Soutěže nás posouvají na cestě za uměním
Když je hudba radostí – tak by se dal též nazvat rozhovor s Janem Schulmeisterem, laureátem Broumovské klávesy z roku 2019. Jan bude rovněž vystupovat letos v létě na festivalu Za poklady Broumovska společně s Wihanovým kvartetem.
Kolik ti bylo let, když jsi se zúčastnil Broumovské klávesy a jaký to byl pro tebe zážitek?
Bylo mi 12 let. Tehdy jsem měl na soutěž připravenou Lisztovu třináctou Uherskou rapsodii, která však byla ještě poněkud „čerstvá“ a moc neobehraná. Přesto se mi na soutěži povedla podle mých představ a také porota ji ohodnotila nejvyšším bodováním. To mi udělalo samozřejmě velkou radost. Na tuto soutěž však rád vzpomínám i z jiných důvodů. Soutěž probíhá ve výjimečných prostorách broumovského kláštera a je zde cítit nádherná atmosféra a zvláštní klid, který jsem na jiných soutěžích nezažil.
Co z tvého pohledu přináší mladým pianistům účast v hudebních soutěžích jako je právě Broumovská klávesa? Zúročil jsi tyto zkušenosti v dalších soutěžích?
Podle mě je účast na takovýchto soutěžích pro mladé hudebníky velmi důležitá, protože tak získávají jedinečné zkušenosti. Každá takováto příležitost mě naučila něco nového. Mnoho věcí se samozřejmě učíme při cvičení, ale teprve na pódiu před publikem – takzvaně „naostro“ se ukáže, zda všechny kroky během přípravy byly dostatečné. Také pouze na pódiu se člověk učí pracovat s koncentrací a řešit případné „neplánované situace“ rovnou za běhu. To všechno každého, kdo se rozhodne jít touto cestou, posouvá na cestě za uměním.
Jane, ty máš velkou zkušenost rovněž s mezinárodními soutěžemi – podařilo se ti zvítězit v soutěži Piano Talents v Miláně, na soutěži Césara Francka v Bruselu a na estonské Odin International Music Competition. Jak velkou přípravu to obnáší?
Je potřeba říct, že já nevnímám rozdíl mezi přípravou na jakékoli veřejné vystoupení. Vždy je třeba být připravený, jak nejlépe je to možné. Ale když se ptáte konkrétně na soutěže, záleží také na tom, o jaký typ soutěže se jedná. Pokud se chystám na reálnou soutěž, tedy takovou, kdy musím přijet do místa konání a v danou chvíli zahrát připravený program na jeden pokus, vyžaduje to více energie. Cestování, cizí prostředí, ve kterém je třeba se zorientovat, jiný nástroj, to vše klade v danou chvíli větší nárok na koncentraci při výkonu. V období pandemie se však rozšířily soutěže formou online, kam místo soutěžících „cestuje“ pouze videonahrávka. Stačí tedy pořídit videozáznam svého vystoupení a ten zaslat na danou soutěž. Tak jako tak ale musím vždy daný repertoár kvalitně připravit, takže práce na skladbách je v obou případech stejně intenzivní.
Máš čas věnovat se kromě hudby ještě dalším zálibám, nebo na to už nezbývá čas?
Většina mých zálib je naštěstí spojena s hudbou, takže se práce a zábava příjemně prolínají. Když necvičím na klavír, poslouchám nahrávky a občas si pro radost také skládám.
V létě budeš vystupovat na festivalu Za poklady Broumovska, na co se můžeme těšit?
Na festival Za poklady Broumovska mám připravený Mozartův Klavírní koncert A dur K 488, který zahraju společně s Wihanovým kvartetem. Zazní též Dvě arabesky Clauda Debussyho. Druhá polovina koncertu bude patřit právě Wihanovu kvartetu a Smyčcovému kvartetu F dur Maurice Ravela.