Město Police nad Metují řeší, jak lépe nakládat s odpady
.jpeg)
Odpadový zákon tlačí obce a města k hledání řešení, jak lépe třídit a snižovat množství směsného odpadu. Jeho skládkování se obcím a městům extrémně prodražuje. Jedním ze způsobů, jak ušetřit je jednotný svoz pro společenství obcí a vážení odpadu pro každou obec zvlášť.
„Podařilo se nám získat malou dotaci na analýzu odpadového hospodářství města a již od podzimu probíhá audit našeho odpadového hospodářství. Hlavním smyslem je snižovat množství směsného odpadu, splnit požadavky odpadového zákona a ušetřit,“ vysvětluje starosta města Jiří Škop. Analýzu pro město zpracovává firma Arch Consulting s. r. o., prostřednictvím společnosti Obce jinak, která se odpadovému managementu pro obce věnuje. Analýza vyjde město zhruba na 100 tisíc, polovina jde z dotace.
Neutrácet zbytečně
Stejně jako ostatní obce a města hledá Police nad Metují způsob, jak vést občany k tomu, aby co nejvíce třídili odpad. „Zavedli jsme svoz papíru a plastů od domu, zatím jsme rozdali jsme okolo 350 dvojsetů a také jsme začali lidem rozdávat nádoby na bio odpad. Postupně se ozývají další zájemci.,“ říká s tím, že první svoz kontejnerů na bio odpad proběhl začátkem ledna.
„Chceme také zjistit, jak jsme na tom s kapacitou kontejnerů, jestli někde nemůžeme ubrat, abychom nesváželi poloprázdné kontejnery. Od analýzy si slibujeme optimalizaci a návrhy do budoucna, abychom neutráceli zbytečně. Očekáváme také doporučení pro přesoutěžení nového dodavatele svazu odpadu. Spolupráce s firmou Marius Pedersen je dobrá, jsme s ním vlastně dlouhodobě spokojení, ale potřebujeme dostat do smluv některé naše malé požadavky,“ upozorňuje starosta.
Město zároveň uvažuje o tom, že by jednotlivé obce v rámci DSO Policko měli společný svoz odpadu. „Malý obcím by to pomohlo, odpady bychom vzájemně koordinovali a pravděpodobně by to vyšlo cenově zajímavě,“ upozorňuje starosta na možnost snížení nákladů. V současnosti řeší každá obec na Policku odpady zvlášť, ale jsou příklady jiných regionů, kde obce svoz vysoutěžily v rámci mikroregionu. „Je to potom jednoduší – stačí uzavřít jednu smlouvu, svoz se lépe koordinuje, snižuje se i počet nájezdů svozových aut… Pročistí se podmínky, nastaví se na současné trendy,“ říká starosta.
Jedním ze zbytečných nákladů je dnešní systém, kdy svozové auto sveze v jeden den odpad například ze dvou obcí a množství odpadu následně rozpočítá podle počtu obyvatel. Tento systém nezohledňuje, jak se v obci třídí a nakládá s odpadem. „Naším požadavkem bude, aby na svozových autech byla váha, aby se odpad vážil při nájezdu do obce a výjezdu z obce, aby nevznikaly pochybnosti, které jsou dneska,“ říká Škop s tím, že by se narovnaly podmínky. Už dnes má Marius Pedersen více než polovinu vozidel s váhou, údaje se posílají přes GPS, aby byly ověřitelné. Tento způsob by malým obcím pomohl.
Kdo více třídí, ať méně platí
Odpadová analýza pro město se zabývá také možností přejít na jiný poplatkový systém. „Máme poplatek za systém, který se chová vůči lidem nemotivačně. Všichni platí stejně. Vnímáme tlak jak ze strany veřejnosti, tak i náš vnitřní pocit, že by občan měl být motivovaný penězi, jak se ke svému odpadu chová, dává to logiku,“ vysvětluje starosta Škop. Podle něj je 14denní svoz směsného odpadu určitým luxusem, kdy není nutné se tolik soustředit na třídění. Pokud by však někdo důkladně třídil a bude mu stačit svoz jednou za měsíc, měl by zaplatit o něco méně. „Cena by se tedy potom měla skládat z dvou částí – z fixní částky za fungování systému a druhá část ovlivnitelná množstvím odpadu,“ říká starosta s tím, že by se údajně měla připravovat úprava legislativy, která by toto umožnila.
Drahé skládkování
V současnosti Police nad Metují nesplňuje zákonem dané limity na kilogramy směsného odpadu na rok. „Už od konce října platíme exponenciálně zvýšený poplatek za skládku, což se nám extrémně prodražuje. Na poplatcích nevybereme pomalu ani polovinu nákladu, které nás odpad stojí,“ upozorňuje starosta Škop. Jedinou cestou ke zlepšení a tím i ušetření je tak vyseparovat ze směsného odpadu vše, co jde.
Zatímco v roce 2023 byly celkové náklady na svoz odpadu 7 006 000 korun, v roce 2024 zaplatilo město už 7 457 000. Z toho na poplatcích vybralo 3 752 000 korun.