Řešení dopravy v Broumově. Vznikla Studie silničního obchvatu
Správa a údržba silnic a.s. Hradec Králové předložila v těchto dnech Studii proveditelnosti silničního obchvatu Broumova. Obchvat je klíčový pro odklonění tranzitní nákladní dopravy, která je dnes vedena po silnici, která vede těsně kolem historického jádra města a protíná město v místě, kde dochází k největšímu pohybu obyvatel a návštěvníků města – tj. kolem Střelnice, polikliniky, Městského úřadu, mateřské školky, dvou největších škol atd. Nejen, že tato doprava ohrožuje bezpečnost v centru města, ale poškozuje i samotnou silnici i okolo stojící stavby.
S vybudováním obchvatu počítal i cca 40 let starý územní plán a to bylo v době, kdy bylo dopravní zatížení výrazně nižší. Tento územní plán má i vliv na stavební uzávěry v místě plánované trasy obchvatu, což vlastníkům domů omezuje jejich práva a komplikuje údržbu i další rozvoj. Uvedená studie řeší dvě možné varianty vedení tohoto obchvatu.
Jedna varianta se blíží maximálně schválenému územnímu plánu, ale má tu nevýhodu, že v prostoru U Dolní brány vede tuto dopravu zcela mimo stávající obchodní zónu, kde je nyní Penny market a tím pádem by nikterak neodlehčil problematickým křižovatkám a silnici v této části, neboť by je i nadále zatěžovali dopravou zákazníci přijíždějící ze všech směrů k tomuto supermarketu.
Druhá varianta využívá částečně stávající dopravní infrastrukturu, hlavně v místě kolem Hotelu Veba a dále vede přes pozemky v majetku města bezprostředně kolem Penny marketu a po stávající silnici přes stávající most kolem Veby ke křižovatce "u Beránku". Tato nově navrhovaná trasa má výhodu v tom, že by nebylo nutné budovat nový most u Veby, nebylo by nutné bourat domy u parkoviště u mostu u Veby, které jsou dnes pod stavební uzávěrou, což komplikuje jejich vlastníkům již 40 let život. Tato trasa však není zahrnutá do Územního plánu a tak bude záležet na tom, jestli se ji podaří zastupitelům do Územního plánu prosadit.
Je zcela patrné, že jde o velkou investiční akci, ale studie je připravená tak, že celý obchvat lze rozdělit do několika etap, takže lze investice i případné dotace snáze naplánovat a realizovat. Jako první etapa se rýsuje potřeba řešit úsek od benzinové stanice ke křižovatce u Hotelu Veba, který by zásadně odlehčil Masarykově třídě, křižovatce u polikliniky a silnici kolem Střelnice.
Studii proveditelnosti zadal zpracovat Krajský úřad Královéhradeckého kraje na popud hejtmana Bc. Lubomíra France. Studie jistě bude předmětem diskuze široké veřejnosti i zastupitelů města, kteří již vzejdou z nadcházejících voleb.