Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Lidé
  • Rozhovory
  • Povědomí o Broumovsku roste

Povědomí o Broumovsku roste

Michaela Plchová, foto archiv D. Dudy

Pondělí, 4. července 2022

Povědomí o Broumovsku roste

O tom, zda je cestovní ruch pro Broumovsko důležitý, rozšíření turistické sezóny a překonávání překážek hovoří v rozhovoru David Duda, ředitel Společnosti pro destinační management Broumovska.

Mohl byste na úvod představit Společnost pro destinační management Broumovska a k čemu slouží?

Jedním z nejdůležitějších úkolů destinačních společností je koordinace aktérů v cestovním ruchu za účelem podpory jeho rozvoje. Těmi aktéry se myslí jak subjekty v cestovním ruchu (atraktivity, ubytování, gastronomie i organizátoři akcí), tak státní správa a samospráva (krajský úřad, krajská centrála cestovního ruchu a Česká centrála cestovního ruchu – agentura CzechTourism). K tomu slouží 3K platforma: koordinace, komunikace, kooperace. Koordinujeme jak cestovní ruch, tak vlastní komunikaci od Czech Turismu přes krajskou centrálu cestovního ruchu až k obcím a městům. Koordinace je důležitá také kvůli rovnoměrnému rozprostření cestovního ruchu v čase a prostoru. Dále řešíme overturismus, což je jedno z nejožehavějších témat. Budeme-li s ním dobře pracovat, dokážeme ho rozmělnit do celého regionu a mimosezony. U nás sezónním overturismem trpěly především Adršpašské skály před zavedením rezervačního systému. Šlo hlavně o dny polských státních svátků. V tomto ohledu je destinační management velmi důležitý. Naším cílem je udržitelný cestovní ruch, který nepoškozuje přírodu a přináší zisk poskytovatelům služeb.

 

Dá se říct, že SDMB připravuje nebo upravuje rovněž prostředí pro podnikání v cestovním ruchu?

Prakticky ano, snažíme se toto prostředí propojovat. Jedním z nástrojů je Karta hosta Broumovsko. Je to slevová karta, kterou ubytovaní získají v zapojeném ubytovacím zařízení. Host může díky kartě hosta navštívit atraktivity v regionu za zvýhodněnou cenu.  Dále jde například o existenci jednotného brandingu, tedy destinační značky, propagačních materiálů, které mohou ubytovatelé nabízet. Ideální by byla symbióza aktérů v cestovním ruchu, ale samozřejmě naráží na konkurenční prostředí. Někdy je složité vysvětlit, že všichni aktéři by měli spolupracovat. Ve vztahu atraktivita – ubytovatelé konkurence není, ale už existuje v ubytovacích službách. Spolupráce by prospěla celému území. Z role SDMB se snažíme, aby spolu všichni komunikovali, jsme takovým můstkem. Od nás jdou informace k provozovatelům služeb i atraktivit po celém Broumovsku.

 

Je cestovní ruch pro Broumovsko klíčový?

Podle mě je velice klíčový, vidím to i z pozice podnikatele. Kdyby tu nebyl cestovní ruch, ubylo by mnoho pracovních míst. Zmizely by některé služby, restaurace i obchody. Turistický ruch jim určitě prospívá. A nejen jim. Z turistického ruchu profituje i kultura, podívejte se na množství kulturních akcí, které se zde přes léto konají. Jejich množství s podzimem poměrně klesá. Na sezónnosti je tedy vidět, že rezidenti to úplně nezachrání.

 

Roste povědomí o Broumovsku? Propaguje SDMB Broumovsko v rámci republiky?

