Drajborna sobě neměla chybu: slunce svítilo na umění, lidé se skvěle bavili

"Hlavně, aby nám přálo počasí," to byla na začátku minulého víkendu nejčastější věta, která zněla z úst organizátorů druhé, svého druhu ojedinělé čtyřiadvacetihodinové výstavy Drajborna sobě. Ta se stejně jako loni konala ve stodole a jejím okolí výtvarníka Romana Rejholda v osadě Studnice nad Jívkou – Vernéřovice, které se neřekne jinak, než Drajborna.
I když se od pátečního odpoledne proháněly nad lokalitou na rozhraní náchodského a trutnovského okresu dešťové mraky, začaly nezbytné přípravy na vernisáž, která byla zahájena v sobotu krátce po jedenácté hodině dopolední. To už většina uměleckých děl zdobila interiér stodoly, její stěny i přilehlou louku. Prostor se začal zaplňovat návštěvníky a na obloze svítilo ke spokojenosti pořadatelů letní slunce.
Oproti loňsku přibylo vystavujících. Tehdy jich bylo osm, nyní jedenáct. Výtvarným žánrům se meze nekladly, šlo o velkou a široko daleko netradiční společenskou událost, kdy výtvarné projevy autorů doplnila hojnost dobrého jídla pití, kdy se vedly řeči, a většina příchozích měla radost, že se mohli setkat, nechat na sebe působit múzy a odreagovat se od všedních starostí.
Své výtvarné práce zde představili reprezentanti trutnovského okresu fotografka Eva Kešnerová, která vytvořila trojčlennou variaci na detaily jednoho přírodního záznamu. Její kolegové a zároveň bratři Oldřich Šlegr a Milan Šlégr to vzali za jiný konec. Oldřich představil sérii kalendářů, o něž byl ohromný zájem. Milan je potápěč a ve stodole visely snímky podvodního světa, kterým vévodil postarší potápěčský "obal" pro focení pod hladinou moře.
Redaktor Trutnovinek Hynek Šnajdar vystavil na stěně stodoly cyklus "kolážových románů" Die Erwartung – Očekávání a Démon láska. Pan domácí Rejhold pověsil do prostoru rozměrná plátna, Karel Štěpánek z České Skalice uvnitř stodoly obrazy, mezi nimiž dominovalo působivé italské město. Broumovský výtvarník Petr "Spacák" Staněk původně vystavovat nechtěl. "Nic doma nemám a bohužel jsem neměl dost času, abych udělal nové věci," vysvětlil nedávno nepřesvědčivě. Nakonec si to však na poslední chvíli rozmyslel a dal do placu své dva obrazy. Zvláště z díla U zubaře šla hlava kolem. "Něco jsem našel, tak jsem se zúčastnil," opravil své původní rozhodnutí ku prospěchu výstavy Spacák.
Štěpán Klas z Prahy, který se vernisáže nemohl zúčastnit, poslal provokativní stoličky, sochař Milan Vácha dal za stodolu dřevěné plastiky a Šárka Váchová zavěsila na trámy nádherné dřevěné loutky. Na čas s účastí si dával malíř Luděk Rathouský z Prahy, ale organizátoři, než dorazil, na něj velkoryse počkali. Přivezl obrazy odkazující na únos dvou žen v islámském světě, jejichž osud je nejasný.
Výstava měla velký ohlas, návštěvníci si hojně nechávali podepisovat katalogy od vystavujících autorů a těšili se z nádherného a skvěle prožitého dne. "Vydařilo se to na sto procent! Po všech stránkách skvělá akce," napsala na facebook fotografka Renata Štěpařová. Výtvarník Staněk okomentoval setkání pod kopcem Bishofstein lapidárně: "Paráda - paráda - PARÁÁÁÁDA!" Prostě Drajborna sobě, jejíž hlavním smyslem je mimo jiné: "...umělecky oživit toto poněkud neprávem zapomenuté místo, dát mu nový rozměr, přilákat starousedlíky i přespolní, nabídnout jim trochu toho kumštu a zároveň jim zpestřit jeden víkendový den...", neměla chybu a příští rok vstoupí do třetího ročníku.
Foto Iva Faltová, Renata Štěpařová, Miroslav Kolátor, Hynek Šnajdar