Na Prvního máje a další dny
Víte, proč je v kraji tolik rozkopaných silnic? Nevíte? Čtěte fejeton Pavla Frydrycha.
Pamatuju si, že na Prvního máje bývaly průvody. Kdysi ty s mávátky a s transparenty oslavující politickou stranu, která měla věčně žít, aniž by byla živým organismem, společně s nerozlučným přátelstvím a láskou atd. Tyhle průvody zmizely v okamžiku, kdy jsme pochopili, že neživý organismus tady není od toho, aby žil na věky. Pak bylo chvíli ticho. Maximálně se den předem stavěla májka a třeba na Prvního máje se fotila pokácená a rozřezávala se na topení.
Průvody se vrátily asi před dvaceti lety. Už bez mávátek a transparentů, ale podobně uřvané, a ještě ke všemu smrdící spalovaným benzínem. To, když se vlekla kolona aut z vnitrozemí k Adršpašským skalám, aby ji policie zarazila už v Teplicích nad Metují a posílala zpátky, aniž by kdokoliv z auta viděl aspoň jednu skálu Teplicko-adršpašských skal.
Pokud si dobře pamatuju, tak letos to snad bylo poprvé, kdy se to změnilo. Možná za to může kalendář a skutečnost, že První máj vyšel na neděli, možná za to může rezervační systém Adršpašských skal. Ale zdá se mi, že letos se průvody turistů do Ádru prostě nekonaly. Začalo mě to zajímat a objevil jsem, že důvod není ani v kalendáři, ani v rezervačním systému. Důvod je jinde a jasně ukazuje předvídavost a šachistickou schopnost českých úředníků být o několik tahů napřed.
V předchozích letech nezabralo varování Police ČR, varování Ministerstva životního prostředí ani rozdané pokuty pro auta parkující po pangejtech kolem silnice z Teplic do Ádru. Nezabralo nic. A tak se akce chopili úředníci.
Nejprve nenápadně. Uzavřením jednoho směru silnice kolem autobusového nádraží v Náchodě. Takové malé varování pro turisty: jestli nepřestanete blbnout, bude hůř. Ale lidi jsou nepoučitelní… takže se přikročilo k silnějším argumentům. A zavřela se silnice od Železňáku do Hronova, která mimo jiné způsobila radost z možnosti pozorování kolon aut lidí žijících ve Velkém Poříčí. Ale ani tohle nestačilo.
Tak úředníci vytáhli další těžký kalibr. Uzavřeli hlavní příjezdovou cestu z Broumova. Tady se už začal projevovat pokles turistů mířících z Polska do Ádru. Ale člověk je tvor vynalézavý a často tvrdohlavý. Přijíždějící turisté začali objevovat zkratky a kdo je nenašel, tak trpělivě ničil podvozek svého plechového miláčka na objízdné trase. Takže úředníci vytáhli kalibr z nejtěžších. Kromě hlavní příjezdové cesty do a z Broumova uzavřeli i hlavní objízdnou trasu v Jetřichově podpořenou výlukou vlakového spojení! A máme klid!
(I když jsem začal s těmi průvody s mávátky, tak tady nemyslím klid na práci.)
Máme klid na to, abychom vyřešili své potíže, které máme. A necpal se nám do toho kdejaký turista toužící po tom, aby viděl Milence, Starostu a Starostovou, Maják, Ledního medvěda, Krakonošovo párátko, Biskupa, Zbrojnoše, Kočičí hrad nebo Kamennou bránu. Tenhle klid nám totiž umožní v klidu propracovat seznam skal, které bude potřeba částečně odstranit, aby mohl proběhnout bezeškodný odvoz dřeva po kůrovcové kalamitě (co na tom, že rezervace je vyhlášena kvůli skalám), abychom mohli mapovat pohyb vlčích smeček a počítat škody na ovcích a dalším majetku, abychom mohli v poklidu hlídat před zbytky turistů hnízdiště sokolů na místě, kde hnízdí výr velký (ale koho by zajímal takový detail: musí stačit, že tady hnízdí vzácné ptactvo a jestli má rozpětí křídel 180 nebo 100 cm a jestli loví v noci nebo ve dne nikoho zajímat nemusí…)
Vlastně až více jak třicet let po Sametové revoluci jsme se díky úspěšné a kvalitní práci úředníků definitivně zbavili průvodů na Prvního máje. A to za trochu toho nepohodlí snad stojí.