Propagace značky Broumovsko je jedním z našich hlavních úkolů. Broumovsko propagujeme prostřednictvím marketingových kampaní na sociálních sítích a jiných reklamních systémů, v minulosti jsme opakovaně realizovali (outdoorové) kampaně na vozech MHD ve velkých městech. Podobné aktivity plánujeme realizovat i v tomto a následujícím roce díky česko-polskému projektu, který je zaměřen na Rozvoj cykloturistiky na území Broumovska a Valbřišska. Prostřednictvím tohoto projektu tak můžeme dále rozvíjet náš turistický produkt Bike resort Broumovsko. Díky předchozímu projektu byl například také výrazně zviditelněn Geopark Broumovsko, jeden z deseti certifikovaných českých národních geoparků, který je zaměřený na rozvoj a propagaci geoturistiky v našem regionu.

Osobně také sleduji, že kamkoli vyjedu na setkání s lidmi z jiných regionů, všichni mají o Broumovsku povědomí. Je to milé.

 

Přijíždí i díky těmto aktivitám na Broumovsko více turistů?

Vidíme rostoucí tendenci, i když měření není vždy úplně jednoduché. Vezmeme-li však třeba data z Adršpachu, lze z nich vyčíst nárůst v podzimním a zimním období, což je to, o co nám jde. Aby se sezóna roztáhla i do dříve méně exponovaných měsíců. Vidíme tedy, že naše kampaň zabrala, je tam přímá návaznost.

 

Jestli tomu dobře rozumím, je zde potřeba rozšířit turistickou sezónu i do dalších měsíců na podzim a v zimě. Daří se to?

Ano, tato potřeba tu je. Kampaní tomu můžeme hodně pomoct. Narážíme však na nedostatek služeb, které jsou v těchto měsících k dispozici. Mnoho ubytovatelů i restaurací na podzim zavře, stejně tak některé atraktivity nejsou v tomto období dostupné, mají omezenou otevírací dobu, nebo je ani nelze v zimě provozovat. Vím, že to dává smysl kvůli nákladům provozovatelů. Je těžké to překlenout, ale podle mě by měl proběhnout nějaký bod zlomu, aby se to podařilo změnit. Je to oříšek pro všechny destinační společnosti v republice, nejen pro nás.

Každopádně si myslím, že na Broumovsku je co dělat nejen v létě, ale i na jaře, na podzim a v zimě. V této rozmanitosti je naše velká výhoda. Zaměřujeme se tedy na to, abychom tyto možnosti potenciálním návštěvníkům ukázali. Na příští rok připravujeme spoty o Broumovsku ve čtyřech ročních obdobích. Skrze ně se budeme snažit pozvat sem turisty na dovolenou nejen v jiném ročním období, ale také na jiná místa, než je Adršpach.

 

Ne všichni jsou z turistů nadšeni. Nepramení nedůvěra ze strachu, že nás zde zaplaví přílišné množství turistů?

Asi ano. Tomu rozumím a snažíme se, aby se to nestalo. Také já rád chodím na místa, kde nikdo není. Myslíme si, že některá místa by měla být zachována bez lidí, a proto je neukazujeme. Spolupracujeme i se Správou CHKO Broumovsko a s Agenturou pro ochranu přírody ČR, takže víme, která místa musejí zůstat v klidovém režimu. Je to těžké, chceme-li řešit overturismus, musíme turistům nabídnout, kam jít jinam než do Adršpachu. Naštěstí se zde nabízejí barokní památky a jiné zajímavosti.

 

Co považujete na Vaší práci za nejtěžší?

Nejtěžší je vytrvat a snažit se měnit názor, že cestovní ruch není potřeba. Což si někteří myslí. Někdy to není jednoduché. V cestovním ruchu musí každopádně pracovat lidé, kteří to dělají srdcem. Bez toho to nejde. Já osobně vnímám práci pro SDMB jako práci pro region Broumovsko. Mám tři malé děti a byl bych rád, aby se region rozvíjel, rostl a naše děti tady chtěly žít i v dospělosti.

Přidejte komentář:

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Pro odesláni musíte být přihlášeni
Přihlaste se: E-mail
Nebo se zaregistrujte

Diskuze k článku:

Diskuse zatím neobsahuje žádné příspěvky.
Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)