Letošní rok pro nás bude velkou výzvou
Po dvaadvaceti letech, kdy sídlí v Polici nad Metují, vykročila výrobní společnost Microtherm CZ k dalšímu rozvoji. Aktuálně vstoupila na polský trh, stala se celosvětově hlavním výrobním závodem a do Police nad Metují se chystá přesunout i kompletní logistiku. O impulsu k rozvoji, velkých výzvách i aktivitě dovnitř regionu jsme hovořili s jejím ředitelem Davidem Pancnerem.
Společnost Microtherm byla založena v roce 1965 v německém Pforzheimu. Dnes funguje na globálním trhu. Chtěl byste ji stručně představit?
Firma Microtherm byla v Polici nad Metují založena v roce 2002, máme za sebou tedy více než dvacetiletou historii v České republice. Nejdříve se nacházela v bývalém Kovopolu a v roce 2016 se přemístila kompletně do této budovy v ulici U Drůbežárny. Vlastníkem společnosti je firma Pretl. Co se týká Microthermu jako takového, jedná se o mezinárodní společnost. Centrála se nachází v Německu ve Pforzheimu, kde sídlí nejenom vrcholové vedení, ale také je zde vývojové oddělení. Společnost má své pobočky – kromě hlavního výrobního závodu zde u nás v Polici nad Metují – ještě v Číně, Indii, Rumunsku a prodejní společnost je třeba i v severní Americe.
Takže hlavní výrobní závod sídlí v Polici nad Metují? Jak velká je tedy zdejší pobočka?
Ano, je to tak. Aktuálně máme 54 zaměstnanců, z toho 41 jsou pracovnice, převážně ve výrobě. Zbytek tvoří seřizovači strojů atd. Já jako ředitel jsem zodpovědný za výrobní závod, kromě výroby zde máme personální i finanční oddělení, kvalitu, technologii, logistiku a nově také vlastní prodej.
Jaké produkty vyrábíte?
Vyrábíme zde elektrické pojistky, různé přepínače a senzory. Když si to představíte, jde o širokou škálu použití od elektrických výrobků pro domácnost jako jsou rychlovarné konvice, digestoře…, zkrátka všude tam, kde potřebujete nějakým způsobem řídit či kontrolovat teplo až po součástky pro automobilový průmysl. Vlastně všude, kde probíhá teplotní přenos a je třeba kontrolovat, aby produkt neshořel a včas se přepnul či vypnul. Pro laickou představu je rychlovarná konvice dobrý příklad.
Vašimi odběrateli jsou tedy výrobci nejrůznějších elektrospotřebičů?
Ano, i ne. Našimi odběrateli jsou částečně výrobci finálního komerčního produktu, někteří však vyrábějí třeba ještě další mezisoučástky, které jdou až následně do koncového produktu. Naší velkou výhodou je, že jsme schopni vyrobit součástky přesně na zakázku podle zadání / poptávky odběratelů.
.
A jak to funguje obchodně? Všechno, co se zde vyrobí, jde přímo do Německa?
Procházíme právě určitou změnou, která je pozitivní pro náš závod. Dosud šlo odsud do naší německé centrály 95 procent veškerých produktů a zbylých 5 procent byl náš vlastní byznys. To se však nyní mění. Naší aktuální strategií je naše vlastní obchodní aktivity rozšířit.
Co to znamená?
To znamená, že v roce 2024 chceme těch původních 5 procent zvýšit na zhruba 15 až 20 procent. Zatím se nám daří. Aktuálně jsme na nějakých 13 procentech už od ledna, což je samozřejmě super. Hlavní oblastí našeho zájmu je v současnosti střední a východní Evropa. Zatím největší oblastí, v níž rosteme, je Polsko, kde se nám už v průběhu ledna podařilo zvýšit naše obraty více než dvacetinásobně. Náš obchodní zástupce tam jezdí pravidelně a máme nasmlouváno už několik nových zákazníků, kteří od nás budou odebírat i v průběhu tohoto roku. S největším rozvojem v Evropě počítáme tedy v Polsku, dále plánujeme Slovensko i Slovinsko. A pak uvidíme, jak se to bude vyvíjet ve světě.
Bylo pro vás těžké proniknout na polský trh?
Nejdříve šlo o to, aby nás v Polsku poznali jako firmu, aby se dozvěděli, že v České republice existuje firma, která se jmenuje Microtherm. Potom šlo o to ukázat všem všeobecně využití našich výrobků. Díky tomu, že máme vlastní vývoj v Německu, jsme schopni de facto vyrobit jakýkoli výrobek na přání zákazníka. Důležité je, aby nám zákazník věřil a viděl, že jsme solidní partner. V praxi to znamená, že náš prodejce s kolegou z Německa do Polska pravidelně jezdí, objíždí zákazníky, které už máme nasmlouvány, ale oslovuje i ty nové. V dalším kroku plánujeme, že bych tam jel s ním, abych se představil a oni věděli, že se o své doopravdy zákazníky zajímáme.
Zdá se, že máte dobře nakročeno.
Určitě. Nejde jen o náš vlastní byznys, ale je plánováno i rozšíření kompetencí zde v Polici a související rozšíření především skladovacích prostor. Nyní jsme ve výrobním závodě, který má rozlohu 1300 m2. Když se podíváte okolo, uvidíte, že máme možnosti rozšíření. Celá venkovní oblast má rozlohu 3250 m2. Aktuálně totiž probíhá projekt logistika, přemisťujeme odpovědnost za celosvětovou logistiku sem do Police nad Metují. Jde o to, že dosud to funguje tak, že my posíláme produkty do Pforzheimu, kde se distribuují a stává se nám, že o týden později tu máme naše produkty zase zpátky. To nedává smysl. Vzhledem k tomu, že jsme hlavním výrobním závodem pro celý Microtherm celosvětově, tak nyní aktuálně sháníme 500 m2 skladovací plochy. Rozhlížíme se samozřejmě po existujících budovách na Broumovsku, přemýšlíme i o nové výstavbě přímo tady v centrále. Pokud budeme rozšiřovat výrobu, rovnou bychom tyto prostory spojili s logistikou tak, abychom vše měli pod kontrolou a na jednom místě.
