Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Zprávy
  • Město Police nad Metují řeší, jak lépe nakládat s odpady

Město Police nad Metují řeší, jak lépe nakládat s odpady

Text a foto Michaela Mašková

Čtvrtek, 30. ledna 2025

Město Police nad Metují řeší, jak lépe nakládat s odpady

Odpadový zákon tlačí obce a města k hledání řešení, jak lépe třídit a snižovat množství směsného odpadu. Jeho skládkování se obcím a městům extrémně prodražuje. Jedním ze způsobů, jak ušetřit je jednotný svoz pro společenství obcí a vážení odpadu pro každou obec zvlášť.

„Podařilo se nám získat malou dotaci na analýzu odpadového hospodářství města a již od podzimu probíhá audit našeho odpadového hospodářství. Hlavním smyslem je snižovat množství směsného odpadu, splnit požadavky odpadového zákona a ušetřit,“ vysvětluje starosta města Jiří Škop. Analýzu pro město zpracovává firma Arch Consulting s. r. o., prostřednictvím společnosti Obce jinak, která se odpadovému managementu pro obce věnuje. Analýza vyjde město zhruba na 100 tisíc, polovina jde z dotace.

 

Neutrácet zbytečně

Stejně jako ostatní obce a města hledá Police nad Metují způsob, jak vést občany k tomu, aby co nejvíce třídili odpad. „Zavedli jsme svoz papíru a plastů od domu, zatím jsme rozdali jsme okolo 350 dvojsetů a také jsme začali lidem rozdávat nádoby na bio odpad. Postupně se ozývají další zájemci.,“ říká s tím, že první svoz kontejnerů na bio odpad proběhl začátkem ledna.  

„Chceme také zjistit, jak jsme na tom s kapacitou kontejnerů, jestli někde nemůžeme ubrat, abychom nesváželi poloprázdné kontejnery. Od analýzy si slibujeme optimalizaci a návrhy do budoucna, abychom neutráceli zbytečně. Očekáváme také doporučení pro přesoutěžení nového dodavatele svazu odpadu. Spolupráce s firmou Marius Pedersen je dobrá, jsme s ním vlastně dlouhodobě spokojení, ale potřebujeme dostat do smluv některé naše malé požadavky,“ upozorňuje starosta.

Město zároveň uvažuje o tom, že by jednotlivé obce v rámci DSO Policko měli společný svoz odpadu. „Malý obcím by to pomohlo, odpady bychom vzájemně koordinovali a pravděpodobně by to vyšlo cenově zajímavě,“ upozorňuje starosta na možnost snížení nákladů. V současnosti řeší každá obec na Policku odpady zvlášť, ale jsou příklady jiných regionů, kde obce svoz vysoutěžily v rámci mikroregionu. „Je to potom jednoduší – stačí uzavřít jednu smlouvu, svoz se lépe koordinuje, snižuje se i počet nájezdů svozových aut… Pročistí se podmínky, nastaví se na současné trendy,“ říká starosta.

Jedním ze zbytečných nákladů je dnešní systém, kdy svozové auto sveze v jeden den odpad například ze dvou obcí a množství odpadu následně rozpočítá podle počtu obyvatel. Tento systém nezohledňuje, jak se v obci třídí a nakládá s odpadem. „Naším požadavkem bude, aby na svozových autech byla váha, aby se odpad vážil při nájezdu do obce a výjezdu z obce, aby nevznikaly pochybnosti, které jsou dneska,“ říká Škop s tím, že by se narovnaly podmínky. Už dnes má Marius Pedersen více než polovinu vozidel s váhou, údaje se posílají přes GPS, aby byly ověřitelné. Tento způsob by malým obcím pomohl.

 

Kdo více třídí, ať méně platí

Odpadová analýza pro město se zabývá také možností přejít na jiný poplatkový systém. „Máme poplatek za systém, který se chová vůči lidem nemotivačně. Všichni platí stejně. Vnímáme tlak jak ze strany veřejnosti, tak i náš vnitřní pocit, že by občan měl být motivovaný penězi, jak se ke svému odpadu chová, dává to logiku,“ vysvětluje starosta Škop. Podle něj je 14denní svoz směsného odpadu určitým luxusem, kdy není nutné se tolik soustředit na třídění. Pokud by však někdo důkladně třídil a bude mu stačit svoz jednou za měsíc, měl by zaplatit o něco méně. „Cena by se tedy potom měla skládat z dvou částí – z fixní částky za fungování systému a druhá část ovlivnitelná množstvím odpadu,“ říká starosta s tím, že by se údajně měla připravovat úprava legislativy, která by toto umožnila.

 

Drahé skládkování

V současnosti Police nad Metují nesplňuje zákonem dané limity na kilogramy směsného odpadu na rok. „Už od konce října platíme exponenciálně zvýšený poplatek za skládku, což se nám extrémně prodražuje. Na poplatcích nevybereme pomalu ani polovinu nákladu, které nás odpad stojí,“ upozorňuje starosta Škop. Jedinou cestou ke zlepšení a tím i ušetření je tak vyseparovat ze směsného odpadu vše, co jde.

Zatímco v roce 2023 byly celkové náklady na svoz odpadu 7 006 000 korun, v roce 2024 zaplatilo město už 7 457 000. Z toho na poplatcích vybralo 3 752 000 korun.

Přidejte komentář:

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Pro odesláni musíte být přihlášeni
Přihlaste se: E-mail
Nebo se zaregistrujte

Diskuze k článku:

Diskuse zatím neobsahuje žádné příspěvky.
Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)