Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Lidé
  • Rozhovory
  • K čemu je víceleté gymnázium?
banner

K čemu je víceleté gymnázium?

PAEDDR. KAREL VÝRAVSKÝ, ŘEDITEL GYMNÁZIA BROUMOV

Středa, 9. ledna 2013

K čemu je víceleté gymnázium?

V době před přijímacím řízením na střední školy často na gymnáziu slyšíme tuto otázku od rodičů žáků pátých tříd. Odpovědět jim během vzdělávání na nižším stupni základní školy měli učitelé, výchovní poradci a ředitelé základních škol. Ti však, zvláště na úplných základních školách, o víceletém gymnáziu raději mlčí, neboť se údajně obávají odchodu tzv. talentovaných žáků ze svých škol.

Skutečné důvody jsou však mnohem prozaičtější - jsou to důvody ekonomické. Všechny školy dnes, základní i střední, bojují o každého žáka, protože peníze v dnešním systému financování škol jdou za žákem. Blázen každý ředitel základní školy, který by nějakému žákovi doporučil odchod do primy víceletého gymnázia. Tak se raději o víceletém gymnáziu mlčí, a kdyby jen to, žákům pátých tříd a jejich rodičům se říká, že gymnázium je pro ně příliš těžké, že tam ztratí mládí a že všeobecné vzdělání je veskrze k ničemu. A do konce se někde odmítají vydávat přihlášky ke studiu.

Takže k čemu je vlastně to osmileté gymnázium dobré, když se ho základní školy tolik bojí? Cíle máme stejné - jsou gymnáziu i základním školám dány školským zákonem (i na nižším stupni gymnázia žáci nezískají nic jiného než základní vzdělání): "Základní vzdělávání vede k tomu, aby si žáci osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, účinně komunikovat a spolupracovat, chránit své fyzické i duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, poznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění." (§44 školského zákona)

Cíle máme stejné, v čem je tedy rozdíl? Rozdíl je v hloubce naplňování těchto cílů. Ve školském zákoně a ani nikde jinde není sice napsáno, že by na gymnázium měli odcházet pouze tzv. talentovaní žáci, ale tradičně tomu tak je a gymnázium je v naší školské soustavě dlouhodobě chápáno jako tzv. výběrová škola. Tato „výběrovost" s sebou téměř automaticky nese pro učitele i žáky gymnázia mnohá pozitiva:

·       méně kázeňských problémů;

·       zájem žáků o výuku;

·       při výuce tak lze probírat látku více do hloubky, více opakovat, řešit více příkladů, více procvičovat ...

·       zkrátka na vše je více času;

·       lze tak dělat jinak nemyslitelné aktivity;

·       učitelé se mohou věnovat i tomu, aby žáky učení bavilo, aby si našli ten svůj oblíbený předmět;

·       žákům může být dána mnohem větší samostatnost;

·       na žáky lze přenést mnohem větší zodpovědnost za své vzdělávání;

·       lze uskutečňovat „kulturní perpetuum mobile", tj. starší žáci učí mladší (zejména v nejrůznější mimotřídní činnosti - školní časopis, divadlo, sbor, sportovní turnaje, filmové studio atp.) a ti, když dojdou do jejich věku, jsou už lepší a opět učí ty mladší;

·       žáci mají od útlého věku mezi staršími žáky mnoho pozitivních vzorů;

·       odchod žáka ze ZŠ umožňuje, aby zažil během školní docházky více rolí, což je pro život velmi důležité.

Výsledek: Žáci jsou ve škole spokojeni.

Závěr 1 - vzkaz pro rodiče žáků z 5. tříd základních škol: Máte doma žáka 5. třídy základní školy? A ani nevíte, že do školy chodí, protože všechno zvládne sám? Je zvídavý? Nenudí se ve škole? Nemohl by se rozvíjet více? MOHL! Podejte mu přihlášku do primy víceletého gymnázia! Co tím ztratíte? Vy pár chvil svého času, Vaše dítě nic - to může jenom získat - kreativitu, samostatnost a sebevědomí. A jestli Vám někdo říkal, že děti na gymnáziu ztratí mládí, pak tomu nevěřte. Opak je pravdou. Ony ho zde najdou a plnohodnotně prožijí! A přidaná hodnota - kvalitní všeobecné vzdělání a obrovské šance v dalším středoškolském a vysokoškolském studiu - přijde jaksi sama.

Závěr 2 - vzkaz pro učitele, výchovné poradce a ředitele základních škol: Omlouvám se za invektivy uvedené v úvodu mého článku. Věřím, že věci tam popsané jsou zcela výjimečné a že čestná základní škola se takto vůči svým žákům a rodičům nechová. Děkuji všem učitelům základních škol z přilehlých i odlehlých broumovských a polických končin za kvalitně připravené žáky, kteří přicházejí do našeho osmiletého i čtyřletého gymnázia.

PaedDr. Karel Výravský, ředitel gymnázia v Broumově

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)