Pokrok nezastavíš
Současná průmyslová transformace přináší celou řadu výzev, příležitostí, ale i hrozeb, které si zatím ani neumíme představit.
Éra, před kterou stojíme či spíše, ve které již žijeme, se neomezí jen na revoluční změny ve výrobě a spotřebě statků a služeb. Souvisí zásadně také s tím, jak se bude společnost a její instituce, zejména ty vzdělávací vnímat, a jakou úlohu bude v této společnosti sehrávat člověk, jakožto hybatel i subjekt tohoto fenoménu.
Technologie a technika, ať už z první nebo čtvrté průmyslové revoluce, jak víme z historických pramenů, nejsou samospasné: samy o sobě význam nenesou. Ten jim dává člověk, jen člověk je vymýšlí, ovládá, používá. Člověk též musí aktivně reflektovat a promýšlet úlohu nových technologií, a to jak v tradičních odvětvích průmyslu, tak v těch, co se v současnosti formují a etablují, tak i v těch, které jsou prozatím otázkou budoucnosti. A i když se v centru pozornosti tyčí průmyslová revoluce, koneckonců proto také označení Průmysl 4.0, nelze z této technické a technologické proměny vylučovat společnost, její hodnoty, její vize a její instituce.
Zvláště pak vzdělávací složky musí být dostatečně připraveny na jednotlivé elementy průmyslu 4.0, opírající se například o 3D technologie, laserové technologie, internet věcí, umělou inteligenci, virtuální realitu, inovativní rozhraní mezi strojem a člověkem a mnoho dalších. Takto široká škála probíhajících změn vyžaduje také změny v kontextu celospolečenského vývoje. Důraz musí být kladen na změnu ve vzdělávání, nejen mladistvých, ale i dospělých jedinců. Je nutné vybavit tyto jedince novými dovednostmi a schopností ztotožnit se s novým pojetím cesty k úspěšnému začlenění do společnosti. To jsou základní faktory potencionálního úspěchu či neúspěchu a obzvláště zásadní je zde role pedagoga, který musí aktivně reflektovat a promýšlet úlohu nových technologií ve všech oblastech každodenního života, do kterých tyto změny zasahují.
A tím jsem se dostal k hlavnímu důvodu, proč jezdím po celé České republice s pojízdnou učebnou vybavenou moderními technologiemi a seznamuji s výše popsaným nejen žáky a studenty, ale i učitele. Minulý rok jsme se zastavili s naší technologickou a praktickou učebnou v Teplicích nad Metují, v Náchodě, v Josefově, v Deštné v Orlických horách a Choustníkově Hradišti. Tento rok bychom rádi zavítali také do Broumova a do Police nad Metují a Hronova, a já věřím, že se situace brzy zlepší, žáci se vrátí do škol a my budeme opět moci vozit zážitek a vzdělávání a šířit dál naše heslo, že zkrátka pokrok nezastavíš.