Svoboda team rozšiřuje svoje řady závodní techniky
.jpg)
Už deset let se jetřichovský (pozn. redakce - Jetřichov u Broumova) Svoboda team pohybuje ve vodách automobilového sportu. Jelikož všichni členové teamu jsou zapřisáhlí tatrováci, tak o značce závodní techniky nemůže být pochyb.
První byla osmikolka 813, se kterou jsme se několik let účastnili závodů v Truck Trialu. Po návštěvě startu dakarské rally převládla chuť zkusit i toto odvětví. Sehnal se tedy postarší tahač Tatra 815, což je vozidlo nejpodobnější dakarským speciálům, a začal se pomalu přestavovat na závodní speciál. Kabina se posunula vzad, vyrobila se nástavba, vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra se upravil na 550 koní a v létě roku 2007, tehdy ještě bílá, Tatra vyrazila na první závodní zkušenost, Rally Dresden – Breslau.
Od těch dob se mnohé změnilo. Polička v dílně se naplnila poháry, Tatra Breslau pojmenovaná právě podle své první účasti se změnila k nepoznání. V garáži přibyly dva nové stroje a první osmikolka byla nucena odejít do světa. Stalo se tak v roce 2009, kdy jsme se rozhodli postavit tváří v tvář světově špičce na Silk Way Rally v Rusku. Úkol to byl velmi náročný, ale podřídilo se prakticky vše. Stavěla se od základu nová závodní Tatra splňující přísná pravidla FIA. K ní pak další doprovodná Tatra 6x6, která je v dnešní době na takto velkém závodě nutností. To vedlo k jakémusi upozadění menších závodů a Tatra Breslau zůstala opuštěna ve vedlejší garáži. Co víc, dokonce přišla i o motor léty ladění vyšponovaný na 730 koní, který se přesunul do nové Tatry Dakar. SWR se nám povedlo zúčastnit se již dvakrát. Dakarka je vyladěna k našemu obrazu a z doprovodné šestikolky se stala opravdová vlajková loď teamu. Prostorná čtyřdveřová kabina poskytuje pohodlné cestovní prostředí pro šest členů posádky. Nástavba je pak rozdělena na nákladovou a obytnou část. V obytné části nalezneme čtyři lůžka, kuchyňskou linku, sporák, lednici a sprchový kout s teplou vodou čerpanou z nádrže o objemu 900 litrů. Díky tomu je vozidlo schopno poskytnout plnohodnotné zázemí jak nám, tak i případným nájemcům. Menší závody nás samozřejmě bavit nepřestaly. Jedná se o krátkou adrenalinovou zábavu, během víkendu si užijete téměř vše. Rychlé pasáže, trialové sekce, brody, písek, bláto, a někdy dokonce i bloudění a vyprošťování. Kvůli této koncentraci nástrah zde však technika velmi trpí a pro jeden závodní stroj by byla sezona velmi náročná.
Tím se naskytla ideální příležitost pro oprášení více než rok odstavené Tatry Breslau. A nebude to jen tak nějaké vyhnání pavouků z nástavby, ale přestavba vozu na kapotový speciál Jamal. Problémem byla pohonná jednotka. Nakonec se nám podařilo sehnat zcela nový čistě závodní dvanáctiválec Tatra z dob továrního Tatra maraton teamu a stavba se mohla rozeběhnout naplno. Na vozidle se tedy tvrdě pracuje již od podzimu. Z původního vozu bude použit podvozek a kabina, která byla zpevněna a posunuta směrem vzad. Vozidlo bude mít zcela novou lehčí nástavbu. Díky použití vzduchem chlazeného motoru vozidlo nepotřebuje chladič, a tak pod přední kapotou vzniká zcela volný prostor, který bude využit pro připevnění navijáku na vyprošťování vozidla. Po dokončení bude vozidlo jediný kapotový závodní speciál značky Tatra. Tato nová evoluce vozu má zajistit naprostou konkurenceschopnost vozům našich soupeřů. Na autě se již od podzimu tvrdě pracuje. První ostrý start tohoto vozu je plánován již na dubnovou MT Rally v Polsku. Dále se hodláme účastnit květnové Baja 300 – Mitteldeutschland v Lipsku. Vrcholem sezony 2013 by pak opět měla být ruská Silk Way Rally na přelomu června a července. Do Ruska vyrazíme s Tatrou Dakar, která je již prakticky nachystána. Dolaďují se pouze drobné detaily.
V našich hlavách však hlodá i další myšlenka. Návrat ke kořenům v MČR v Truck Trialu. Kdy myšlenka přejde v činy, není zatím jasné. Jasné už ale je, že až se tak stane, vozidlem bude opět Tatra, tentokrát ve specifikaci 6x6. Jak vidíte, máme toho opravdu hodně co na práci, tak nám držte palce, ať to vše stihneme.
Foto Svoboda team