Stavba Vysokovské spojky nabírá zpoždění
Vysokorychlostní trať z Prahy do Vratislavi má zlepšit dopravní spojení celého Broumovska. Jak jsme psali před necelým rokem, předpokládaná délka cesty z Meziměstí do krajského města by pak mohla trvat jen něco přes hodinu. První soutěž na výběr projektanta úseku Jaroměř – Náchod ale musela Správa železnic zrušit. Přinese to zhruba půlroční zpoždění.
.jpg)
Jak uvedl server zdopravy.cz Správa železnic první soutěž zrušila poté, co vítěz překročil odhadovanou hodnotu zakázky. „Do soutěže přišly dvě nabídky. Vítězná byla dražší: za 245 milionů korun od sdružení Sudop Brno, Valbek a AFRY CZ. Druhá nabídka od Sagasty byla sice levnější (204 milionů korun), ale nevyhrála. V soutěži měla totiž 40 % váhu kvalita odborného týmu, kde dražší sdružení vyhrálo. K vypsání nové soutěže došlo tento týden, odhadovaná cena zůstala stejná, tedy 214,9 milionu korun. Jde tak o jednu z největších projekčních zakázek na českém trhu v letošním roce,“ uvedla Správa železnic v polovině července.
Další úseky projektanta mají
Projektant pro první část z Hradce Králové do Jaroměře byl vybrán už dříve, pro traťový úsek Náchod – Meziměstí – státní hranice jej Správa železnic vybrala v květnu. Zakázku získala společnost SAGASTA, která nabídla cenu 129 915 000 korun.
Celá zmodernizovaná trať se stane součástí širší sítě, která propojí vysokorychlostní tratě s klasickou železnicí. Modernizace má přinést výrazné technické zlepšení. Trať bude elektrifikována střídavou soustavou a získá evropský zabezpečovací systém ETCS. Součástí projektu je i úprava stanic a zastávek, počítá se s renovací nástupišť a zlepšením jejich celkové přístupnosti. Až do České Skalice by měla být trať dvoukolejná, pak jednokolejná. Součástí je i dlouho plánovaná Vysokovská spojka, která povede jako 1,5 kilometru dlouhý tunel. Přinese konec jízdy z Jaroměře do Náchoda přes úvrať ve Starkoči a Václavicích. Jinak vede většina trasy ve stávající stopě.
Ministerstvo dopravy již loni dalo výjimku a povolilo další přípravu modernizace této trati bez ohledu na to, že ještě není schválena studie proveditelnosti. Modernizace zvýší kapacitu pro dálkovou i regionální dopravu. Umožní jízdu vlaků z Hradce Králové do Náchoda za půl hodiny, na Broumovsko něco přes hodinu. „Studie proveditelnosti vysokorychlostního spojení Praha – Vratislav je sice ještě ve stavu před projednáním Centrální komisí Ministerstva dopravy ČR, ale cestovní doba mezi hlavním nádražím v Hradci Králové a Meziměstím je v projektových variantách shodná. Spěšným vlakem je v cílovém řešení na úrovni přibližně 68 minut,“ řekl loni v září Našemu Broumovsku tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Projekční práce potrvají přibližně dva roky, samotná stavba by měla proběhnout v letech 2029 až 2032.