Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Lidé
  • Magazín
  • Křížem krážem CZ/PL (Mototrasy Broumov) - 5. díl
banner

Křížem krážem CZ/PL (Mototrasy Broumov) - 5. díl

Eva Kroupová

Neděle, 15. listopadu 2020

Garážní Dakar, tunely v Jedlině-Zdrój, poklady Srebrnej Góry a západy slunce od sw. Anny k Janovičkám.

Staví se nová motorka! Moje BMW F650 GS se hodilo pod plachtu a manžel se rozhodl do šroubku repasovat dakarskou legendu – Hondu Africu 750 z roku 1990. Prý abych měla do budoucna něco těžšího. Každopádně dnes vyrážíme z garáže ve dvou a já se vezu na tandemu.

Skrz Hejtmánkovice a Meziměstí přejíždíme hraniční přejezd na 9. km. Za Mieroszówem se posouváme směr Walbrzych a po třech kilometrech uhýbáme ostře vpravo. Sokołowsko (bod 1) – známé jako "Śląski Davos" – je malebné městečko ležící v srdci Gór Suchych. Výjimečnost místa byla oceněna už v 19. stol., kdy tu Dr. Herman Brehmer založil první antituberkulózní sanatorium na světě. Sokołowsko (Görbersdorf) navštívili lidé z velké části Evropy i Ameriky. Dnes jsou cihlové budovy léčebny v troskách a jezdí sem požitkáři z celého regionu na vyhlášený bezé dort, celoroční sněhovou pusinku. Mňam!

Po sladkém pokušení místní Kawiarenky sedáme na moto a napojujeme se zpět na hlavní silnici. Vstupujeme do Sovích hor a podnikáme poměrně dobrodružný vstup do nejdelšího železničního tunelu v Polsku. Kde? V Jedlině-Zdrój (bod 2). Po 13 km směrem na Wałbrzych uhýbáme na Jedlinu. Za městem nacházíme železniční stanici á la western... Suchá tráva a zarostlá cesta podél kolejí. Dva eliptické tunely. Adrenalin stoupá. 1560 m a 1601 m. Vstup. Tma, pach plísně a zatuchlého oleje. Řady pražců a světlo "na konci tunelu". Srdce v kalhotách zrychleně tepe. Podivný zvuk... ticha? Foto a rychle ven!

Je třeba vyplavit mohutné dojmy, nejlépe u blízkého Jezera Bystrzyckieho (bod 3). Před obcí Zagórze Śląskie uhýbáme do říční soutěsky Bystrzyca. Přehradní jezero je dlouhé 3,2 km, šířka nepřesahuje 480 m. Podél klidné vody míjíme stylové rybárny. Stavíme a po kamenné hrázi procházíme na druhou stranu a zpět. Nejsme sami, štrůdlík turistických fandů courá s námi. V korunách stromů se schovává středověký hrad Grodno. Zájemci ho najdou na vrcholu hory Choina ve výšce 450 m n. m. My tentokrát nastupujeme zpět do sedla a sjíždíme úzkou klikaticí pod přehradní hráz (Zapora Lubachów). S výškou 44 m se impozantně pne nad naší Hondou.

A pak už společně s navigací rozhodujeme, kudy nejkrásněji do Srebrnej Góry. Walim – horský Sokolec – Jugów – Wolibórz, až po 40 km brzdíme na rozhraní Gór Sowiech a Bardzkiech. Cinká tu stříbro!

První zmínky o Srebrnej Górze (Silberbergu) se objevují ve 14. století. V té době se tu začalo těžit. Největší rozkvět město zažilo na začátku 16. století, kdy získalo hornická práva a v údolích Srebrnej a Chłopiny se kutalo v osmi velkých dolech. Dnes tu potkáváme na náměstí jen skupinku "vypitých tepláků" se stříbřitou plechovkou v ruce a několik turistů s mapkou po boku. Většina z nich míří k Twierdzi Srebrnogórskiej, největší horské pevnosti v Evropě (bod 4)!

Na Strážní hoře (Warowna Góra) nad městem se tyčí vojenský monument postavený v letech 1765–1777. Na konci sedmileté války byl vybudovaný na příkaz pruského krále Fridricha II. Velikého jako reakce na útok generála Laudona. Stavba stála okolo 1,5 milionů tolarů.

