Lidé jdou po značce, kterou znají
Před pěti lety museli výrobce oslovovat a nikdo je moc neznal. Dnes už se mlékaři, řezbáři, pekaři i uzenáři ozývají koordinátorce značky Broumovsko regionální produkt sami od sebe. „Letos jsme poprvé dostali peníze z Královéhradeckého kraje. Chystáme videospot do místních kin a další propagaci. Chceme u místních zvýšit povědomost o regionálních výrobcích a proč je lepší si koupit produkty od nich než třeba z Prahy,“ říká Kateřina Agnolozzi a dodává, že výrobcům může pomoci s certifikací, získáváním dotací a právě plánovaným marketingem.
Jak se, za těch pět let, kdy se propagaci regionálních produktů věnujete, změnila značka regionální produkt Broumovsko?
Když jsem začínala, tak jsem musela vyhledávat producenty, lidi o to moc neměli zájem. Po pěti letech nás už producenti oslovují sami.
Co pro ně můžete udělat?
Pobavíme se, jestli pro ně má smysl ucházet se o značku a pokud ano, provedeme je procesem certifikace. Kromě administrativních záležitostí musejí producenti představit svůj produkt komisi, která má devět členů. Ta přijede jednou za čas do kraje a producenti, kteří se ucházejí o značku regionálního produktu, jim během deseti minut mají představit, co dělají a jaký to má význam pro region. Protože my nechceme lidi, kteří prodávají produkty třeba jen turistům někde na nádraží. My potřebujeme výrobce, který své výrobky prodává nejprve u nás v kraji.
S kolika producenty teď spolupracujete?
Teď máme 32 certifikovaných producentů. Ještě bych dodala, že jim také pomáháme vyhledávat a ucházet se o různé dotační programy, které existují pro regionální výrobu. Například z prostředků kraje nebo třeba MAS Broumovsko.
Zvýšila se v posledních pěti letech poptávka po regionálních produktech?
Určitě to pociťujeme na trzích, kde už si lidé značku regionálního produkt zažili – nejen Broumovska, ale třeba Orlické hory nebo Krkonoše – a jdou po ní. Když jde někdo v Broumově na trhy a vidí čokoládu Volkafe z Trutnova, tak si ji koupí, protože ji zná a ví, co kupuje. Zároveň platí, že když jdou lidé na trhy, koupí si hlavně jídlo. Klobásy, sýr, sirupy… Ale třeba vařečku, která vyřezávaná doma od výrobce stojí řekněme 80 korun, tu už si nekoupí. To si radši zajdou do supermarketu a koupí si ji tady za polovinu. To je ale celorepublikový problém.
Jak na to reagujete?
Cenou se konkurovat nedá. Volíme jiné cesty, například aby se tyto výrobky daly koupit jako suvenýr z regionu nebo třeba osobitý dárek.
Osobitý?
Před Vánocemi, někdy v říjnu, obesíláme firmy v našem regionu, které na Vánoce vybírají dárky pro své zaměstnance, aby je nakoupili u regionálních výrobců. To se nám hodně osvědčilo. A mnoho z těch producentů umí na své výrobky, řekněme ručníky nebo hrnečky, vypsat logo firmy, obce nebo jméno.
A kromě Vánoc?
Pořád zkoušíme nové věci. Například firma Frolen dělá ručníky, utěrky a osušky. A jsou na ně schopni vyšít, co si nakreslíte. Teď jsme obeslali školky a školy v kraji, aby si u nich objednali ručníčky do koupelen. Příští rok bychom to rádi zkusili i přes kraj, protože nepropagujeme naše producenty jen na Broumovsku, ale v celém Královéhradeckém kraji.
Máte rodinu v Itálii a často tam jezdíte. Je něco, čím se tam inspirujete pro svou práci tady v Čechách?
Inspirace je to velká, ale je to trošku nesrovnatelné, protože v Itálii je silná tradice pravidelných místních trhů. Každý týden jsou tady trhy, kde se ráno prodávají místní potraviny, jídlo a oblečení. Večer pak, jednou za týden, se prodávají místní výrobky. U nás lidé nejsou na nakupování na trzích tak zvyklí.
Zlepšuje se to pomalu?
Myslím, že ano. Ze začátku jsme hodně válčili třeba s ovčím sýrem. Trvalo to nějaký čas, než si lidé zvykli na tu zvláštní chuť. Když teď máme ale na náměstí ochutnávku, tak jsou hned pryč a lidé si to chválí.
V roce 2021 jste v rozhovoru zmínila, že Asociace regionálních značek připravuje eshop. Dopadlo to?
Eshop se jmenuje Poklady z regionů a najdete ho na stránkách Asociace. Najdete tady výrobky z celého Česka, ale bez čerstvých výrobků, protože na to Asociace nemá kapacitu. Prodejci sýrů nebo dalších čerstvých výrobků k přímé spotřebě se ale dají přes web najít, jsou tady jejich profily a kontakty, takže si každý může najít producenta, kterého potřebuje.
Pravidelně se setkáváte se zástupci dalších regionálních značek z celého Česka. Který kraj je podle Vás nejdál, co se regionálních produktů týče?
Je nás dohromady 31 regionálních značek. Úplně nejlepší jsou Jeseníky, protože mají skvělé akce, na které jim chodí hodně lidí. Díky dlouhodobé podpoře kraje mají prostředky na propagaci, lidi o jejich výrobcích vědí a chodí za nimi. Od začátku dělají věci, které my začínáme dělat teprve teď.
Kde na Broumovsku, Teplicku a Policku si můžeme regionální produkty koupit?
V samoobsluhách, v konzumu je prodáváme, v různých místních kavárnách, infocentrech. Kromě trhů jezdíme na různé regionální akce, dožínky nebo den otevřených dílen, který pořádají místní řemeslníci, například kovářství Alchifer z Šonova. Spolupracujeme s obcemi, umíme také tematické workshopy s přítomností našich regionálních výrobců, třeba nedávno si děti s Ines Šťovíčkovou vyráběli šperkovnici z materiálů k recyklaci.