Stavba dálnice D11 postupuje. Oprava silnice přes Chvaleč je však v nedohlednu
V polovině září oznámilo Ředitelství silnic a dálnic, že vybralo zhotovitele posledního úseku dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova. 20 kilometrů dálnice se má začít stavět do konce roku. Kdy se opraví krajská silnice 301, kterou k cestě do Trutnova využívá velká část obyvatel broumovského výběžku?

Některé úseky jsou v lepším, některé v horším stavu. Silnice 301.
Vítězem aktuálně jedné z největších zakázek na stavby dálnic – 19,6 km dlouhého úseku D11 za 9,1 miliardy korun – se stalo sdružení firem Eurovia CZ, MI Roads, Metrostav TBR a M-Silnice. Poslední úsek dálnice má stavební povolení od loňského roku, archeologický průzkum již běží. Stavba má začít v prosinci 2025 a hotová by měla být v roce 2028.
Jak daleko jsou přípravy rekonstrukce krajské silnice 301, která spojuje Broumovsko s Trutnovem? Kromě toho, že ji jistě toužebně vyhlížejí všichni, kdo z Broumovska jezdí do Trutnova pracovat, po dokončení dálnice začnou krajskou silnici přes Chvaleč a Horní Adršpach zřejmě využívat i návštěvníci mířící z Polska do Adršpašských skal místo nynější trasy přes Zdoňov.
Velmi optimistické
Podle vedoucího odboru dopravy Královéhradeckého kraje Tomáše Jurčeka je „velmi optimistické“ předpokládat, že se oprava silnice 301 stihne do roku 2028. Do samotné realizace je daleko, do konce prvního čtvrtletí 2026 by měl být teprve zadán diagnostický průzkum komunikace.
Diagnostika a průzkum jsou logicky první fází opravy komunikace, po ní bude následovat záměr projektu, projektová dokumentace, a teprve potom následuje výběr zhotovitele a samotná realizace.
Jestli se to stihne dříve, než se dokončí dálnice, to se v tuto chvíli nedá potvrdit.
„Kraj vnímá tuto komunikaci jako důležitou a s ohledem na to bude nejprve zpracován diagnostický průzkum. Navíc se jedná o dlouhý úsek, a ne všechny části jsou ve stejném stavu, někde je stav lepší, jinde horší. Výsledky diagnostiky budou, počítám, za rok od zadání,“ uvedl Tomáš Jurček. „Pak se rozhodne, jak budou opravy jednotlivých úseků probíhat.“
Nejprve ty serpentiny
Na otázku, zda je možné odhadnout, kdy bude cesta opravená či zda má kraj nějaký časový plán, uvedl Tomáš Jurček, že v tuto chvíli takový odhad neexistuje. „Jestli se to stihne než se dokončí dálnice, to se v tuto chvíli nedá potvrdit. Ta cesta tam každopádně je,” dodal ještě.
„Cesta tam sice je, ale mizerná,” opáčil na to řidič Jaromír Prokop z Teplic nad Metují, který cestu využívá každý den při cestě do práce v Trutnově. I on, stejně jako většina lidí z Broumovska, nejezdí přes Radvanice a Jívku, ale využívá zkratku přes serpentiny, která bývá v zimě uzavřená.
„Nedávno jsem byl v servisu a mechanik se mě ptal, kterými špatnými cestami jezdím, že mi bude muset vyměnit čepy na předních kolech,” uvedl dále Jaromír Prokop pro dokreslení efektů hrbolaté, záplatované silnice. „Každopádně bych uvítal, kdyby nejprve opravili ten kus nad serpentinami, ten je nejhorší.”