Broumovská Galerie Dům zahájí třetí letošní výstavu
.jpg)
Vernisáž výstavy Richarda Loskota nazvaná Světlo v obraze se koná v sobotu 16. 8. v 17 hodin v Galerii Dům v areálu kláštera. Je to již třetí letošní výstava. Na vernisáži promluví kurátorka Iva Mladičová. Otevřeno denně od 10 do 17 hodin. Komentované prohlídky proběhnou 31. srpna a 14. září od 15 hodin. Záštitu nad Galerií převzal hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.
Richard Loskot (nar. 1984) připravil pro výstavní prostory v broumovském klášteře instalaci Světlo v obraze, v níž zhodnocuje výrazové možnosti světelného paprsku a podněcuje diváka k bezprostřednímu syntetickému vjemu. Navazuje na svou práci z roku 2012 Jednoduchá věc, prostřednictvím které ilustroval podstatu fenoménu světla. Tehdy nejprve promítl na stěnu spektrum rozloženého paprsku, poté provedl pomocí soustavy zrcadel výběr několika jasných barev, a ty následně opět složil do bílé plochy. Síla instalace spočívala v jednoduchosti prezentovaného principu.
V broumovské práci Richard Loskot výsledek popsané instalace transformuje – z barevných zrcadlových odrazů vytváří obrazovou kompozici, charakterizovanou jedinečností konkrétního místa a současně odkazující k dematerializovanému charakteru maleb Marka Rothka. Dílem tu není výsledná světelná kompozice, ale celý systém, prostřednictvím něhož byla vytvořena. Kromě zviditelňování fyzikálního aspektu zde sehrává stejně významnou roli prožitek a imaginace diváka. Tomu je poskytnuta možnost vhledu do procesu vzniku obrazu.
Richard Loskot současně v instalaci těží i z vlastních poznatků a vjemů získaných během pobytu v úpické hvězdárně, reflektuje význam provázanosti rozumového a intuitivního poznání. Fenoménem světla se Richard Loskot zabýval mj. v instalacích Asynchronizace (2010), Mezi vším a ničím, Dvě Slunce (obě 2011) nebo Jiné místo (2012); metaforu skládání obrazu využil v práci Detail (2013). Autor své instalace konstruuje jako audiovizuální otevřené scény interaktivního charakteru, motivující k vědomému prožitku "teď a tady".
Těžiště osobitosti jeho uměleckého výrazu spočívá v používání elektrotechnických systémů. Často tematizuje funkčnost otevřené struktury (Zoologická zahrada, 2006; Systém, 2007; Syntéza, 2008; Záznamy přítomnosti, 2012), zajímá jej vzájemnost technických procesů a přírodních dějů (Mechanický růst, 2007; Rituály obvyklého, 2012), zviditelňuje rádiové signály, myšlenky nebo informace přítomné v daném prostoru (Sky Europe, 2009; Působení neviditelného, 2010; Podstata prostoru, 2013; Zpráva od Mahena, 2013). U zrodu jeho prací obvykle stojí motiv sdílet fascinaci výsledky průzkumu všudypřítomných a zdánlivě samozřejmých jevů.
Richard Loskot absolvoval roku 2011 Technickou univerzitu v Liberci (ateliér Stanislava Zippeho), v letech 2007–2009 studoval na mnichovské Akademie der Bildenden Künste v ateliéru Magdaleny Jetelové. Roku 2007 získal první místo v soutěži studentů vysokých uměleckých škol v ČR a SR Exit. V minulém roce byl zařazen mezi finalisty Blumm Prize v Bruselu; letos byl podruhé vybrán mezi finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého (poprvé roku 2012). V tomto roce se zúčastnil rezidenčního pobytu International Studio & Curatorial Program v New Yorku. Kromě ČR vystavoval na Slovensku, v Bulharsku, Rumunsku, Itálii, Německu, Belgii a Velké Británii. Spolupracuje také na scénografických realizacích. V současné době mj. vyučuje na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.