Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Lidé
  • Rozhovory
  • Rozhovor se starostou Otovic Petrem Novákem na téma: železnice do Polska
banner

Rozhovor se starostou Otovic Petrem Novákem na téma: železnice do Polska

RENÉ HERZÁN

Čtvrtek, 30. června 2011

Rozhovor se starostou Otovic Petrem Novákem na téma: železnice do Polska

Starosta Otovic Petr Novák nám odpověděl na několik otázek na téma uvažovaného obnovení železničního spojení s Polskem, které vyvolává na Broumovsku a našich stránkách bohaté diskuse.

Redakce: Dobrý den pane starosto. V reakcích pod články, které jsme zveřejnili, jste považován za jediného odpůrce projektu. Je tomu tak?

Petr Novák: Já jsem nikdy neřekl, že nechci vlak v Otovicích. Nelíbí se mi jen postup, jakým se ten projekt dostává na svět a jak je neustále masírována veřejnost o prospěšnosti projektu. Já když se podívám na mapu, tak se samozřejmě nabízí, aby ty koleje byly propojeny. Nikdo z nás neví, jaká bude situace v železniční dopravě za 10, 20 let, nikdo neví, jaká bude politika státu a přístup státu k železniční dopravě a tak si uvědomuji, že by byla škoda tohoto záměru nevyužít. Může to být pro Broumovsko přínos, ale zároveň se může stát, že se trať vybuduje, ale na té trati nebudou žádní turisté, nebudou tam jezdit žádné osobní vlaky a vše bude připraveno na převoz polského kamene. Navíc, je velmi naivní si myslet, že jako mávnutím kouzelného proutku se obnoví koleje a přes Otovice budou jezdit moderní, bezhlučné soupravy přeplněné turisty a k tomu občas projede tichý nákladní vlak.

Redakce: Proč tolik brojíte proti převozu kamení z Polska?

Petr Novák: Především proto, že 60 let neprojel žádný nákladní vlak Otovicemi. Lidé si už zvykli, že tam nic nejezdí a přizpůsobili tomu výstavbu domů i svůj životní styl. Tohle to by byl tak velký zásah do rozvoje Otovic, že se nejde rychle rozhodnout a myslím si, že by mělo být vypracováno posouzení vlivu na životní prostředí, s ohledem k dopadu dopravy na život otovických občanů. Proti dopravě kamene z Polska mám to, že Otovice z toho vůbec nebudou nic mít, vydělávat bude polská firma, která chce kolejí využít k tranzitu kamene z Polska zase zpět do Polské republiky.

Redakce: Jaký je další důvod vašeho postoje?

Petr Novák: Jsem starosta obce a musím respektovat názory občanů Otovic. Udělali jsme anketu pro občany, jestli jsou pro obnovu tratě. Ankety se zúčastnilo 45% obyvatel a z toho 70% se vyjádřilo, že jsou proti obnově. Myslím si, že to není proti vlaku, ale proti převáženému kamení. Lidé z toho mají strach, a pokud já je zastupuji, tak jejich názor musím respektovat. Další problém je ten, že obec nechala vypracovat územní plán, který se dělal v souladu se zásadami územního rozvoje Královéhradeckého kraje. My jsme za to dali nemalé peníze a teď najednou studie proveditelnosti obnovy tratě říká úplně něco jiného. Myslím si, že kraj jako zadavatel studie měl tyto fakta do ní zahrnout, aby se s nimi počítalo. V zásadách územního rozvoje s obnovou tratě není počítáno a teď najednou masírují veřejnost, jaký je to pro Broumovsko výhodný projekt. S tím už se měl někdo zabývat dřív. Otovice kopírují tok Stěnavy, kopírují silnici 2. třídy a navíc Otovicemi vede v úseku 4 kilometrů bývalá trať. Lidé tu opravdu nemají kde postavit dům. Územní plán na tyto fakta reagoval a pozemky vhodné k zástavbě jsou právě v blízkosti bývalé železniční tratě. Takže se obávám, že pokud tu bude projíždět nákladní vlak, tak nikdo v Otovicích nebude chtít stavět dům, což by byl konec rozvoje Otovic. Tímto by se tyto pozemky znehodnotily, což je opak, než co tvrdí studie proveditelnosti.

