Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Lidé
  • Názory
  • Tip na výlet: Ziębice, Henryków, Strelin, Niemcza
banner

Tip na výlet: Ziębice, Henryków, Strelin, Niemcza

René Herzán

Úterý, 11. července 2017

Tomáš Ságner rád vyjíždí do polského pohraničí a objevuje nám dosud neznámá místa. Tentokrát navštívil polská města a obce Ziębice, Henryków, Strelin, Niemcza a poslal nám i komentář k cestě.

"Ráno jsme vyjeli z Broumova přes Klodzko, Ząbkowice Śląskie do Ziebic. Tam jsme obešli náměstí, došli ke kostelu a k bráně se zbytky hradeb," popisuje začátek cesty Tomáš Ságner.

Ziębice (německy Münsterberg) je město v okrese Ząbkowice Śląskie. Je to sídlo správní čtvrti nazvané Gmina Ziębice. Během středověku byl Münsterberg hlavním městem slezského vévodství. Město leží na řece Oława, přibližně 16 km východně od Ząbkowic Śląskich a 59 km jižně od Wroclawy. V roce 2016 zde žilo celkem 8666 obyvatel. Má sesterský městský vztah s Brightonem a Jaroměří. Z památek jmenujme bývalý evangelický kostel, Paczkowska brána z roku 1491, zbytky opevnění a radnice.

"Poté jsme popojeli do Henrykówa, kde jsme šli do kláštera. Přijeli jsme asi ve 12:10, další prohlídka měla být ve 13:00, ale tu zrušili. Šli jsme nakonec až ve 14:00, takže byl čas jít na oběd. Jediná místní funkční restaurace byla naštěstí otevřená, ale dvakrát jsme prošli okolo, svítilo tam jedno světlo, na dveřích nic napsaného. Nakonec jsme se dovnitř dostali, plno stolů a místností, ale uplně prázdno. Byli jsme tam jediní, u nás si není kam sednout, v Polsku tady u hranic to je opačně. Jídlo jsme dostali, poté jsme mohli jít na prohlídku kláštera. Po příjezdu, chvíli po poledni, tam bylo asi 10 lidí, ale na prohlídku jsme šli jen dva. Prohlídka trvala asi 45 minut, konec byl v zahradě u mini zoo," uvádí Tomáš Ságner.

Henryków je obec v Dolním Slezsku, v okrese Ząbkowice Śląskie. V roce 2011 zde žilo celkem 1418 obyvatel. Hlavní místní památkou je klášter. K založení kláštera došlo díky iniciativě Mikuláše, notáře vévody Jindřicha I. Bradatého, a okolnosti vzniku jsou popsány v tzv. Jindřichovské knize, což je klášterní kronika, v níž se nachází první věta psaná v polštině. Mikuláš své statky přenesl na vévodu a ten zakladatelská práva ke klášteru předal svému synovi Jindřichovi Pobožnému. První cisterciáci na místo přišli roku 1227 z kláštera Lubuš. Během tatarského vpádu roku 1241 byl klášter vypálen a poté znovu obnoven. V 15. století jej plundrovali husité. Dnešní podoba je výsledkem barokní přestavby v 17. století. Klášter byl v roce 1810 zrušen. V následujících letech se klášter stal panskou rezidencí. V roce 1946 byla při bývalém klášterním kostele zřízena farnost a její správa byla svěřena cisterciákům z kláštera Szczyrzyc. Po roce 1990 přešel areál zcela zpět do rukou církve a z kláštera se stalo sídlo přípravného vzdělávacího ústavu pro budoucí diecézní seminaristy. V jiné části kláštera byl v roce 1997 zřízen dům s pečovatelskou službou, řízený diecézní charitou.

"Odjeli jsme do Strzelina, přijeli do centra města, kde byla už jen radniční věž. Okolo byly už skoro všude moderní domy a různé bytovky. Prošli jsme okolí náměstí, ale kromě jednoho domu a kostela bylo vše moderní. Je tam vidět, že se tam toho za války hodně zničilo," komentuje další zastávku Tomáš Ságner.

Strzelin je město a městská gmina v jihozápadním Polsku v Dolnoslezském vojvodství, sídlo střelínského okresu. V roce 2014 zde žilo 12 542 obyvatel. První písemná zmínka o městě pochází z 12. století. V letech 1975–1998 administrativně náleželo do Vratislavského vojvodství. Zdejší žulový lom patří s rozlohou 19,5 ha a hloubkou 123 m mezi největší v Evropě. Město leží na hranici Krkonošsko-jesenického podhůří, 37 km jižně od Vratislavi. Protéká jím řeka Oława. Centrum české nekatolické menšiny, vystěhovalců pro víru v pol. 18. století. Od konce března 1945 se Strzelin stal místem těžkých bojů, ve kterém Rusové používali raketomet Kaťuša, který zničil 85% města. V důsledku druhé světové války byl Strzelin připojen k Polsku a německé obyvatelstvo deportováno do Německa. Je zde radniční věž z roku 1520, kostel Povýšení svatého kříže a zbytky opevnění.

"Cestou zpátky domů jsme jeli přes Niemczu, kde jsme zastavili. Měl tam být zámek, ale ten byl zavřený a bydleli tam lidi. U vjezdu do náměstí jsou zbytky hradeb, na náměstí jsou staré domy," uvádí Ságner.

Niemcza (do roku 1945 Nimptsch, česky Němčí) je město v okrese Dzierżoniów, v Dolnoslezském vojvodství. Nachází se na řece Ślęza, zhruba 20 km východně od města Dzierżoniów, na hlavním silničním tahu z Prahy do Wrocławi. Kdysi typicky německé město bylo po roce 1945 předáno Polsku, vysídleno a znovu obydleno Poláky, kteří byli vystěhováni z oblastí, připojených k SSSR. Válka však v Niemczy nepoškodila historické jádro města a všechny škody, ke kterým došlo, byly velmi rychle opraveny. V letech 1884-2001 měla napojení na nejprve německou a poté polskou železniční síť.
V blízkosti Niemczy se nachází známé Arboretum Wojsławice. V roce 2011 zde žilo 3145 obyvatel.

"Pak už jsme jeli přes Pilawu Gornu, Jodlownik a Nowou Rudu zpátky do Broumova," končí svůj popis cesty Tomáš Ságner.

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)