Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Zprávy
  • Machov trápí průjezdy polských kamionů se dřevem
banner

Machov trápí průjezdy polských kamionů se dřevem

Bára Bryksí, foto BB a archiv městyse

Pondělí, 25. července 2022

Machov trápí průjezdy polských kamionů se dřevem

Nákladní auta nerespektují hmotnostní omezení vjezdu, řešení se zdá složité

Ve Lhotě za Machovem se v roce 2019 otevřel hraniční přechod do Polska, který je určen pouze pro vozidla do 3,5 tuny. Otevření přechodu provázely protesty místních obyvatel, kteří se obávali zvýšení provozu, ruchu, ale i ohrožení bezpečnosti zejména ve Lhotě, potažmo v celém Machově. Petici proti otevření přechodu podepsalo zhruba 300 lidí. Většina obyvatel Machova a okolí však byla pro otevření přechodu z důvodu možnosti vyjet na Karlów nejen za turistikou, ale například zkrátit si cestu do Polska a zejména v zimě využít podmínek vyšší polohy luk pod Hejšovinou k lyžařskému vyžití.

V uplynulých týdnech ale odpůrce i příznivce přechodu spojil nadměrný provoz nákladních aut s polskými poznávacími značkami, které prázdné jezdily směrem do Čech a zpět do Polska převážely vytěžené dřevo. Tyto kamiony ve větším počtu několikrát denně jezdily tam a zpět přes velmi úzká místa ve Lhotě, často ve večerních i nočních hodinách. Nejen, že rušily místní občany, ale vozovky jak na české, tak zejména na polské straně nejsou na vozidla o takové hmotnosti a délky konstruovány. Nehledě na to, že u vozidel se dřevem může často dojít k jejich přetížení. Starosta Machova, Ing. Jiří Krtička, se k tomu vyjadřuje takto: „Oprávněně máme strach ze zničení zánovních asfaltových povrchů vozovek, ale strachujeme se též o bezpečnost chodců a cyklistů při průjezdech těchto velkých nákladních vozidel po úzké silnici v Machovské Lhotě.“ Starosta v červnu společně s dalšími zastupiteli řešil tuto problematiku se všemi orgány, které by zabránění průjezdu mohly pomoci, a to jak na české, tak na polské straně. „U nás jsem situaci projednal s Ministerstvem vnitra ČR, Krajským ředitelstvím Policie ČR v HK, Dopravním inspektorátem Policie ČR v Náchodě, obvodním oddělením Policie v Polici nad Metují, dále jsem jednal s Celní správou v HK i v Náchodě, a nakonec i s krajským úřadem KHK a Správou silnic KHK v Náchodě. Na polské straně jsem jednal s orgány v Radkowě i v Klodzku. Výsledky všech jednání bohužel nejsou takové, jaké bych si představoval. Na polské straně se podařilo dojednat doplnění dopravního značení. Na české straně byla přislíbena zvýšená kontrolní činnost Policie ČR a Celní správy a bylo doporučeno doplnění dopravního značení s omezením vozidel do 3,5 t už od otáčky autobusů ve Lhotě.“ To je také poslední místo, kde by se mohli řidiči velkých vozů otočit. Po průjezdu Lhotou až na hraniční přechod už řidiči nemají manévrovací prostor pro otočení návěsu a přirozeně je to vede dál.

Sami řidiči projíždějících kamionů tvrdí, že o omezení dopravy hmotností neměli tušení a že sám majitel dopravní společnosti jim tento přechod doporučil. Také je tam vede navigace. Na polské straně je však značení v pořádku. Značka je nejen těsně před přechodem, ale i za křižovatkou na odbočce z Karlówa na Machov. Značky nevypadají nijak nově a jak se vyjadřuje místní obyvatel z domku hned za křižovatkou, značka tam je již dlouho, pravděpodobně od rekonstrukce silnice. Na české straně je značka skutečně pouze přímo na přechodu. To místní vnímají jako nekvalitní provedení projektu rekonstrukce silnice (která byla spojena s otevřením přechodu) a namítají, že na mnohých místech zrekonstruované silnice je značení až zbytečně přehnané, zatímco takováto důležitá značka chybí. Ale kritizují i obec za to, že nebyla přísnější při prosazování zájmů obce a občanů během schvalování projektu rekonstrukce silnice. Například ani v nejužších místech ve Lhotě nebylo umístěno značení omezující maximální povolenou rychlost. Žádost o doplnění značení na české straně je podána a čeká se na její vyřízení.