Redakce: Jaká je momentální situace těžby kamene v polském Tlumaczowe?

Petr Novák: Mám informace z polské strany i z polských novin, že společnost, která vlastní lom nad Otovicemi koupila i starý lom v Rudawě a plánují jeho otevření. Zde narážím na to, že studie obnovy tratě s těmito čísly vůbec nepočítala. Jestliže teď někdo spočítal, že oni jsou schopní naložit 4 vlaky denně, tak to číslo potom může být jiné. My nevíme, kolik se bude těžit, vše jsou jen odhady. Další zásadní informace je ta, že pozemky na polské straně, kudy mají vést koleje koupila společnost Strateg Capital, což je majitel dolu v Tlumaczowe. Ani tato informace ve studii není zmíněná. Pokud někdo obnoví koleje a bude chtít provozovat železniční dopravu, ať osobní nebo nákladní, bude muset jednat s majiteli kamenolomu a ty chtějí vydělávat, vozit kámen. Tyto informace jsem opět ve studii nenašel. Všude čtu jak polská strana chce obnovit koleje pro os. přepravu, tak proč gmina (obec) Radkow prodala drážní pozemky privátnímu subjektu? Vidím zde jednoznačný záměr prosadit obnovu trati pro přepravu kamene.

Redakce: Nemyslíte si, že železniční doprava je pro životní prostředí výhodnější než doprava silniční?

Petr Novák: Samozřejmě, že ano. Ale myslím si, že je naprosto zbytečné, aby tranzit polského kamene byl uskutečněn přes Otovice. Máme tady český lom v Rožmitále, kde jsou na provozovatele lomu kladeny ty nejtvrdší podmínky z hlediska ochrany přírody, tak proč dovážet polský kámen, který je těžen bez ohledu na přírodu, dovolím si říci, že se jedná o rabování přírody.

Redakce: Navrhujete nějaké řešení?

Petr Novák: Především je důležité přestat lhát. Samosprávy obcí měly mít už minimálně měsíc k dispozici studii proveditelnosti, tím myslím textovou část ne jenom prezentaci. K tomu by také měly oficiálně dostat oponenturu JUDr. Nováka z odboru dopravy Krajského úřadu. Na jednání by měli být zváni úředníci a politici, kteří mají na starosti dopravu. Prvořadým úkolem Kraje by měla být dostavba dálnice R11, potom se změní potřeby a poměry v dopravě Náchodska i Broumovska. Dále si myslím, že by bylo vhodné, aby o obnově železniční tratě hlavně jednaly dotčené obce. Což je Meziměstí, Hynčice, Broumov a Otovice. Z jednání se musí vyřadit takzvaní "brouci Pytlíci", co vše vědí a nemají na nic odpovědnost, stačí se podívat na diskuzi k článkům a uvidíte, kdo píše a reaguje na vše. Musí se hledat řešení, které by nejvíc sloužilo Broumovskému výběžku a ne jen polskému kamenolomu. I když si uvědomuji, že nějaký vlak s kamenem přes Otovice musí projet, jinak by to nebylo ufinancovatelné. Měl by se najít nějaký kompromis a nějaké záruky, aby se to nezvrtlo jen a pouze na dopravu kamene. Pokud budeme jednat na této úrovni, tak jsem vstřícný ke každému jednání.

Redakce: Jak jste reagoval na článek pana Antonína Kohla?

Petr Novák: Dočetl jsem se, že odmítám projekt. To už jsem vysvětlil v úvodu rozhovoru. Já neodmítám obnovu železniční trati, ale odmítám studii. Nikdy jsem neřekl, že nechci vlak v Otovicích. Na semináři v bývalém kině jsem položil dvě otázky. Kdo přijel vlakem, na což jsem dostal odpověď, že nikdo. Pak jsem předložil matematický příklad 240 miliónů děleno 10 lety a děleno 365 dny a vyšlo mi číslo 65 tisíc. To by trať musela denně vydělat, aby někdo mohl tvrdit, že se investice vrátí za 10 let. Na tuto otázku mi bylo odpovězeno, že to špatně počítám. Na to jsem reagoval, že lžou, pak už jsem nedostal příležitost k vyjádření svých obav. Jinak s většinou úvah pana Kohla souhlasím.

Foto Jan Záliš

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)