Anketa: Odpovídají zástupci destinačních managementů Broumovska, Orlických hor a Podorlicka, Hradecka a Českého ráje
Turistický server Travel Trade Gazette uspořádal anketu mezi destinačními managementy některých regionů. Na otázky odpovídali zástupci Broumovska, Orlických hor a Podorlicka, Hradecka a Českého ráje.
1. Kromě spolupráce s vaším zřizovatelem, kterou spolupráci v rámci vaší činnosti hodnotíte nejlépe?
2. Jsou legislativní i jiné podmínky vaší činnosti dostačující, nebo byste uvítali nějakou změnu?
3. Z čeho jste měli v poslední době největší radost?
Markéta Hanušová - SDMB o.p.s. Broumovsko
1. V rámci činnosti Společnosti pro destinační management Broumovsko o. p. s. (SDMB) jsme nově založili Fond destinace, do kterého vstupují poskytovatelé služeb v cestovním ruchu v regionu Broumovska. Pořádáme také vzdělávací semináře a konference cestovního ruchu. Spolupráce se prohlubuje a v současné chvíli připravujeme slevovou kartu a fotografickou soutěž.
2. SDMB o. p. s. by velmi uvítala zákon o cestovním ruchu, který by řešil finanční podporu destinačních managementů na více let dopředu a zajišťoval by chod regionálních destinačních managementů alespoň s jedním plným pracovním úvazkem po celý rok. Velkým nedostatkem je, že činnost DM je nedostatečně financována a ČR nevnímá cestovní ruch jako důležité odvětví ve své ekonomice.
3. Těší nás, že se nám podařilo založit o. p. s. ve spolupráci s dvěma dobrovolnými svazky obcí Broumovsko a Policko, a že se daří dostávat Broumovsko na mapu republiky.
Ing. Petra Smrčková - Sdružení Orlické hory a Podorlicko
1. Nejlépe hodnotím spolupráci s poskytovateli služeb v regionu a dále také s oběma kraji, Královéhradeckým a Pardubickým, na jejichž území se nacházíme, byť zde chybí deklarace její dlouhodobější stability. Poskytovatelé služeb se mohou stát přímými členy našeho sdružení a zařadit se tak do organizační struktury, nebo podepsat roční partnerskou dohodu o spolupráci. Obě formy jsou provázeny určitým marketingovým balíčkem, který poskytovateli služeb poskytneme. Přibývá přímých či spolupracujících členů, kteří rozumějí principům společného marketingu, chápou význam značky Orlické hory a Podorlicko a vědí, že konkurencí není primárně soused v obci, ale spíše sousední region. Ti pak do spolupráce s námi vstupují s vizí, že se společně musíme poprat o zákazníka a pak teprve se "prát" mezi sebou. Stále máme v této oblasti určité rezervy, není dořešena plošná podpora, spolupráce je na bázi dobrovolnosti a my bychom chtěli, aby poskytovatelů služeb přibývalo.
2. Uvítali bychom, kdyby se buď po dlouhých letech dořešil tzv. zákon o cestovním ruchu, a nebo se od něho už navždy upustilo. Stát i kraje by měly vracet v investicích do cestovního ruchu mnohem více financí s ohledem na to, kolik toto hospodářské odvětví přináší peněz do veřejných rozpočtů v podobě daní.
3. Máme ji pokaždé, když se nám něco povede a když jsou především naši členové a partneři spokojení. Bohužel jsme ten druh instituce, který s koncovým klientem přijde do styku daleko méně než např. infocentra, ale když se k nám dostane nějaká chvála od návštěvníků regionu nebo od médií, je to vždy nový náboj pro další práci.
1. Musím konstatovat, že po dobu několikaletého působení DM Hradecko se podařilo vytvořit bezvadný tým lidí složený z představitelů jednotlivých turistických atraktivit na Hradecku. Hlásí se i další aktéři cestovního ruchu a z toho máme asi největší radost. Bohužel spolupráce s orgány státní správy a samosprávy v území je složitější a především pomalejší. Mnohá byť i drobná rozhodnutí musejí být posouzena ve výborech, komisích, radách, resp. zastupitelstvech měst, což nám velmi ztrpčuje život. Kdyby úředníci měli větší volnost při rozhodování a samozřejmě také větší odpovědnost, bylo by to ku prospěchu věci.
2. Nemyslím si, že by tolik diskutovaný zákon o cestovním ruchu všechno vyřešil. Přivítala bych však, kdyby se příslušné orgány zabývaly dlouhodobou podporou cestovního ruchu. Vítáme, když město, kraj, CzT, MMR, příp. další vypíší granty, ale ty jsou pouze jednorázové. Jako destinační společnosti bychom potřebovali mít jistotu určité výše financí alespoň na několik let dopředu. A abychom tak mohli pracovat na dlouhodobějších projektech i s delší vizí a ne řešit jen aktuální problémy a situace.
3. Co nás těší? Že přes řadu problémů nás práce nepřestala bavit, že jsme se ještě nenechali semlít neustále narůstající byrokracií. Máme radost z každého turisty, který k nám přijede a hlavně odjede s touhou se na Hradecko opět vrátit!
Ing. Jiří Lukeš - Sdružení Český ráj
1. Našimi zřizovateli, resp. členy (jsme zájmové sdružení právnických osob) jsou obce a podnikatelské právnické osoby, se kterými spolupracujeme průběžně, ať už na členské bázi, nebo nad konkrétními aktivitami či projekty. V případě soukromého sektoru je spolupráce velice různorodá, máme stabilní partnery (především z řad členů či nositelů značky regionální produkt), kromě toho nárazově oslovujeme a spolupracujeme s podnikateli např. na bázi společné prezentace, zapojení do našich aktivit ap. Nejvíce si v poslední době cením spolupráci s kraji, kde díky naší poloze na pomezí Libereckého, Královéhradeckého a Středočeského kraje máme příležitost srovnávat. Byť ne vždy je komunikace a spolupráce na všech úrovních 100%, vidím zde posun, nebo alespoň snahu o zlepšení. Věříme také ve zefektivnění spolupráce a komunikace s agenturou CzechTourism.
2. Organizace cestovního ruchu nemají pevné, legislativou podpořené místo v systému. Ještě hůře je to s financemi, kdy jsme schopni plánovat maximálně z roku na rok, ale nikoli dlouhodobě. Doufali jsme v přijetí nového zákona o CR, který měl tuto situaci stabilizovat. Příliš času a energie jsme nuceni věnovat na obhajování naší role a hledání či administrování peněz. Většinou je to na úkor činností, pro které jsme byli založeni.
3. Navzdory problémům procesního, administrativního a finančního charakteru to bylo dokončení projektu nové stezky Greenway Jizera mezi Turnovem a Maloskalskem. Především pak z jejího využívání a růstu nabídky služeb kolem ní.
Foto archiv Sdružení Český ráj, zdroj www.ttg.cz