Po stížnostech obyvatel Lhoty a zákroků zastupitelstva skutečně Policie ČR v Polici nad Metují začala situaci monitorovat a udělila několik blokových pokut projíždějícím kamionům. Na otočení a vrácení vozidel zpět však nemá dostatečné pravomoci. Jak říká příslušník policie z Police nad Metují: „Na místo jezdíme nepravidelně, bez nějakého daného schématu, jak nám vyjde čas.“ Na otázku, proč kamiony nevracejí zpět, řeší to pouze pokutou a nechají je projet dál, odpovídá: „Dopravní značení v tomto místě je nevyhovující, nákladní auta mohou dojet až na samou hranici států, my můžeme udělit pokutu za porušení zákazu vjezdu, ale obrátit bychom je mohli pouze na území Polska, kde už však nemáme žádné pravomoci.“ Na dotaz, zda budou v hlídkách a zásazích v Machově pokračovat, příslušník odpovídá, že ano, ale nepravidelně. „Máme na starosti území od Adršpachu až po Machov a musíme se všem občanům věnovat stejně.“

Místní obyvatelé potvrzují, že se situace zlepšila, občas údajně projede nějaké nákladní auto v noci, kolem 4. hodiny. Lze se jen dohadovat, zda k tomu přispěly zvýšená kontrolní činnost a pokuty policie, nebo akce místních obyvatel, kteří blokovali přejezd a volali policisty. Místní mají podezření, že polští řidiči si dávají vědět, zda na přechodu není policejní hlídka, možná mají i jezdce v osobním autě, který situaci mapuje. Možná je zlepšení situace způsobeno výkyvy na trhu se dřevem. Někteří občané vyslovují domněnku, že celou situaci mohla podpořit i uzavírka Broumova, přesto, že objízdná trasa by měla být průjezdná i pro takovýto náklad, a doufají, že až bude Broumov zprůjezdněn, tento problém zmizí zcela.

Přesto, že frekvence průjezdů nákladních aut se dřevem se snížila, celá situace se nejeví jako dlouhodobě a koncepčně vyřešená. „K návrhu některých našich spoluobčanů ve smyslu omezení průjezdu přes hraniční přechod ať už snížením šířky průjezdu (jako ve Zdoňově) či výšky průjezdu nějakou pevnou zábranou musím říci pouze to, že v tomto případě to není možné, neboť by takové omezení bránilo smluvně zakotvené přeshraniční pomoci hasičů v případě požáru a dále by neprojel ani autobus na lince Police n. M. – Machov – Karlów,“ říká starosta Krtička. Přesto, že vytíženost této linky není vysoká, turisti, kteří ji využili, si tuto možnost pochvalují. Jak ale potvrdil provozní mistr dopravce CDS Náchod, na této lince jezdí pouze menší autobus značky SOR. Místostarosta Ivo Šulc má v tomto ohledu vizi: „Bylo by možné průjezd omezit výškou. Kamiony převážející dřevo jsou výrazně vyšší než autobus či hasičský vůz.“ Řešením by byla brána, která by omezovala výšku projíždějících vozidel. Opět ale narážíme na situaci, kdy městys Machov není vlastníkem komunikace, a tudíž o změnu nebo doplnění značení včetně omezení výšky výstavbou brány musí žádat vlastníka komunikace – kraj. Je otázkou, zda je kraj ochoten do takovéto brány investovat.

 

Přidejte komentář:

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Pro odesláni musíte být přihlášeni
Přihlaste se: E-mail
Nebo se zaregistrujte

Diskuze k článku:

Diskuse zatím neobsahuje žádné příspěvky.
Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)