Děti pomáhají skládat puzzle paměti Broumovska
Tři týmy dětí ze dvou základních a jedné umělecké školy na Broumovsku již po šesté sbíraly a zpracovávaly pamětnické příběhy v projektu Příběhy našich sousedů, který vyhlašuje organizace Post Bellum. S výsledky pak ve čtvrtek 25. 4. odpoledne seznámily veřejnost na závěrečné prezentaci v sále Kreslírna broumovského kláštera.
Broumovsko patří mezi regiony, které se do projektu zapojují pravidelně, Příběhy našich sousedů zde děti sbíraly již po šesté. Jejich úkolem je vyhledat pamětníka, navázat s ním vztah tak, aby jim vyprávěl o svém životě. Děti poté jeho vzpomínky natočí, digitalizují fotografie a jako výstup mají za úkol natočit rozhlasovou, televizní či psanou reportáž. „Projekt je důležitý pro děti – vyzkoušejí si spoustu dovedností, a především je to mezigenerační setkání. Potkají se s někým, kdo jim vypráví, co oni nezažily a neznají a mohou se ho ptát. Nejvíc oceňuji, když si najdou pamětníka samy a je to třeba jejich babička nebo dědeček, zkrátka obyčejný člověk a oni si s ním vyprávějí,“ vyjmenovává přínos projektu jeho vedoucí Pavla Semeráková ze Vzdělávacího a kulturního centra Broumov.
Letošní ročník nebyl soutěžní a zúčastnily se tři týmy dětí – ze ZŠ Hradební, ZŠ Masarykovy a ZUŠ v Polici nad Metují. Ty zpracovaly příběhy tří pamětníků, jejichž osudy prezentovaly před porotou a veřejností na setkání v klášterní Kreslírně. Žáci Matěj Vaněk, Tran Xuan Tiep, Vojta Ťažký ze ZŠ Hradební zpracovali pod vedením paní učitelky Renaty Michlové příběh včelaře a aktivního člověka Jana Sedláčka z Otovic. Tým Jindřišky Vašákové ze ZŠ Masarykovy ve složení Nelly Kučerová, Šimon Kučera, Tereza Vrbatová, Hana Ben Naceur, Jana Holečková, Iva Vilhelmová, Barbora Vaňková zase přiblížil osudy rodiny broumovského knihkupce Jaroslava Hrábka. Tým ze ZUŠ v Polici nad Metují ve složení Jan Bouček, Martin Hrubý, Lenka Jansová, Václav Liskovský, Alexander Roman Mihalov, Jakub Stuchlík, Jakub Šefc pod vedením Vladimíra Berana pak zpracoval osudy výtvarníka, filmaře a polického skauta Milana Vítka. Práci žákovských týmů ocenili diváci potleskem a také se jim dostalo komentářů od tříčlenné poroty. „Ráda bych poděkovala všem týmům, že pomáhají zachovat zdejší příběhy a pomáhají tak skládat puzzle paměti z Broumovska,“ ocenila týmy porotkyně Klára Včelišová z Gymnázia Broumov.
O tom, že není zcela snadné pamětníky, kteří by se o své příběhy chtěli podělit, najít, hovořila pedagožka Jindřiška Vašáková: „Účastníme se po šesté a letos jsem oslovila 11 pamětníků a teprve ten 12 nám věnoval svůj čas. Pamětníků je tu sice hodně, ale spousta z nich už nechce vzpomínat na své mládí a dětství.“ O to cennější jsou příběhy, které se dětem dosud podařilo zaznamenat. A že jich nebylo málo. Až dosud se do projektu zapojilo 226 měst a zaznamenáno bylo 3229 pamětnických příběhů. Všechny příběhy, které děti z celé republiky za dobu trvání projektu natočily, jsou k nalezení na stránkách Příběhy našich sousedů. „Natáčíme příběhy, které nám pomalu spolu s lidmi odcházejí. Tyto životní příběhy jsou hodně inspirativní, mohou dětem pomoci upravit jejich hodnotový žebříček,“ řekl Michal Bureš, ředitel Institutu Paměti národa Pardubice – Paměť národa Východní Čechy, který od 1. června povede Muzeum Broumovska.
Podívejte se na příběhy: