Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
banner

Společně s dětmi proti suchu

Michaela Plchová, foto MP a archiv projektu

Úterý, 22. listopadu 2022

Společně s dětmi proti suchu

Na dvou základních školách na Broumovsku probíhá od září projekt Společně s dětmi proti suchu, který pomáhá vytvářet vztah dětí k přírodě. Projekt vznikl ve spolupráci Vzdělávacího a kulturního centra Broumov a Základní školy Prameny a je inspirován činností spolku Živá voda, který se na Broumovsku věnuje vracení vody do krajiny.

Jednou za měsíc vyrážejí lektorky Eva Hrubá a Šárka Vávrová za dětmi do základních škol v Adršpachu a v Suchém Dole, aby s nimi strávily den venku při práci na projektu Společně s dětmi proti suchu. Každé takové setkání má své téma a děti při něm plní různé úkoly. Přitom se dozvídají o přírodě a krajině nové poznatky přímo v terénu. „To, že děti poznávají přírodu přímo v ní vede k budování a upevňování jejich vztahu k přírodě. Děti berou problémy, které kolem sebe vidí, vážně a upřímně se chtějí podílet na jejich řešení,“ vysvětluje lektorka Šárka Vávrová a hned přidává konkrétní příklad: „Například v jedné škole navrhly děti tůňku a mokřad a šly přímo za zastupitelstvem. Své nápady měly kompletně zpracované včetně powerpointové prezentace. Celý projekt představily zastupitelům, vyjmenovaly všechny benefity nové tůně, od zádrže vody v krajině po navýšení biodiverzity. Zastupitelé vzali jejich návrhy vážně.“

Celý rok se děti 1. stupně zabývají tématy klimatická změna, voda a já, půda a voda v krajině, les. Pod vedením zkušených lektorů se snaží porozumět souvislostem, jak to v přírodě chodí, jak je všechno se vším provázané. Naučí se vidět vodu a zdravou přírodu jako jednu z hlavních podmínek života. Na základě svých celoročních zkušeností děti navrhnou úpravu krajiny ve svém okolí, která povede ke zlepšení stavu přírody. Děti mohou na místech, kde vidí, že jsou velké lány polí bez zeleně navrhnout zasazení solitérního stromu nebo aleje, na vhodném místě vytvoření mokřadu nebo i na školní zahradě vybudování kompostéru a záhonků.

Skupinka třeťáků ze ZŠ Adršpach se zastaví v lese pod skalami. Při dnešní výpravě je to už jejich třetí zastavení, a ještě jich mají několik před sebou. „Věděl by někdo, co znamená slovo ekosystém?“ ptá se Šárka Vávrová, a protože se jí nedostává přesné odpovědi, navrhuje hned způsob vysvětlení, kterému děti mohou dobře porozumět. Děti se staví do kroužku a všichni nastavují prst. „Ty budeš srnkou,“ ukazuje lektorka na jednoho školáka a váže mu na prst provázek. „A co potřebuje srnka k životu?“ ptá se a děti odpovídají: „Stromy!“ „Dobře a co potřebuje strom?“ ptá se dál. Děti postupně propojují jednotlivé části lesa a přírody, tak jak jsou spolu provázány a pod skalou vzniká kruh dětí propojených provázkem – model ekosystému, ekosystémových vazeb. Nakonec děti zkoušejí, co se stane, když některá část z ekosystému vypadne a zjišťují, že celý ekosystém se postupně rozpadá. Závěrem děti jednotlivé složky ekosystému namalují, nalepí na papír a spojí. Teď už pravděpodobně nikdo z nich nezapomene, co slovo ekosystém znamená.

V dnešní době je velký tlak na děti na množství informací, které musejí znát. Často pak ve výuce jde hlavně o to, vše stihnout probrat, ale dítě se pak může ztrácet v takovém množství probrané látky, kdy ani během výuky neproběhne žádná část učení přímo pozorováním venku nebo praktickými dílnami ve škole nebo na školní zahradě. Praxe však ukazuje, že děti si právě pomocí praktické výuky pamatují a odnáší nejvíce. „Proto jsem ráda, že díky tomuto projektu vzniká metodika pro pedagogy, která je stavěná především na praktických zážitcích, pokusech, poznávání okolí. A jsem ráda, že prvními školami, které se projektu účastní, jsou kromě Základní školy Prameny z jižní Moravy, i místní školy z broumovského regionu,“ říká Šárka Vávrová.

V létě 2023 bude metodika veřejně dostupná všem školám, které projeví zájem. „Rádi bychom sehnali finance na to, abychom mohli pedagogům dál dělat metodikou průvodce a pomáhali jim téma klimatické změny a vody v krajině, správnou péči o půdu a les dostávat do výuky,“ upozorňuje Šárka Vávrová na význam podobných projektů. Projekt je nyní financován z Programu Vzdělávání Fondů EHP a jeho zahraničním partnerem je norská škola z Namsos Kommune. Podle lektorky Šárky Vávrové pomáhají projekty typu Společně s dětmi proti suchu vytvářet hluboký vztah dětí k přírodě. „Pokud dítě cítí k přírodě lásku, náklonnost, tak se nemůže v budoucnu stát, že ji bude ničit. A pokud se k tomu ještě dítě orientuje v přírodních zákonitostech, tak se může stát, že přírodu bude i aktivně ochraňovat,“ uzavírá Šárka Vávrová.

Přidejte komentář:

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Pro odesláni musíte být přihlášeni
Přihlaste se: E-mail
Nebo se zaregistrujte

Diskuze k článku:

Diskuse zatím neobsahuje žádné příspěvky.
Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)