Teplická radnice usiluje o udělení výjimky na chemickou údržbu silničního úseku Pěkov - Adršpach
Na území Chráněné krajinné oblasti Broumovsko je plošně zakázána chemická úprava silnic v zimním období. Pro oblast Broumova byla udělena vyjímka, pro oblast Teplic nad Metují ne. A právě o udělení této vyjímky usiluje vedení teplické radnice.
.jpg)
"Dostali jsme 8. listopadu od Správy CHKO Broumovsko rozhodnutí o zamítnutí solení. Vzhledem k tomu, že si myslíme, že byl nedostatečně vyhodnocen veřejný zájem, který podle Správy CHKO nepřevyšuje zájmy na ochranu přírody, tak se odvoláme," komentoval toto rozhodnutí teplický starosta Milan Brandejs.
Tepličtí požádali o povolení vyjímky pro silniční úseky Pěkov - Lachov, Lachov - Teplice nad Metují a Teplice nad Metují - Horní Adršpach. Správa CHKO Broumovsko však vyjímku nepovolila s odůvodněním, že chemický posyp vozovky neprospívá krajině a zásobám pitné vody.
"Negativní vliv chemické údržby není jednoznačně prokázán a s kvalitou podzemních vod jako zdroje pitné vody to téměř s jistotou nemá nic společného. Ochrana stromových alejí je věc diskuse. Měl by se vzít ale v patrnost rozvoj dopravy a neměla by se zlehčovat bezpečnost. Vytvoří-li se na silnici tři ledové koleje, pak pro protijedoucí dvoustopá vozidla jedna kolej schází. I při velmi opatrné jízdě se stane, že se auto dostane vlivem kolejí do smyku. Dochází ke střetům vozidel nebo vozidla se stromem," tvrdí Milan Brandejs.
Snahu teplické radnice podpořil i Podnikatelský klub Broumovska svým prohlášením: "Podnikatelský klub Broumovska podporuje snahu o udělení výjimky na chemickou údržbu silničního úseku Pěkov – Adršpach. Veřejný zájem bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, dopravní obslužnosti a dostupnosti rychlé zdravotní péče je v každém případě převažující při posuzování této problematiky. Život v menších městech a obcích má mnohá omezení, se kterými se umíme vyrovnat, ale bezpečnost a dostupnost zdravotní péče by měla být absolutní prioritou a to nemluvíme o dlouhodobých dopadech na život a udržitelnou ekonomiku těchto míst. Víme, že CHKO navrhuje změnu režimu zimní údržby, která by mohla situaci řešit (častější a rychlejší pluhování a zdrsňující posyp), to je však podle našeho názoru nedostatečné. V národních parcích v Alpách projíždíme stejně klíčové komunikace v zimním období po suchých silnicích. Dlouhodobý negativní postoj CHKO k této problematice vytváří negativní atmosféru, která podle našeho názoru škodí naplňování poslání CHKO, tedy ochraně přírody a krajiny více, než udělení výjimky k solení zmíněného úseku. Vyzýváme správu CHKO, aby při opakovaném projednání přihlédla k našim argumentům a nečekala, až se na této komunikaci stane neštěstí s následky, které jsou nasnadě."
Foto Creative Commons 4028mdk09