Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Lidé
  • Rozhovory
  • Všeobecná úskalí distanční výuky
banner

Všeobecná úskalí distanční výuky

Petr Štěpnička

Pondělí, 1. února 2021

Všeobecná úskalí distanční výuky

Každý ví, že aktuální situace ve školství není dobrá. Žáci nemohou chodit do školy, což na ně vytváří tlak především z důvodu nemožnosti vídat se se svými kamarády. O nic lehčí to nemají rodiče, jejichž kapacita často dosahuje svého limitu. Tyto starosti jsou zřejmé a nikdo je nezpochybňuje. V čem už může panovat nejasný názor, a týká se to právě i samotných rodičů, je pohled na současnou úlohu učitelů.

Setkal jsem se s několika pohledy, od těch smířlivějších až po úplně zkreslené a hlavně neprávem odsuzující představy. Výjimkou není domněnka, že kantoři teď mají méně práce, prostě si odučí "svoji hodinu" a poté se mohou věnovat volné zábavě.

Nejsem učitel, ale možnost nahlížet do prvostupňové problematiky v mém nejbližším okolí z pohledu asistenta pedagoga mi snad dovoluje podobné názory uvést do reálnější podoby. Kantoři to jednodušší nemají. Někteří byli nuceni si své třídy rozdělit do několika skupin, takže mnohdy učí až do odpoledních hodin. Vysvětlování látky je přitom výrazně náročnější. Děti se v domácím prostředí nedokáží, celkem pochopitelně, tolik soustředit. Odosobněná a často selhávající technická rovina nemotivuje k bůhvíjakým výkonům. Není třeba si nic nalhávat, některé děti nemusí učení ani v klasické podobě, jediným tmelem, který jim pomáhal pobyt ve škole "přežít", byla přítomnost spolužáků a vědomí, jak si spolu o přestávkách poklábosí, případně se trochu proženou po třídě. Když toto nemají, musí se to na jejich výkonu projevit. Což platí víceméně pro všechny.

Učitelé přitom pohled na smutné obličeje rovněž dvakrát nepovzbuzuje, možnost výuky je k tomu značně omezená, je třeba hledat stále nové inspirace tam, kde už jich ve skutečnosti mnoho nezbývá. Vyučující musí stejnou látku opakovat ve smyčkách několikrát za den, s neskutečnou trpělivostí, bez zřetelnějších známek únavy, které by žákům vzaly i ty poslední střípky nálady. Do toho, jak bylo zmíněno, někomu - třeba i samotným učitelům - neustále vypadává obraz nebo zvuk. Výjimkou pak pro učitele nejsou podvečerní on-line setkání s dalšími žáky, tedy v podstatě celodenní zírání do malého monitoru. K tomu víceméně neustávající konzultace s rodiči, předávání látky, složitá příprava na další den.

Toto nemá být zamyšlení, které lituje učitele a prosí ostatní o empatické souznění. Těžké to dnes mají téměř všichni. Jde pouze o snahu vnést do mnohdy zmatečné situace jasnější pohled. A o nastínění faktu, že ani učitelé nejsou z distanční výuky pranic nadšeni, a že si - podobně jako většina žáků a rodičů - nepřejí nic jiného, než aby se vše co nejrychleji vrátilo do tradičních, lépe řečeno normálně zajetých kolejí.

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)