Soudní proces v Městském divadle!
Černá plátna, která zakrývají ze všech stran jeviště. Obraz vah - symbolu spravedlnosti v levém horním rohu jednoho z pláten. Přímo na jevišti je rozestavěno v půlkruhu pět soudcovských stolů. V jejich středu se nachází místo, na kterém vypovídají obžalovaní a svědkové. Nacházíme se v soudní síni.
Ta však není ohraničena pouze prostorem samotného jeviště. Soudní síní se stává celý prostor broumovského divadla. Diváci jsou tu totiž dnes v roli těch, kteří přihlížejí procesu s mladou matkou, která pomocí prášků usmrtila své právě narozené, těžce postižené dítě. Inscenace Konec dětí tedy řeší především problém tzv. eutanazie.
Celý proces probíhal přímo před očima diváků. Ti byli před přestávkou novinářkou vyzváni, aby do uren, které se nacházely ve foyer divadla, vhodili jeden ze dvou lístků, které obdrželi u vstupu. Černý značil, že by obviněnou dívku za daný čin odsoudili, bílý měl naopak vést k jejímu osvobození. Po přestávce se diváci od reportérky dozvěděli, jak dopadlo jejich hlasování. Většina byla pro to, aby byla mladá žena zproštěna viny.
Následovaly rozhovory s lidmi z publika o jejich názorech na eutanazii. Bohužel těmito "diváky", kteří přišli sdělit své názory na jeviště, byli samotní herci. Ti si do hlediště přišli sednout před začátkem druhé poloviny představení. Bylo by jistě velmi zajímavé a podnětné, kdyby novinářka více apelovala na "opravdové" diváky, ti by tak dostali odvahu a šli sdělit svůj pohled na danou věc. Po rozhovorech následovalo rozhodnutí samotného soudu. To ale ponechme v tajnosti, protože jistě stojí za to inscenaci Divadla Aloise Jiráska z Úpice vidět.
Konec dětí je napínavým a emočně vypjatým příběhem, v němž divák zaujímá aktivní roli. Do děje je tak často vtažen a v jistých chvílích je jím pohlcen. Nejen díky sugestivním hereckým výkonům, ale právě díky pocitu, který jsem i já jako divačka zažívala: "Nefunguje tu náhodou princip tzv. kinoautomatu? Nemohu tedy tento soudní proces svým hlasováním, nebo tím, že bych šla sdělit svůj názor na jeviště, ovlivnit?"
Foto Barbora Hrdá