Obchvat Náchoda má zelenou
Minulý týden, 9. ledna, zamítlo Ministerstvo dopravy poslední odvolání proti stavbě obchvatu Náchoda. Po dekádách příprav by tak stavba měla v závěru letošního roku začít.
„Zdánlivě administrativní úkon, ale pro stavbu jako takovou doslova historický moment,“ komentoval aktuální rozhodnutí ministerstva dopravy starosta Náchoda Jan Birke a dodal: „Po letech usilovného snažení o stavbu, kterou Náchod víc než potřebuje, je to nesmírná úleva a začátek plnění našeho dalšího snu a pro mě i slibu, který jsem při nástupu do své funkce před 13 lety dal všem Náchoďákům. Chci poděkovat všem, kteří se na této administrativě podíleli a všem, kteří se nebáli dotáhnout celý proces do konce. Počínaje projektanty, úředníky na městě, na kraji, na ministerstvu a na Ředitelství silnic a dálnic, až po současného ministra dopravy Martina Kupku, který mě osobně ujistil, že se stavbou obchvatu počítá v plánovaných investicích státu.“
Nastavenému harmonogramu tedy už nic nebrání, samotná stavba, která by měla trvat zhruba tři roky, bude zahájena v závěru letošního roku. Již v půlce října začaly v trase obchvatu práce na záchranném archeologickém výzkumu, který probíhá ve spolupráci s Univerzitou Hradec Králové. Námitky stěžovatelů se týkaly zejména platnosti závazných stanovisek, obav z hluku nebo kácení dřevin. Proti rozhodnutí se nejde dále odvolat nebo podat rozklad, možná je pouze kasační stížnost.
Severní obchvat města má vyjít na 3,147 miliardy korun a je navržen v celkové délce 6 485 metrů. Začne u Vysokova, kde vznikne pětiramenná okružní křižovatka a skončí v Bělovsi těsně na hranici s Polskem. V trase obchvatu jsou navrženy dva tunely: Hloubený tunel Kramolna o délce 100 metrů a tunel Dolní Radechová o délce 363 metrů. Největšími navrženými mosty jsou estakáda Dolní Radechová o délce 257 metrů a estakáda Běloves o délce 326 metrů. Součástí stavby bude i 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou.
Před cílovou rovinkou
Kromě obchvatu se připravují další projekty, které pomohou ulevit od hustého dopravního provozu na Náchodsku. Kromě připravované rekonstrukce silnice z Velkého Poříčí do Hronova je jednou z nejdůležitějších silničních staveb v okolí Náchoda nová přeložka silnice Běloves - Velké Poříčí. Tu má na starosti Královéhradecký kraj a podle slov Jiřího Klemty z tiskového oddělení kraje je před cílovou rovinkou. „V této chvíli probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby. Předpokládáme zahájení v červenci 2024,“ řekl Našemu Broumovsku Klemta.
Náchod je jedním z největších měst v zemi, přes které dosud jezdí veškerá tranzitní doprava. V budoucnu by mělo ulevit městu od dopravy kromě obchvatu i přesunutí části tranzitu na dálnici D11. Jeho součástí je obchvat Jaroměře, který je právě za polovinou stavby. Obchvat bude navazovat na nynější konec dálnice D11 u Hořenic severně od Jaroměře a u Velkého Třebešova se napojí na obchvat České Skalice. Stavbaři nyní především budují 457 metrů dlouhou estakádu přes Labe a přilehlé záplavové území a most přes údolí u Svinišťan. Na konci minulého roku ujistilo Ředitelství silnic a dálnic, že by se řidičům měl obchvat otevřít v závěru tohoto roku.
Závěrem dodejme, že dokončení všech výše zmíněných staveb je klíčové nejen pro uvolnění dopravy v Náchodě a dalších místech, ale také pro rychlejší spojení Broumovska se zbytkem republiky.