Z našeho úspěchu může těžit celý region
Od divokých začátků podnikání v 90. letech po firmu s obratem přesahujícím 600 milionů korun ročně, expanzi na zahraniční trhy a určování aktuálních trendů se za 30 let své existence dokázala vyvinout společnost Z-TRADE. Tato rodinná firma je dnes významným zaměstnavatelem a podporovatelem nejrůznějších aktivit v regionu Broumovska. O rozhovor jsme požádali jejího výkonného ředitele Zbyška Záliše ml.
Společnost Z-TRADE slaví v letošním roce 30 let od založení. Jaké jsou důležité milníky v historii firmy?
Rodinná firma Z-TRADE vznikla v roce 1992, založil ji můj táta se svými dvěma bratry Vladimírem a Zdeňkem. Šlo o divoké začátky podnikání, kdy se v rámci velkoobchodu podnikalo se vším možným, od vajíček, toaletního papíru, přes dřevěné stavebnice až po koupelové doplňky. Nejprve se těžilo z blízkosti Polska a záhy z partnerstvích získaných na veletrzích v Evropě. Z tohoto sortimentu se však velmi rychle vyprofilovaly dvě základní produktové skupiny, u nichž jsme setrvali – svíčky a lepidla. Přelomovým rokem byl rok 1994, kdy vznikl první tým obchodních zástupců a začalo přímé zásobování koncových prodejen. V roce 1996 opustil firmu strýc Zdeněk. Obchodně další přelomový rok přišel v roce 2004, kdy země vstoupila do Evropské unie. Zároveň vznikl tým pro moderní trh a obchodní sítě tak, abychom byli schopni zásobovat velké hráče typu Kaufland, Globus či řetězce drogerií. Organizačně došlo k další změně v roce 2007, kdy opustil firmu i strýc Vladimír a firma zůstala v rukou táty. Okolo roku 2010 jsme vnímali příležitost vytvoření trhu kvalitních domácích svíček a vůní, který do té doby v ČR neexistoval, takže jsme začali investovat tímto směrem a rozvíjet značku Yankee Candle. Dnes jsou nejznámějšími zástupci vedle značky Yankee Candle i svíčky Woodwick či italské aroma-diffuzéry Millefiori Milano, u kterých máme exkluzivní zastoupení. Milníkem je i rok 2013, v němž jsme rozjeli první e-shop pro koncové spotřebitele.
V roce 2014 pak došlo k vážnému úrazu táty, který mu znemožnil dále pokračovat ve vedení společnosti. Ukončil jsme tedy svoji kariéru v Praze a vrátil jsem se do Broumova a převzal vedení rodinné firmy.
Další významnou kapitolu v životě firmy jsme začali v roce 2015, kdy jsme otevřeli první kamennou prodejnu mimo Broumov, tehdy ještě pod názvem Svicky.cz v Praze Na Rybníčku. Po roce jsme přidali první prodejnu Yankee Candle v OC Chodov, což byla první prodejna Yankee Candle v pevninské Evropě, neboť prodejny Yankee Candle byly do té doby pouze v Británii. Dnes máme prodejen značky Yankee Candle celkem deset, k tomu dva outlety Yankee Candle, které jsme otevírali také jako první v pevninské Evropě.
Od roku 2015 začala postupně probíhat generační obměna ve vedení společnosti a její postupná reorganizace. Mám však radost, že vedoucí kolegové, kteří s rodiči firmu postupně vytvářeli, s námi zůstali dodnes na pozicích poradců. Jinak vedení firmy je dnes již v rukou mojí generace. Loni jsme za pomoci mého mladšího bratra upevnili kulturu skrze firemní hodnoty a zavedli management výkonu, což byl pro firmu další obrovský posun. Jsem rád, že je rodina stále zapojená skrze mamku a bratra a mohu se o ně opřít. Posledním významným milníkem je rok 2021, který jsme zakončili s výsledkem nad 600 miliónů obratu, což je více jak dvojnásobek obratu z roku 2014, kdy jsem do firmy vstupoval.
Jaké pro vás bylo náhle opustit život v Praze a vrátit se do Broumova do vedení společnosti?
Pamatuji se, jak rodiče za mnou přijeli v březnu 2014 do Prahy, krátce po mém dokončení studií a zahájení kariéry a zeptali se mě, zda vidím svoji budoucnost v rodinné firmě. S bratrem jsme s firmou vyrůstali, pomáhali jsme ve skladu polepovat zboží, moje univerzitní práce byly spojené s naší firmou… Takže představit jsem si to uměl, ale chtěl jsem pár let na nabrání zkušeností jinde. Dohodli jsme se, že bych se do firmy mohl vrátit v horizontu 4-5 let a firmu postupně poznávat odspodu. Tři měsíce na to se tátovi stal úraz a vše bylo jinak. Během týdne jsem ukončil práci v Praze a přestěhoval jsem se zpět na Broumovsko. Bylo to velmi náročné období, které tížily obavy o otce. Naštěstí vše dobře dopadlo, táta je tu s námi a stále do firmy dochází na kafe, účastní se některých porad a všech důležitých oslav a setkání. Firmu tehdy podržel management a podařilo se nám obtížné období překonat.
Pro mě osobně to znamenalo velké a zrychlené získávání zkušeností. Skočil jsem vlastně rovnou úplně nahoru, nebylo jiné cesty. Po osobní stránce to nebylo úplně snadné. Opustil jsem v Praze svůj dosavadní život a kamarády. Vzal jsem to ale jako výzvu, věděl jsem, že se na Broumovsko chci vrátit a nelituji.
Zmínil jste, že společnost zpočátku obchodovala se vším možným. Proč se v sortimentu nakonec vyprofilovaly právě svíčky a lepidla?
Přesnou historii nedokážu zodpovědět, ale co si vybavuji, šlo hlavně o to, že jsme natrefili na velkého dodavatele a byla zde perspektiva významného partnerství v kombinaci s mezerou na trhu a toho se zadařilo využít. Proto také vznikla ta dvě relativně odlišná odvětví – emotivní sortiment svíček a technický sortiment lepidel. Dalším faktorem bylo, že největší koncentrace producentů svíček je zde v sousedním Polsku.
A jaká je současnost?
Prodáváme svíčky všech kategorií – od hřbitovních, domácích až po luxusní svíčky. Stejný sortiment máme v lepidlech – od lepidel pro domácí použití, pro děti až po specializovaná lepidla pro stavebnictví. Je naší filozofií pokrýt produkty pro veškeré využití a cenové kategorie.
Významným momentem je přesun k vývoji vlastních produktů. V posledních osmi letech jsme se od nákupu u výrobců a prodeje obchodům a zákazníkům posunuli k vlastním privátním značkám. Ve firmě funguje tým kreativců, designerů a produktových manažerů, kteří vytvářejí naše vlastní produkty, jenž se pak pro nás na zakázku vyrábějí. Nabídka se tedy pěkně ucelila. Zároveň pracujeme s trendy a naší filozofií je být inovátorem trhu. Dalším impulzem bylo zadávání výroby převážně dekorací přímo u výrobců v Asii. Do té doby jsme je nakupovali u evropských velkoobchodů, nemohli jsme však ovlivnit design a kvalitu.
Expandovali jsme také do zahraničí – pokrýváme trh na Slovensku a od roku 2020 také pobočku v Maďarsku. Letošní rok ve firmě měl být obdobím stabilizace po letech překotného růstu. Respektive, tak to bylo do února, než nastalo období významných politických a bezpečnostních změn. Očekáváme hospodářskou krizi a s ní přehodnocujeme některé plány.
Jak vnímáte nastupující krizi?
Očekáváme, že se řítíme do recese. Po covidových letech, kde byla hlavně ovlivněna strana nabídky skrze zpřetrhané logistické řetězce, očekáváme krizi poptávky, protože skrze rekordní inflaci lidem zbývá méně peněz a zvažují, co kupovat. Už to ochlazení částečně pociťujeme. Mění se i struktura tržeb u zákazníků. Po covidových letech, které byly ve znamení rekordního růstu e-shopů, mnoho z nich zažívá probuzení, kdy oproti covidovým rokům mají o 20 až 30 procent nižší tržby. My máme výhodu v diverzifikovaném portfoliu zákazníků. Tím, že se otevřely kamenné prodejny, které byly loni na jaře zavřené, jsme stále relativně stabilizovaní. Příchod války a nynější inflace ovšem začínají ovlivňovat náladu lidí. Zrevidovali jsme naše plány a očekáváme, jak se vyvine energetická krize, která může znamenat omezování průmyslu a recese bude nevyhnutelná. Jsme však silní a stabilní, z každé krize jsme vzešli silnější a věřím, že i v této tomu tak bude.
Je pro vás snadné získávat na Broumovsku pro specifické pozice ve firmě dostatečně kvalifikované zaměstnance?
Čím specifičtější vzdělání je potřeba, tím je to náročnější. V tuto chvíli už máme spoustu kolegů, kteří region přesahují, jsou z Hronova, Náchoda i z větší vzdálenosti. Snažíme se též podchytit mladé talenty, třeba nevyprofilované, jež následně intenzivně podporujeme v profesním růstu. Zatím nám to funguje velice dobře. Máme hodně mladý tým, mám z toho radost.
Lze říct, že svým podnikáním na Broumovsku otevíráte příležitost mladým lidem, aby se sem po škole vraceli?
Určitě. Jako leader na trhu mnohdy nabízíme zajímavé pozice. Jde to samozřejmě ruku v ruce – mladí lidé se sem nebudou vracet, pokud tu nebudou mít zajímavé uplatnění, bydlení… Rekordní růst cen bydlení nastolený velkými městy však zase přispívá tomu, že mladí lidé zjišťují, že ekonomika života na Broumovsku je často zajímavější než ve velkých městech a vracejí se. I toto řešíme na úrovni Strategické rady regionu Broumovska.
Souhlasíte s tím, že Broumovsko je hospodářsky a sociálně ohrožený region?
Vnímám to spíš tak, že toto označení mnohdy vyplývá z různých studií, které z povahy své konstrukce nás mnohdy upozaďují a znevýhodňuji – málokterá umí zohlednit to, že jsme obklopeni ze tří stran Polskem a velká města máme blíže tam než v Čechách. Samozřejmě, dílčí statistiky poukazují na některé strukturální problémy, kterými je potřeba se zabývat – podíváme-li se například na exekuce, či nezaměstnanost, která je vyšší než v centrech. Na druhou stranu si nemyslím, že to znamená paušálně vazbu na nízkou kvalitu života. Ta je v mnoha ohledech nadstandardní. Sám to nyní zažívám díky naší malé dceři. Podmínky pro výchovu dětí tu jsou mnohdy mnohem lepší než v mnohých velkých regionech ve městě. Existující nabídka aktivit pro děti – jako je třeba nabídka Ulity a další – je přeci skvělá. K tomu může člověk kombinovat kulturu, přírodu, komunitní soužití a spolupráci, kterou ve velkých městech nezažije. Chápu, že mladí lidé mají někdy specifické ambice, například ve sportu, které zde nemohou rozvíjet. Jsem zastánce toho, že je v pořádku, aby lidé poznali život ve velkých městech, v jiných zemích. A pokud je bude srdce táhnout, aby se vrátili zpět. Sám jsem žil v USA, Austrálii, Singapuru. Přesto jsem zpět v ČR – myslím, že si mnohdy neuvědomujeme, jak se tu máme a jaký život tu můžeme žít. Na základě této úvahy vlastně vznikl Podnikatelský klub Broumovska, který spoluzakládal Jan Školník spolu s mým tátou, se Zdeňkem Pohlem a Josefem Novákem. Jednou ze základních myšlenek tehdy bylo, že aby zde člověk mohl podnikat, musí být region atraktivní, aby tu lidé chtěli žít a vychovávat své děti…
Vy jste dnes ředitelem Podnikatelského klubu Broumovska. Pokračujete v nastavené filozofii?