Ve Stříbrnohorském sedle si připravujeme pár złotówek a míříme vzhůru. Počítejte s 15minutovým pěším výstupem. V centru vojenského Donjonu na nás vyskakuje covidová cedule. Procházíme tedy jen volně přístupné venkovní prostory a domýšlíme si propracovanost kasemat, lazaretu, vězení, pekárny a pivovaru, skladů zbraní aj. S posledním pohledem na obranné bastiony opouštíme cihlového giganta.

"Generál Laudon jede skrz vesnici, generál Laudon jede skrz ves..." My každopádně chceme zvládnout ještě jednu atrakci nedaleko. Wiszący wiadukt Sowiogórské železnice (bod 5). Viadukt a skalní rokle pod ním byly vybudovány před více než 100 lety pro potřeby spojení obchodních tras vedoucích pohořím. Terénní ozubnicová kolejnice tu sice chybí, ale trocha adrenalinu nikoliv. "ZJAZDY NA LINACH", slaňování se tu nabízí v letní sezóně pravidelně, dobrodružný náboj místa byl rozhodně zachován. Takže co s tím, hop dolů?

Nebo spíš hop na moto... Odpoledne se totiž sune do finále a chtělo by to i pár vyhlídek do kraje. 6 km lesními zatáčkami do Dziekowce, poté k pumpě Orlen. Prosmyčkujeme esíčko skrz hlavní č. 381 a přes Siemiątków stoupáme k rozhledně na Górze Świętej Anny (bod 6). Kolem historického žlutého kostelíku zasvěceného také Aničce vyjíždíme 200 m šotolinky přímo pod "wież widokowou". Rok 1911, červený pískovec, točité schodiště a 22,83 m vzhůru. Procházíme kolem ochozu a všímáme si, že pod námi na statku právě probíhá farmářská hostina. Hm, jeden by si taky dal! Mlsně koukneme ještě jednou do dálky a suneme se na mašině do Čech.

Projíždíme Nowou Rudou, a protože slunce padá k horizontu, nenecháváme si ujít lahůdkovou podvečerní trasu. V Tłumaczówě uhýbáme vpravo na Šonov, na 126. km protínáme hranici a podél malebně osvícených kopečků a venkovských scenérií sjíždíme k Rožmitálu. Stará stromová alej otevírá pohled na broumovské panorama kláštera a nám se ještě zachce chytit západ slunce na Janovičkách.

Takže uhýbáme dvakrát vpravo na Benešov, proklouzneme tmavým lesíkem a pak Wau! Sluneční pupek rozehrává barevnou podívanou... Házíme stojánek na Janovičkách přímo u vleku (bod 7) a oko motorkářů plesá. Zbývá ještě posledních 8 km zpět do Broumova, ale myslím, že vlastně právě tady a teď je vrcholné zakončení jízdy i celého cestopisného courání Křížem krážem CZ/PL.

P.S. A i když mě pořád pne ta pomlácená noha, zase je mi na moto blaze. Život by se měl prostě žít, i když to někdy sakra bolí!

Foto support Vladimír Kočíb, Aleš Kroupa

Itinerář (149 km):

Broumov – Mieroszów – Sokołowsko (bod 1 – 50.6852364N, 16.2333222E) – Glinik – benzina Orlen Wałbrzych (50.7619308N, 16.3238342E) – Jedlina-Zdrój – Jedlina-Zdrój vlaková stanice (bod 2 – 50.7114531N, 16.3431306E) – Jugowice – Jezioro Bystrzyckie (bod 3 – 50.7474342N, 16.4225181E) – Zapora Lubachów – Zagórze Śląskie – Walim – Jugów – Wolibórz – Srebrna Góra – Twierdza Srebrnogórska (bod 4 – 50.5747169N, 16.6424978E) – Wiszący wiadukt (bod 5 – 50.5707767N, 16.6362806E) – Dzikowiec – Siemiątków – Wieża widokowa na Górze Świętej Anny (bod 6 – 50.5667058N, 16.5019339E) – Nowa Ruda – Tłumaczów – Šonov – Broumov – Benešov – Janovičky (bod 7 – 50.6405106N, 16.3593489E) – Broumov

mapa5

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)