Úspěšný příběh přerodu
Tým broumovské kandidatury navštívil ve dnech 26.-27. února druhé největší lucemburské město Esch-sur-Alzette, které letos hostí společně s litevským Kaunasem a srbským Novim Sadem titul Evropské hlavní město kultury.
Zahajovací ceremoniál byl vzhledem k probíhající válečné katastrofě v Evropě střídmý, mnohé účinkující kapely vyjadřovaly sounáležitost a podporu Ukrajině. I naše delegace byla myšlenkami na východě, pevně ale věříme, že o to podstatnější je hledat propojení v Evropě skrze kulturu, sdílení společných hodnot a zdůrazňování témat, která nás spojují, a nikoliv rozdělují.
Esch býval ocelářským srdcem regionu. Od zastavení výroby na konci 90. let prochází jeho někdejší průmyslová čtvrť Belval revitalizací. Sídlo zde našla univerzita nebo Rockhal, největší koncertní síň v zemi a také dva výstavní počiny, které vznikly v rámci kulturního a uměleckého programu Esch 202222. Právě této proměně, hledání nové identity místa a jeho obyvatel nebo dopadu lidské činnosti na životní prostředí se věnuje nová výstava s názvem Remixing Industrial Pasts, které předcházel rozsáhlý interdisciplinární výzkum ve spolupráci s Lucemburskou Univerzitou a Lucemburským centrem pro současnou a digitální historii. Další industriální prostor Belvalu pak hostí interaktivní výstavu instalací řady předních světových umělců, kteří pracují s digitálními technologiemi, nazvaná Hacking Identity. Zárukou vysoké kvality a inovativního přístupu bylo kurátorské duo Anett Holzheid a Peter Weibel z Centra umění a médií (ZKM) Karlsruhe. Anett Holzheid působí na ZKM jako kulturní a mediální vědkyně, kurátorka a také organizátorka akcí nejrůznějších formátů propojujících umění, vědu a občanskou participaci. Petr Weibel je mnoha mezinárodními cenami ověnčený rakouský mediální teoretik, postkonceptuální umělec, kurátor a také ředitel ZKM, který se už léta řadí mezi přední evropské osobnosti umění nových médií a je významným svorníkem mezi uměním a vědou.
Navštívili jsme mimo jiné i nově otevřené prostory městské galerie současného umění Konschthal. Její sídlo umístěné do budovy s industriální minulostí nacházející se v přistěhovalecké části Esche určuje její zaměření na mezigenerační dialog a společensko-kulturní otázky. K zahájení roku titulu byla otevřena výstava místního intermediálního umělce Filipa Markiewicze nazvaná Instant Comedy. Výtvarník vede ve své vizuální eseji diváky k zamyšlení nad tím, jak naše vnímání světa, historie, umění či politiky ovlivňuje neustále proudící tok zpráv a vizuálního obsahu na sociálních sítích, z něhož už téměř nedokážeme vystoupit.
Charakter příhraničního města Esch-sur-Alzette s více než 35 tisíci obyvateli, které hostí titul EHMK společně s 10 lucemburskými a 8 francouzskými obcemi, určuje soužití více než 120 národností a jejich kulturní rozmanitosti, na straně druhé se město potýká se společenskou roztříštěností nebo vysokou nezaměstnaností. Velkou výzvou se tak stává vytváření dobrého sousedství. Nabídnout otevřený prostor pro společné setkávání a tvoření mládeže i dospělých se proto snaží i kulturně-komunitní centrum Bâtiment 4, které bylo nedávno otevřeno v dlouho nevyužívaných kancelářských prostorách jedné z fabrik na okraji Esche. Právě zisk vlastní budovy, kam se mohlo přesunout vícero spolků a uměleckých skupin, urychlila kandidatura Esche na titul EHMK. I s nimi zůstáváme v kontaktu a jsou nám inspirací.