Ano. Většina našich aktivit stále směřuje do podpory rozvoje regionu. To je naše hlavní téma. Od počátku podporujeme Agenturu pro rozvoj Broumovska, která patří mezi hlavní hybatele dění v regionu. Dále máme mnoho společných iniciativ, které podporujeme a členové klubu samostatně podporují celou škálu činností. Společně podporujeme například Centrum sociálních služeb Naděje Broumov, obnovil se Rotary Club, který podporuje studenty, aby mohli vycestovat do zahraničí. Letos například přijede první studentka z Austrálie a rok bude navštěvovat Gymnázium Broumov. To bude určitě zajímavý impuls pro celou komunitu.
Podnikatelský klub stál u zrodu Strategické rady regionu Broumovska, je to tak?
Ano. Vnímám ji jako zásadní článek rozvoje Broumovska. To, že se propojil veřejný, podnikatelský a neziskový sektor je jedinečné. Díky tomu existuje diskusní a hybatelská platforma pro změny. To je unikátní v kontextu nejen České republiky. Má to velký potenciál do budoucna.
Když mluvíte o samostatných aktivitách jednotlivých členů, jaké aktivity podporuje Z-TRADE?
Našimi největšími stálicemi, kde jsme byli i u zrodu, jsou Broumovská kytara a Bigboš v Křinicích. Strejdové i táta milují hudbu, stejně tak já. Z-TRADE vždycky podporoval sportovní aktivity, ať už to bylo judo, či cyklistický oddíl v Broumově a další. Setrvale podporujeme Gymnázium Broumov a Nadační fond Hospital, oboje je zásadní a důležité. V rámci letošní oslavy 30 let od založení firmy jsme chtěli nad rámec podpořit další aktivity, které mají sociální přesah do Broumovska. Dohodli jsme se s Petrou Soukupovou z Police Symphony Orchestra na podpoře jejich benefičního koncertu SEN na Broumovském letišti. PSO výtěžek věnuje právě do sociální oblasti a zřídí místa pro péči o seniory. Mimoto se samozřejmě těšíme na jedinečný audio-vizuální zážitek, jak už je u PSO zvykem. U příležitosti tohoto výročí jsme také dali 30 tabletů do Ulity a do Centra Naděje na podporu dětí, uprchlíků z Ukrajiny a dalších klientů. Významnými partnery jsme také u festivalu Za poklady Broumovska a u kandidatury Broumova na Evropské hlavní město kultury. Je toho více, snažíme se podporovat vše, co nám dává smysl. Vedle toho systematicky a dlouhodobě finančně podporujeme výše zmíněnou APRB, SRRB, PKB.
Řekl byste, že jste úspěšná firma?
Jsme dlouhodobými lídry na trhu v našem segmentu a každým rokem jsme inovativnější, profesionálnější. Máme našlápnuto a je tu skvělý tým lidí.
Co byste přál Vaší společnosti do budoucna?
Hlavně, abychom zůstali skvělým kolektivem, neboť na tom náš úspěch stojí. A aby z tohoto úspěchu mohl těžit celý region. Bez úspěchu bychom nebyli schopni být zajímavým zaměstnavatelem, ani široce podporovat nejrůznější aktivity. Těším se, kam náš tým firmu dále posune. Přemýšlíme dlouhodobě, jako rodinná firma jsme u druhé generace a věřím, že to minimálně další generace potáhne dál.