Polyfonie, jazyk a paměť v barokním klášteře na Bílé Hoře
Třetí ročník výstavního projektu Ora et lege III, tentokrát s podtitulem Saïat Nova – New Hour, probíhá od 31. srpna do 30. září 2025 v jedinečném prostředí kláštera na Bílé Hoře v Praze. Výstava navazuje na dva předchozí ročníky pořádané v Broumovském klášteře a poprvé se představuje v hlavním městě – konkrétně v barokním poutním areálu Panny Marie Vítězné na Bílé Hoře, kde sídlí klášter benediktinek česko-německého opatství Venio.
.jpg)
Výstava tematizuje polyfonii – jak doslovnou, tak symbolickou – skrze díla současných umělkyň a umělců z Gruzie, Švýcarska, Litvy, Německa, Česka a Francie. Východiskem je osobnost Saïata Novy (1722–1801), arménsko-perského básníka a trubadúra, který působil na dvoře gruzínského krále Erekleho II. a tvořil ve čtyřech jazycích i písmech zároveň. Výstava jeho odkaz propojuje s metodami současné vizuální, zvukové a performativní tvorby, která tematizuje jazyk, identitu, paměť a kulturní transliteraci.
Kurátorka výstavy Elene Abashidze do projektu přizvala řadu umělkyň, které vytvářejí jak site-specific instalace, tak performativní zásahy do historického prostoru kláštera. Ana Gzirishvili pro výstavu zrekonstruovala jedno ze svých dřívějších děl Locale, místně specifickou instalaci z obnošených dámských kabelek. Dílo působící jako elegantní intervence do prostoru vytváří polyfonii neznámých ženských hlasů. Ve videu Duch (2023) Liny Lapelytė promítaném v boční kapli vedle relikvií svatého Feliciána, slyšíme zpívat sbor. Maia Naveriani vytvořila pro tuto výstavu neonovou instalaci své kresby Word of Mouth, která propojuje text jako vizuální i zvukový zážitek a zdůrazňuje významy, jež se proměňují v různých kontextech. Dílo Adély Součkové s názvem Vícehlas časů v jedné chvíli v chodbě kláštera reflektuje dlouhodobý zájem umělkyně o průsečíky mezi animistickým a moderním, pohanským a náboženským či duchovním a technologickým. Rytmicky se zde střídá řada jednobarevných digitálních tisků autorské kresby na bavlněné látce. Ty zahrnují různé obrazy populárních znaků a symbolů a místy jsou protkané krátkými poetickými texty. Marie Tučková svým zvukovým dílem Would you drink me when I am rotten? umístěném v historické studni na nádvoří subtilně intervenuje do architektury kláštera. Nahrávka připomínající „hlas vody“ rozvíjí úvahy o moci, kontrole a paměti – voda zde není jen přírodní prvek, ale médium historického i symbolického významu.
Výstava je doplněna o bohatý performativní program. Při zahájení 30. srpna vystoupil Sbor Lada a dále Julie Béna s performativním čtením ze své nové básnické sbírky 13, inspirované její nedávnou cestou do Gruzie. U příležitosti Prague Art Week dne 28. září se dále představí Deva Schubert & Chihiro Araki, Sophie Jung, a alter ego Marie Tučkové rivermoans, která v reálném čase aktivuje svou zvukovou instalaci ve studni.
Centrálním bodem výstavy je speciálně navržená knihovna ve tvaru stolu, kterou pro tuto edici vytvořil designér Lado Lomitashvili. Její forma odkazuje na tradiční gruzínskou hostinu Supra, v níž poezie, hlas a společné sdílení prostoru sehrávají klíčovou roli. Knihy na stole kurátorovali nezávislí vydavatelé a výzkumníci a reflektují témata polyfonie, jazykové rozmanitosti a kulturní výměny.
Ora et lege III je realizována Vzdělávacím a kulturním centrem Broumov jako pokračování dlouhodobého projektu, který propojuje současné umění s duchovními a textovými tradicemi benediktinského řádu. Výstava je přístupná denně (mimo pondělí) od 10:00 do 18:00. Vstup je zdarma.