Kraj letos opraví silnice za miliardu korun. Ta do Broumova je pátá nejnákladnější
Rekordní částku na opravy silnic druhé a třetí třídy vynaloží Královéhradecký kraj. V plánu je více jak čtyřicítka silničních projektů dohromady přes jednu miliardu korun. Rekonstrukce silnice II/303 od jestřichovské křižovatky do Broumova, která začne 30. května, je za více než 57 miliónů korun pátou nejnákladnější v kraji.
Zdrojem financování bude především nový Integrovaný regionální operační program (IROP) a Státní fond dopravní infrastruktury. Kromě spolufinancování se podílí kraj také vlastními zdroji, a to 100 miliony korun z přebytku hospodaření za loňský rok.
"Pro letošní rok máme v plánu opravit asi 80 kilometrů silnic, čtyři mosty a počítáme i s množstvím menších kobercových oprav. Dokončují se také projekty v rámci průmyslové zóny Vrchlabí. Dohromady počítáme s 44 projekty a s předpokládanými investicemi ve výši jedné miliardy korun," shrnul plán pro letošní a částečně i příští rok hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.
Plánovaná miliardová částka je přitom nejvyšší investicí do oprav silnic v historii kraje, jako majitele silnic druhých a třetích tříd. "Pro představu, v letech 2013 – 2015 jsme opravili celkem 143 kilometrů krajských silnic za 1,7 miliardy korun. Jen v roce 2015 to pak bylo celkem 700,2 milionu korun. Letošní rekordní sumu můžeme vynaložit především díky evropským a státním dotacím, ale také díky dobrému hospodaření kraje, kdy můžeme přebytek financí dále investovat. Z loňského přebytku tak kraj uvolnil na letošní opravy 100 milionů korun," doplnil náměstek hejtmana Karel Janeček, který je odpovědný za oblast dopravy.
Na Náchodsku se práce dotknou šesti kilometrů silnic a dvou mostů. Vyžádají si více než 160 milionů korun. Největší akcí je zde oprava úseku silnice II/303 od odbočky na Jetřichov až do Broumova, která navazuje na dřívější rekonstrukci silnice přes Pasa. Oprava zmiňovaného úseku vyjde na zhruba 57 milionů korun.
Financování oprav bude zajištěno z několika zdrojů. Největší část nákladů pokryjí dotace z IROP, a to více než z poloviny. V tomto případě je výše dotace 90 % (85 % EU a 5 % státní rozpočet), zbytek financuje kraj. Druhým nejvýznamnějším zdrojem je SFDI, kde by měla dotace krýt 100 % nákladů. Část projektů bude financována z krajského Fondu rozvoje a reprodukce nebo v rámci podpory rozvoje průmyslové zóny Vrchlabí.