Společně s dětmi proti suchu
Na dvou základních školách na Broumovsku probíhá od září projekt Společně s dětmi proti suchu, který pomáhá vytvářet vztah dětí k přírodě. Projekt vznikl ve spolupráci Vzdělávacího a kulturního centra Broumov a Základní školy Prameny a je inspirován činností spolku Živá voda, který se na Broumovsku věnuje vracení vody do krajiny.
Jednou za měsíc vyrážejí lektorky Eva Hrubá a Šárka Vávrová za dětmi do základních škol v Adršpachu a v Suchém Dole, aby s nimi strávily den venku při práci na projektu Společně s dětmi proti suchu. Každé takové setkání má své téma a děti při něm plní různé úkoly. Přitom se dozvídají o přírodě a krajině nové poznatky přímo v terénu. „To, že děti poznávají přírodu přímo v ní vede k budování a upevňování jejich vztahu k přírodě. Děti berou problémy, které kolem sebe vidí, vážně a upřímně se chtějí podílet na jejich řešení,“ vysvětluje lektorka Šárka Vávrová a hned přidává konkrétní příklad: „Například v jedné škole navrhly děti tůňku a mokřad a šly přímo za zastupitelstvem. Své nápady měly kompletně zpracované včetně powerpointové prezentace. Celý projekt představily zastupitelům, vyjmenovaly všechny benefity nové tůně, od zádrže vody v krajině po navýšení biodiverzity. Zastupitelé vzali jejich návrhy vážně.“
Celý rok se děti 1. stupně zabývají tématy klimatická změna, voda a já, půda a voda v krajině, les. Pod vedením zkušených lektorů se snaží porozumět souvislostem, jak to v přírodě chodí, jak je všechno se vším provázané. Naučí se vidět vodu a zdravou přírodu jako jednu z hlavních podmínek života. Na základě svých celoročních zkušeností děti navrhnou úpravu krajiny ve svém okolí, která povede ke zlepšení stavu přírody. Děti mohou na místech, kde vidí, že jsou velké lány polí bez zeleně navrhnout zasazení solitérního stromu nebo aleje, na vhodném místě vytvoření mokřadu nebo i na školní zahradě vybudování kompostéru a záhonků.
Skupinka třeťáků ze ZŠ Adršpach se zastaví v lese pod skalami. Při dnešní výpravě je to už jejich třetí zastavení, a ještě jich mají několik před sebou. „Věděl by někdo, co znamená slovo ekosystém?“ ptá se Šárka Vávrová, a protože se jí nedostává přesné odpovědi, navrhuje hned způsob vysvětlení, kterému děti mohou dobře porozumět. Děti se staví do kroužku a všichni nastavují prst. „Ty budeš srnkou,“ ukazuje lektorka na jednoho školáka a váže mu na prst provázek. „A co potřebuje srnka k životu?“ ptá se a děti odpovídají: „Stromy!“ „Dobře a co potřebuje strom?“ ptá se dál. Děti postupně propojují jednotlivé části lesa a přírody, tak jak jsou spolu provázány a pod skalou vzniká kruh dětí propojených provázkem – model ekosystému, ekosystémových vazeb. Nakonec děti zkoušejí, co se stane, když některá část z ekosystému vypadne a zjišťují, že celý ekosystém se postupně rozpadá. Závěrem děti jednotlivé složky ekosystému namalují, nalepí na papír a spojí. Teď už pravděpodobně nikdo z nich nezapomene, co slovo ekosystém znamená.
V dnešní době je velký tlak na děti na množství informací, které musejí znát. Často pak ve výuce jde hlavně o to, vše stihnout probrat, ale dítě se pak může ztrácet v takovém množství probrané látky, kdy ani během výuky neproběhne žádná část učení přímo pozorováním venku nebo praktickými dílnami ve škole nebo na školní zahradě. Praxe však ukazuje, že děti si právě pomocí praktické výuky pamatují a odnáší nejvíce. „Proto jsem ráda, že díky tomuto projektu vzniká metodika pro pedagogy, která je stavěná především na praktických zážitcích, pokusech, poznávání okolí. A jsem ráda, že prvními školami, které se projektu účastní, jsou kromě Základní školy Prameny z jižní Moravy, i místní školy z broumovského regionu,“ říká Šárka Vávrová.
V létě 2023 bude metodika veřejně dostupná všem školám, které projeví zájem. „Rádi bychom sehnali finance na to, abychom mohli pedagogům dál dělat metodikou průvodce a pomáhali jim téma klimatické změny a vody v krajině, správnou péči o půdu a les dostávat do výuky,“ upozorňuje Šárka Vávrová na význam podobných projektů. Projekt je nyní financován z Programu Vzdělávání Fondů EHP a jeho zahraničním partnerem je norská škola z Namsos Kommune. Podle lektorky Šárky Vávrové pomáhají projekty typu Společně s dětmi proti suchu vytvářet hluboký vztah dětí k přírodě. „Pokud dítě cítí k přírodě lásku, náklonnost, tak se nemůže v budoucnu stát, že ji bude ničit. A pokud se k tomu ještě dítě orientuje v přírodních zákonitostech, tak se může stát, že přírodu bude i aktivně ochraňovat,“ uzavírá Šárka Vávrová.