Nestačí jen být sám sebou
Co je nejdůležitější, aby se děti cítily ve škole spokojeně? Je lepší známkovat, nebo neznámkovat? Je kombinace brzkého vstávání a odpoledních kroužků pro děti náročná? A jak dlouhé jsou vlastně prázdniny? To všechno jsou témata, o nichž se vedou časté debaty s pedagogy, odborníky. Ale už jste si o nich někdy povídali s dětmi? My jsme se zeptali Mikuláše, žáka 4. třídy základní školy.
Jaké byly prázdniny?
Prázdniny byly dobré, užil jsem si je. Skákal jsem hodně na trampolíně a dělal jsem různé sporty.
Byly prázdniny dlouhé, nebo krátké?
Dřív mi přišly hodně dlouhé, ale pomalu se zkracují. Přijde mi, že jak si začínám víc uvědomovat čas, tak jsou kratší.
V pondělí začíná škola. Ty jdeš do čtvrté třídy, těšíš se?
Ale jo, nějak tak jo. Možná bych byl ale radši, kdybych nešel do takhle přelomové třídy.
V čem je čtvrtá třída přelomová?
Začínáš se v ní učit těžké věci – desetinná čísla, setiny a takové věci. A mně přijde, že ještě s tím, jak musím brzy vstávat, je to pro mě náročné. Ale jinak se docela těším.
Na co se těšíš a na co se netěšíš?
Těším se na všechno, ale netěším se na vstávání a ježdění vlakem.
Ty jsi se první dva roky vzdělával doma, ale pak jsi se rozhodl, že půjdeš do školy. Vrátil by ses ještě do domácího vzdělávání, nebo ti přijde lepší chodit do školy a učit se se spolužáky?
Asi bych se i vrátil.
Proč?
Moc mě nebaví, jak je vyučování dlouhé a že to nemůže být jako doma, kdy řekneš mámě, že už ti to stačí a přestanete se učit. Nebo že můžeš jíst i při učení. Prostě jak jsem dlouho ve škole, a ještě mám nějaké kroužky, tak mi to někdy přijde těžké.
Co je těžké?
Hlavně vstávání a dojíždění a odpoledne jít ještě na kroužek.
Jak by sis představoval svůj ideální den, který by ale nevylučoval vzdělávání?
Já myslím, že by mohl být úplně stejný, jako když jdu do školy. Někdy mám ale těžkou chvíli – třeba ve vlaku, když se mnou zrovna nejedou moji kamarádi, nebo mi ujede vlak a nemám tam nikoho blízkého, ke komu bych mohl jít.
Co tobě, jako devítiletému klukovi, přijde nejdůležitější, aby se děti cítily ve škole spokojeně?
Nejdůležitější je nekoukat jen na sebe, ale ohlížet se i na ostatní. Nestačí jen být sám sebou, někdy se musíš překonat a ustát i to, když tě někdo naštve a umět to nechat být. Nebo mu to naopak vrátit.
To mluvíš o fungování v kolektivu. Co je však pro tebe nejdůležitější, aby ses cítil ve škole spokojeně?
Asi kamarádi. Mrzí mě, že můj nejlepší kamarád právě odešel a přestoupil do jiné školy. Snad se s tím nějak vypořádám a najdu si nové kamarády. Taky mi přijde důležité, že když něco píšeme, tak to není na hodnocení a nikdo nás nehoní, neříká nám, že jsme pomalí. Přijde mi dobré, když je to volnější a můžeme si třeba i vybrat. Mě hodně baví matika a čeština.
Ty chodíš do školy, kde se neznámkuje a děti se vedou k zodpovědnosti za své vzdělání. Řekl bys, jak to u vás ve škole funguje?
U nás to funguje dobře. Nemáme známky, ale mně by asi známky ani nevadily, možná by mě to bavilo. Bavilo by mě dostat dobrou známku a mít z toho dobrý pocit. Taky nedostáváme poznámky – máme takové papírky, třeba za sprostá slova, a když máš tři, dostaneš počtvrté velký papír a musejí přijít rodiče do školy. Taky nepíšeme písemky – máme výzvy z češtiny, matematiky a angličtiny, které píšeme na počet bodů. Když v ní máš chyby, píšeš to potom znovu, aby sis je opravil. Taky u nás fungují dodělávací hodiny, když někdo neodevzdá včas plán s hodnocením a domácí přípravou. To potom musí do školy ve čtvrtek v sedm hodin ráno a musí všechno dodělat. Jo a vadí mi, že jsou u nás úplně zakázané mobily.
Máš nějaký cíl na tento školní rok?
Chci se dobře naučit desetinná čísla a najít si nového kamaráda. Taky bych chtěl, aby mi šlo lépe číst v angličtině a přestal jsem dělat chyby, za které nechci, aby se mi ostatní smáli. I když někdy si říkám, že bych se měl smát sám sobě. A ještě mě mrzí, že se mi dějí takové prvňácké a druhácké chyby v češtině. Štve mě to, protože se někdy nezamýšlím. Rád bych si taky udržel v hlavě to, o čem zrovna mluvím a nezasekával se.
Co bys přál všem dětem a učitelům do nového školního roku?
Někomu bych přál, aby dostal papírek třeba za to, že krade ve škole a někomu bych zase přál ocenění za to, že se snaží udržovat komunitu a podobně. Asi takový spravedlivý přístup.
Chtěl bys říct něco na závěr?
Ano. Aby se všem ve škole dařilo a nebyly moc problémy.