Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Zprávy
  • Starostové chtějí analýzu obnovení trati do Polska

Starostové chtějí analýzu obnovení trati do Polska

Text a foto Bára Fialová

Čtvrtek, 10. dubna 2025

Starostové chtějí analýzu obnovení trati do Polska

Společenství obcí na Broumovsku na svém posledním zasedání podpořilo další jednání o obnovení železniční trati přes Otovice do Tlumaczowa a Ścinawky. Broumov a Otovice jsou připravené dát peníze na ekonomickou analýzu, která má zjistit, zda se obnovení vyplatí. Příští týden také budou jednat s vedením Radkówa.

„Navrhuje se ponechat Záměr projektu a provést technicko–ekonomickou analýzu, která by posoudila, zda je obnova v tomto regionu rentabilní a zda ji realizovat. Obec Otovice oslovila zastupitele s návrhem financování 50/50, přičemž odhadované náklady činí zhruba 600 tisíc korun,“ píše se v zápise z jednání Společenství obcí na Broumovsku.

Zdroje z Otovic a Broumova nicméně náklady na celou analýzu nepokryjí, ve spolupráci s obcemi a místními podnikateli teď proto iniciátoři a podporovatelé projektu shání další peníze. Společenství obcí Broumovsko zároveň prověřuje, zda by se na studii dal využít nějaký dotační titul.

„Hledáme možnosti, jak zapojit okolní obce, polskou stranu a také místní firmy, které by mohly trať v budoucnosti používat. Nebude to jednoduché,“ přiznal starosta Broumova Arnold Vodochodský s tím, že garantem setkání se starostou Radkówa bude předseda Euroregionu Glacensis Jaroslav Štefek. Jednání se zúčastní také aktivista Jiří Kučera, který se o obnovu trati zasazuje již přes třicet let (o historii jeho snažení si můžete přečíst v naší nedávné Páteční štafetě).

 

Žijeme v ekonomické době

„Plně to podporuji. Je to první krok k tomu, aby se mohlo pokračovat dál k realizaci obnovy železnice. Starosta Radkówa je projektu nakloněn již od roku 2011. Budeme s ním jednat o tom, aby to byl projekt společný, takzvaný projekt přeshraniční spolupráce. S tím bychom pak žádali o peníze z evropských fondů,“ vysvětlil Jiří Kučera.

Nová ekonomická analýza má nahradit zastaralou studii proveditelnosti, která vznikla v roce 2011 a má doplnit již rozpracovaný Záměr projektu. Předseda Společenství obcí na Broumovsku, starosta Božanova Karel Rejchrt potvrdil, že starostové morálně vznik studie podpořili. „Svět se propojuje a je asi dobře, když se propojuje po železnici. Ale žijeme v ekonomické době. Takže první krok by se měl udělat s tím, že výsledky analýzy ukážou, zda má tento projekt šanci na úspěch. Zda by byl přínosem pro polskou i pro českou stranu,“ řekl.

„Pokud analýza prokáže, že je projekt rentabilní, bude to materiál, který by mohl otevřít cestu k dalšímu jednání o zapojení například Královéhradeckého kraje, případně Ministerstva dopravy,“ dodal Arnold Vodochodský.

 

Z historie tratě 

Železniční trať Meziměstí – Otovice zastávka – Ścinawka Średnia je jednokolejná železniční trať o délce cca 19 km. Trať byla vybudována ve třech etapách, první úsek z Meziměstí do Broumova byl otevřen v červenci 1875, roku 1876 byl otevřen další úsek do Otovic. Provoz na posledním, přeshraničním úseku, vybudovaném na základě smlouvy z roku 1885, byl zahájen 5. dubna 1889. Tehdy patřila do sítě Rakouské společnosti státní dráhy. Její využití spočívalo především v převozu uhlí těženého v oblasti Nové Rudy do Rakouska-Uherska. Po druhé světové válce nebyla obnovena osobní doprava v přeshraničním úseku a jezdily zde jen nákladní vlaky s polským uhlím. S ohledem na obavy z možného obsazení polského Kladska Československem byl 18. března 1946 přeshraniční úsek o délce cca 80 m demontován. Po uklidnění vzájemných vztahů byl však úsek ještě v září téhož roku opětovně zprovozněn.

Mezistátní doprava byla ukončena v roce 1953 a od té doby byly v provozu izolovaně části na českém (Meziměstí – Otovice zastávka) a polském území (pro odvoz štěrku z lomu u Tłumaczówa). Na polské části trati byl však provoz v roce 1980 ukončen a koleje byly postupně sneseny. Dochovalo se pouze drážní těleso či některé umělé stavby (mosty, železniční přejezdy atp.). Na české straně železnice bylo demontován úsek cca 1,7 km kolejí v úseku mezi Otovicemi zastávkou a česko-polskou státní hranicí. V úseku Broumov – Otovice zastávka byla 10. 12. 2005 zastavena pravidelná osobní doprava. (Zdroj: Wikipedie)

 

Více o obnovení trati v zítřejší Páteční štafetě hovoří starosta Otovic Petr Novák.

Přidejte komentář:

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Pro odesláni musíte být přihlášeni
Přihlaste se: E-mail
Nebo se zaregistrujte

Diskuze k článku:

Diskuse zatím neobsahuje žádné příspěvky.
Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)