Na Gymnáziu v Broumově "řádila" inspekce
Asi žádná škola není ráda, když ji navštíví Česká školní inspekce. Na druhou stranu však je nezbytně nutné, aby každá škola nějak svou práci hodnotila, přemýšlela o sobě, reagovala na své okolí, prostě aby se měnila a vyvíjela. Komplexní inspekce se tak pro školu může stát velkou výzvou, může škole ukázat slabiny, ale i nové směry a dát podněty ke zlepšení.
A nebo také může konstatovat, že škola funguje správně, a že pro kvalitní vzdělávání žáků bude nejlepší, když tak bude fungovat i nadále. Jsem rád, že broumovské gymnázium patří do té druhé skupiny škol. Komplexní inspekce hodnotila ve škole podmínky pro vzdělávání, jeho průběh a výsledky. Ve všech oblastech konstatovala velmi dobrou úroveň. Ocituji závěr inspekční zprávy:
"K silným stránkám patří školní klima. Tolerantní, ale důsledný přístup pedagogů k žákům a klidná atmosféra přispívají k dobrému klimatu ve škole. Velmi kladně je hodnocena angažovanost žáků v charitativní oblasti a v sociálních projektech.
Řízení všech procesů je plánovité a koordinované, organizační struktura managementu školy velmi dobře odráží její aktuální potřeby. Plánování školy je systematické a vytváří reálný rámec pro dlouhodobou perspektivu a úspěšné naplňování vzdělávacích cílů. Celkové řízení školy a partnerská spolupráce jsou příkladem dobré praxe.
Bohatá nabídka volitelných předmětů doplněná řadou dalších vzdělávacích aktivit umožňuje žákům se dostatečně profilovat.
Ředitel školy ve své SWOT analýze identifikoval jako slabou stránku školy materiálně- technické vybavení budovy a klesající počet žáků. Systematickou prací se vedení školy daří postupně slabé stránky odstraňovat (spolupráce se zřizovatelem, intenzivní náborové a informační akce, nadstandardní nabídka volitelných předmětů a mimoškolních akcí). Česká školní inspekce neshledala ve škole slabé stránky a doporučuje řediteli školy pokračovat v nastavených procesech řízení školy.
Ve většině sledovaných oblastí bylo potvrzeno hodnocení, které konstatovala poslední inspekce v roce 2010. Práce ředitele školy byla opětovně hodnocena jako nadstandardní, stejně jako zavedený systém pomoci a podpory žákům v oblasti vzdělávání. Nově byla označena jako příklad dobré praxe i rozsáhlá spolupráce se sociálními partnery, práce s výsledky vzdělávání žáků a organizace vzdělávání."
Za jedenáct let, co jsem ředitelem Gymnázia v Broumově, navštívily školu čtyři komplexní inspekce. Jejich výsledky byly vždy solidní, ale výsledek té poslední je nejlepší a myslím si, že zasloužený. Skvělou školu dělají skvělí učitelé, výborní žáci, dobré materiální zázemí a smělé vize do budoucnosti. A to všechno broumovské gymnázium má, takže velmi pozitivní výsledek inspekce pro mě až tak velkým překvapením nebyl. Děkuji učitelům, studentům a ostatním zaměstnancům školy za jejich dlouhodobě kvalitní práci, bez níž bychom takových výsledků nemohli dosáhnout.