Budete v případě rozšíření firmy nabírat nové zaměstnance?
Samozřejmě. Spolu s potenciálem růstu je zde potenciál pro vytvoření dalších pracovních míst. Těžko v tuto chvíli říct kolik, ale mohli bychom se dostat až na 100 zaměstnanců. Už nyní jsme nově otevřeli druhou směnu a já bych rád v budoucnu otevřel i třetí, což znamená nepřetržitý provoz. S tím jsou samozřejmě spojeny nábory zaměstnanců jak do výroby, tak do logistiky a další. Určitě to však nebude v tomto roce, je to taková strategie do roku 2025. Uvidíme, jak se nám bude v byznysu dařit.
Jaká je vaše zkušenost se zaměstnanci? Zdejší firmy si často stěžují na jejich nedostatek. Dost často se tato situace řeší polskými pracovníky.
Víte, já jsem pracoval více než 20 let v automotivu, převážně v Continentalu v Horním Adršpachu nebo v Trutnově. Takže vím, že pracovní síla je tady dost omezená. Aktuálně kdo chce pracovat, tak práci má. S polskými spolupracovníky mám dobré zkušenosti, jsou schopni vyrábět kvalitně. Dál bych se asi nerozhlížel. Polsko je pro nás prostě nejlepší i z hlediska dojezdové vzdálenosti. Chceme však primárně zaměstnat lidi odsud z okolí, z Broumovska, a až pokud už nebude možnost využít naše zdroje, teprve se poohlídnout v zahraničí.
Vy jste zmínil, že zaměstnáváte hlavně ženy, jak to?
Je to díky tomu, že práce je poměrně složitá a především titěrná. Vyžaduje velkou pečlivost. Opravdu, z 99 procent zde pracují ženy, protože muži prostě nejsou schopni skládat naše produkty dohromady. Rád bych zmínil, že zde máme minimální fluktuaci, některé ženy jsou u nás téměř od počátku, tedy i těch 20 let. Výrobu velmi dobře znají, což se výborně odráží na kvalitě.
Co pro vás bylo impulsem k vykročení z oněch zmiňovaných 5 procent a soustředění se na vlastní rozvoj zdejšího závodu?
Tím impulsem opravdu bylo „pojďme toho dělat víc pro sebe“. Prvním důležitým faktorem byla celosvětová recese, kterou od minulého roku zaznamenaly asi všechny firmy. Všichni jsme pocítili, že zákazníci začali odvolávat objednávky, redukovalo se množství produktů, posouvaly se termíny. Proto jsme si řekli, pojďme se rozšířit, neorientovat se jen na Německo, naše poloha je výhodná blíže k Polsku.
Druhým faktorem byla kompletní změna managementu v loňském roce. Přišel jsem já se zkušenostmi z automotiv a další zkušení kolegové z jiných oblastí. Prostě jsme si řekli, že se trošku rozšíříme a společnou vizi jsme představili vlastníkovi, tedy firmě Pretl. Řekli jsme si o více kompetencí a získali důvěru. Také díky tomu se sem dnes přesunuje logistika
Vnímáte to tak, že je pro vás letošní rok velkou výzvou?
Tento rok pro nás bude doopravdy velkou výzvou. Co se týče výroby, jde hlavně o její stabilizaci. Výrobní plánování pravidelně ověřujeme a bavíme se o výstupech. Díky tomu víme, kde jsme efektivní, kde naopak neefektivní nejsme, a to chceme zlepšit. Důležité je také stanovování priorit, protože v minulosti prostě bylo hlavní prioritou dodávání do mateřské firmy v Německu, což je samozřejmě i nadále, ale nyní už musíme hledat kompromis mezi zákazníky, protože nechtějí dlouho čekat a produkty chtějí okamžitě.
V současnosti tedy zavádíme nové procesy i nové projekty, je to velká výzva. Zároveň chceme, aby naši zaměstnanci byli doopravdy zapojeni i do dění ve firmě, pravidelně se s nimi proto scházíme a reflektujeme jejich nápady. Záleží nám na tom, aby byli hrdi na to, kde pracují a na jejich práci jim záleželo.
Jaké máte další plány?
Kromě výrobních a obchodních plánů chceme být více viděni v regionu, být tu více aktivní. Myslím, že dosud jsme tu příliš vidět nebyli. Chceme tedy začít podporovat různé místní aktivity, ať už se vztahují k Polici nad Metují či celému Broumovsku. Aktuálně jsme se dohodli na podpoře Broumovského biku a festivalu Jeden svět v Polici nad Metují. Jako velkou inspiraci vnímám aktivity Agentury pro rozvoj Broumovska a pana Školníka, díky kterým začal být region více vidět.
Jak Vy osobně vnímáte Broumovsko?
Pocházím z Broumova a zdejší region je podle mě opravdu krásný. Je tu nádherná příroda. To je to, co tu mám doopravdy rád. Když po práci prostě jen vyjdete ven a jste hnedka v přírodě, to je perfektní. Líbí se mi i to, že je tady hodně firem, které jsou úspěšné a stabilně fungují.