Hudbou k povýšení dobra na Broumovsku
Ruprechtice. Kostel, ve kterém po desetiletí sloužil mše za minulého režimu sem násilím a za trest dosazený vikář broumovský, pan Josef Norbert Zeman. I on má nemalou zásluhu na „zázraku", že i když zchátralá, broumovská skupina devíti kostelů z jedné architektonické dílny otce a syna Dientzhofferů dnes stojí.
A díky nejprve Dobrovolnému svazku obcí v čele s tehdejší předsedkyní Libuší Růčkovou, a dnes lidem z občanského sdružení Agentura pro rozvoj Broumovska v nich letos probíhá 6. ročník již známého a také věhlasného hudebního festivalu Za poklady Broumovska. O vysokou úroveň festivalu se zasloužila především jeho dramaturgyně Tereza Kramplová, která mu vtiskla neopakovatelnou, dnes již návštěvníkům známou, vlídnou a laskavou tvář, odrážející špičkovou uměleckou úroveň, již utvářejí paní Kramplovou pečlivě volení interpreti a jejich repertoár.
Broumovský festival komorní hudby je dnes vrcholem kulturního dění nejen na Broumovsku, ale patří k předním kulturním událostem Královéhradeckého kraje. Zmínil to ve svém úvodním projevu hejtman Lubomír Franc. I když si zároveň neodpustil vyslovit jako Broumovák lítost a osobní nevoli nad tím, že jiný připravený a nadějný projekt, který měl náš region nebývale pozvednout, byl letos zjara odmítnut.
Jako balzám na duši zněla slova zástupce Podnikatelského klubu Broumovska, ředitele největšího podniku na Broumovsku Veby a.s., hlavního partnera festivalu, pana Nováka, na adresu pana Školníka, který má, dle slov pana Nováka, vizi a je nejen hybatelem, ale i duší pořádající APRB. Pan Novák zastupoval všechny sponzory. Když se podíváte na seznam sponzorů, uvedený na každém festivalovém programu, kteří nejenže zaměstnávají dohromady tisíce lidí, ale dokáží vydělat peníze a podporovat nejeden úžasný projekt, uvědomíte si, jak důležitý je jejich přínos.
Pan farář Lanži v úvodu festivalu zmínil, že peníze z dobrovolného vstupného z minulých ročníků byly letos poprvé použity na projektech opravy fresek v kostelech v Martínkovicích a v Heřmánkovicích, které, zejména v Heřmánkovicích, jsou v havarijním stavu a hrozí, že za několik let spadnou i se stropem. Navíc je třeba zmínit ony dnes dohromady desítky miliónů korun, které byly od revoluce investovány do záchrany kostelů, oprav střech a oken, aby aspoň nezatékalo. To všechno za nemalého přispění pana vikáře Zemana a dozoru pana architekta Slavíka. Tato práce je „nekonečná" a je dobře, jak pan farář Lanži zmínil, že festival k tomu významně přispívá.
Velice milé bylo v úvodu vystoupení paní starostky města Meziměstí, na jehož území se kostel dnes nachází, zastupující Dobrovolný svazek obcí Broumovska, Evy Mückové, která připomněla historii festivalu, u jehož kolébky DSO stál, a mile přivítala účinkující i za ostatní města a obce, kteří jednotně festival podporují.
Naše malé Broumovsko se stává v hudebním světě, zatím v naší vlasti, velkým. A mohlo by být i velkou turistickou destinací, kde by vznikly desítky nových pracovních příležitostí. Protože má co nabídnout, i když to je velmi subtilní a jemné a v turistických příručkách se to dá jen těžko vykreslit. Však o to cennější. Vnímaví návštěvníci našeho regionu to okamžitě cítí. Tisíce, kteří přijíždějí na „náš" broumovský hudební festival, si to mohou užít.
A pak již začal první z deseti koncertů 6. ročníku hudebního festivalu Za poklady Broumovska. A bylo milé překvapení, které nám připravila dramaturgyně Tereza Kramplová. Hudební festival byl uveden slovem. Moudrým vyznáním největšího z českých králů Karla IV. v překrásném, citlivém přednesu „krále českých pohádek" Jana Čenského. A následovaly skladby Debussyho, Dvořákovy dvě biblické písně – mezi nimi až dojemně a překrásně provedený známý Žalm 23, W.A. Mozarta a Slávy Vorlové. Všechny v nesmírně oduševnělém a soucítícím podání našich, při tom světoznámých interpretů, Kateřiny Englichové na harfu a Viléma Veverky na hoboj. Je čest vítat zde tyto skvělé umělce opakovaně. Pana Veverku jsme již mohli u nás slyšet v různých uskupeních potřetí, paní Englichová, která koncertuje po celém světě, vystupovala ve světových metropolích (Řím, Paříž, New York, Hong Kong, Los Angeles a dalších – také v newyorské Carnegi Hall) oslnila Broumovsko svým uměním zatím podruhé.
Po každé skladbě pokračoval Jan Čenský v četbě z písemného svědectví, které po sobě zanechal císař římský, král český Karel IV. Obsah ukázek v jeho mistrovském podání nádherně zapadal do rámce, který vytvořili oba umělci hrou na své nástroje a interpretací mistrovských děl.
Po vyslechnutí 1. koncertu Broumovského hudebního festivalu jako jeho posluchači (návštěvníci) opět rádi vzdáváme hold dramaturgyni celého festivalu Tereze Kramplové a s úctou a pokorou se skláníme před jejím mistrovstvím. Nejen proto, jak vybraně koncipuje celý festival, s jakou péčí a kreativitou koncipuje každý koncert, ale na prahu 6. ročníku i za to, jak se jí podařilo z tónů, stvořených těmi nejlepšími světovými skladateli a prezentovaných špičkovými interprety „vymodelovat" přenádherné dílo, které září jako hvězda betlémská každý rok nad Boží krajinou Broumovska, jejíž světlo naplňuje srdce těch, kteří přicházejí a nábožně poslouchají. Protože hudba, která na festivalu zaznívá, léčí, povznáší a dává sílu a naději. Protože všichni jsme jedineční a dobré v nás překoná všechno zlo.
I za toto vědomí patří dík všem, kdo jakkoli ke každoročnímu úspěchu festivalu přispívají.