Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Domů
  • Lidé
  • Magazín
  • Výstava dakarských speciálů je poctou českým týmům

Výstava dakarských speciálů je poctou českým týmům

Text a foto Michaela Mašková Sobota, 26. července 2025

Muzeum papírových modelů připravilo výstavu dakarských speciálů, která potrvá až do konce září. Výstava je především poctou československým týmům, které naši účast na legendární rallye odstartovaly.

Výstava dakarských speciálů je poctou českým týmům

Pavel Frydrych a Tatra, která zvítězila.

„Prvotní myšlenkou bylo, že chceme udělat poctu prvním československým týmům, které jezdily Dakar,“ vítá mě u vitríny plné papírových kamionů Pavel Frydrych, ředitel Muzea papírových modelů v Polici nad Metují.  

V letošním roce uplynulo 40 let od okamžiku, kdy první česká posádka absolvovala Rallye Paříž-Dakar a dojela do cíle. Jeli s kamionem značky Liaz ve složení Jiří Moskal, Jaroslav Joklík a Radek Fencl a dojeli na 13. místě. „To je tenhle bílo-žlutý kamion se startovním číslem 327, který se stal legendou,“ ukazuje Pavel Frydrych na jeden z modelů a upozorňuje, že kromě české posádky byla v roce 1985 na trase ve voze Liaz ještě francouzská pod vedením Alaina Gallanda. Ta ovšem závod nedokončila.

V roce 1985 byl kamion z východoevropského státu na trase jako zjevení

Výstavu je koncipována tak, že první, co návštěvník uvidí, jsou právě modely kamionů Liaz, které se jako první účastnily v roce 1985 Dakaru a z druhé strany je legendární Tatra. „První tatrovky vyjely na trať v roce 1986 a za volantem jedné z nich seděl tehdy neznámý testovací jezdec kopřivnické Tatry Karel Loprais. Nikdo ještě netušil, že z něj jednou bude Monsieur Dakar,“ upozorňuje Frydrych a ukazuje na model Tatry s číslem 634, jejíž posádku kromě Lopraise tvořil ještě Jaroslav Krpec a Radomír Stachura. Před koncem závodu bohužel zapadli do bahna a nepodařilo se je včas vyprostit a museli tak oželet potenciálně skvělé umístění. „V roce 1987 však už posádka tatrovky v čele s Lopraisem skončila druhá, v roce 1988 zvítězili. Bylo to první československé vítězství na Dakaru, bylo to něco neuvěřitelného!“ připomíná Pavel Frydrych okamžik, kdy popularita závodu explodovala.

„Je dobré si uvědomit, že v roce 1985 byl kamion z východoevropského státu na trase jako zjevení. Tehdy se ještě jelo z Paříže do Dakaru, nikdo si však nemyslel, že by mohl zvládnout celý závod. Posádky bez jediné zkušenosti dojely do cíle a o tři roky později zvítězily! Tehdy také neměly navigace, jezdilo se pouští podle map a vágních informací, byla to pěkná divočina,“ upozorňuje Frydrych.

Fenomén Minibox

První vítězství Karla Lopraise v Tatře s číslem 607 odstartovalo fenomén Dakar v mnoha ohledech. „Pro papírové modelářství to mělo zajímavý efekt, protože v roce 1989 vedoucí pionýrského tábora pro děti s hendikepem Milan Wiener vymyslel hru O pohár Claye Regazzoniho. To byl původně pilot formule 1, jenž po havárii ochrnul. Tatrovka mu tehdy uzpůsobila svůj kamion o on v něm Dakar absolvoval. Na základě tohoto příběhu vznikla hra, jejíž součástí se staly úplně malé modely dakarských speciálů v podobě jednoduchých krabiček,“ vysvětluje Pavel Frydrych nad modelem kamionů připomínajících větší krabičku na lentilky.

Nápad se však zalíbil v redakci časopisu ABC a vznikla spolupráce, která trvá už 35 let. Milan Weiner od té doby vydal spoustu dalších modelů pod značkou Minibox, které se staly modelářskou legendou. Je to zároveň jeden z mála modelů, kteří si návštěvníci muzea mohou na výstavě zakoupit. „Ostatní modely jsou opravdu velice složité a pro běžného návštěvníka muzea, který není zkušeným modelářem, je to nesložitelné, proto je nenabízíme,“ říká ředitel muzea.

Růžový Perlini

Vzhledem k tomu, že impulsem k výstavě byla pocta českým posádkám, tvoří cca 40 procent exponátů modely kamionů Liaz, 50 procent jsou tatrovky a zbytek další značky jako například ruský kamion Kamaz či kamion Perlini v růžovém provedení.

Vystavené modely jsou průřezem dosavadní produkce papírového modelářství. K vidění jsou nejstarší modely z produkce časopisu ABC, tak i ty nejnovější, na které se v Česku specializují Jiří Vinter a Roman „Spidy“ Hruška. Muzeum papírových modelů již před třemi lety představilo výstavu Fenomén Dakar. Mezi modely jsou umístěny také dva kamiony sestavené ze stavebnice Merkur. „Vzhledem k tomu, že obě muzea jsou propojená, přišlo mi dobré ukázat, že krása těchto kamionů jde vytvořit i ze železa,“ dodává Pavel Frydrych.  

Vernisáž výstavy proběhla 19. července, muzeum však chystá na září setkání, kam plánuje pozvat modeláře, představitele společnosti Tatra Trucks, která výstavu podpořila a samozřejmě někoho z těch, kteří kamiony na Dakaru řídili. „Uvidíme. Nechci zatím žádné konkrétní jméno slibovat,“ říká Pavel Frydrych. Na výstavě jsou k vidění také historické fotografie kamionů ze závodu, které zapůjčila společnost Tatra.

 

Přidejte komentář:

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Pro odesláni musíte být přihlášeni
Přihlaste se: E-mail
Nebo se zaregistrujte

Diskuze k článku:

Diskuse zatím neobsahuje žádné příspěvky.
Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)