Na Petrovicích měří nový radar. A přibydou další.
Kdo jel v poslední době přes Velké Petrovice, ví, že je v zatáčkách nainstalovaný nový radar. Drahé zařízení bude spravovat město Náchod, které jej také zaplatilo. Jaké možnosti ke zklidnění dopravy mají malé obce na Broumovsku? A kde se chystají nové radary?
„Jsme moc rádi, že se to povedlo, místní na to hodně tlačili a už teď je znát, že se provoz zklidnil. My jako obec bychom to z obecního rozpočtu zaplatit nemohli, ale po nějaké době jsme se dohodli s Náchodem. Nějakou dobu zde měřili zkušebně, aby viděli, že se jim investice na pokutách minimálně vrátí, a nakonec do radaru zainvestovali,“ říká starosta Velkých Petrovic Vladislav Friml a vysvětluje, že pokuty za rychlost jdou vždy obci s rozšířenou působností, nikoli tedy do rozpočtu samotných obcí, kde je radar nainstalován. Pro ty je investice do radaru většinou příliš velkou zátěží.
Obcí s rozšířenou působností je pro obce v okolí Police nad Metují Náchod. Pro obce kolem Broumova, včetně Teplic nad Metují a Adršpachu, je to pak Broumov. Obce s rozšířenou působností se pak starají i o samotnou správa radaru, tedy každodenní vyhodnocování chování řidičů.
Nedostatečné kapacity
„Určitě je to pro městskou policii kapacitně náročné. Musí vyhodnocovat fotky, a zjišťovat, jestli chování řidičů splňuje všechny náležitosti přestupku. Následně zpracovaný přestupek odesílá správnímu orgánu k projednání. V Náchodě například na odbor dopravy, který přestupky projednává, přijali čtyři lidi, aby vyhodnocování ze všech radarů zvládli,“ potvrdil místostarosta Broumova Kamil Slezák.
Městskou policii v Broumově navíc dlouhodobě trápil nedostatek strážníků, kvůli čemuž museli nějakou dobu odmítat požadavky obcí z kapacitních důvodů. „Na instalaci radaru nás oslovil například Adršpach a když jsme to jako obec Broumov z kapacitních důvodů odmítli, obrátil se na Náchod, který jim vyhověl,“ říká místostarosta a dodává, že teď už je naštěstí podstav u městské policie zažehnán. Strážníci budou mít navíc k dispozici nový mobilní radar, se kterým budou po dohodě s obcemi měřit rychlost na kritických místech.
Už v těchto dnech je řidiči mohou potkat například v Meziměstí. „My jsme řešili Starostín, tam byly s nedodržováním rychlosti největší problémy. Zatím jsme však poprosili policii v Broumově, aby tam občas zajela a změřila rychlost. Zatím to takhle funguje a doprava se zklidnila“ řekl místostarosta Meziměstí Ondřej Škoda.
Nezodpovědní řidiči
Nově teď bude broumovská městská policie měřit rychlost i v Hejtmánkovicích. „Máme s tím problém, všichni víme, jak to je. Rychle jezdí hlavně cizinci, Poláci tady lítají rychle. Můj názor je, že bych všude povolil šedesát kilometrů za hodinu, ale pak bych překročení tvrdě trestal. Teď jsme uzavřeli s Broumovem smlouvu, že tady budou měřit,” řekl místní starosta Václav Harasevič.
Rychlí a nezodpovědní řidiči trápí drtivou většinu obcí na Broumovsku. „Když mají svátek, tak tady lítaj Poláci ze Starostína do Otovic klidně sedmdesát, osmdesát. Kdyby byly větší tresty, tak se nad tím víc zamyslí,“ myslí si starosta Hynčic Martin Harušťák a dodává, že občas osloví policii, aby měřila u cesty. Informační tabule, která nefotí, ale jen měří rychlost, je podle něj k ničemu. „Jakmile zjistí, že se to nevybírá, tak to ignorují. Lidi jsou prostě nezodpovědní,“ dodal.
Informační tabuli, umístěnou často při vjezdu do obce, která řidičům ukazuje aktuální rychlost, mají například v Bukovici. Starosta Milan Šrůtek je ale přesvědčený, že tady má svůj význam a dopravní situace se v obci zlepšila. „Pořád to sice záleží na ohleduplnosti řidičů, ale určitě je ta situace lepší, než řekněme před deseti lety. Kdo není úplně hloupý, tak z těch sedmdesáti ubere alespoň na pětapadesát, šedesát,“ myslí si.
Je to lepší než kdysi
Stejný názor má i starosta Josef Gorgan z Jetřichova, kde informační tabuli instalovali už před více než deseti lety. Tehdy za ní obec zaplatila něco kolem šedesáti tisíc. „Osobně si myslím, že normální řidič, když vidí na tabuli vysokou rychlost, tak nohu z plynu dá. Dnes už bych ale volil ceduli, která má zabudovanou nějakou statistiku, jež pak může sloužit jako podklad pro policii, aby tam třeba častěji měřili nebo právě nainstalovali radar,“ říká starosta Gorgan a nezapomene pochválit dobrou spolupráci s policií v Broumově, která se o bezpečnost v obci zajímá, občas se zastaví a na zavolání vždy ochotně pomůže.
Jeho slova potvrzuje i dopravní expert Jan Polák z neziskové organizace Bezpečně na silnicích, která realizuje projekty pod značkou Tým silniční bezpečnosti. Podle něj je informační radar jedním z prvků, který může dopravu v obci zklidnit. Kromě toho zmiňuje ještě různá stavební řešení. Ta ovšem vždy záleží na konkrétní lokalitě a okolnostech – zda-li je třeba chránit chodce u silnice, oblast kolem autobusové zastávky, děti co chodí do školy nebo třeba cyklisty. „Může se jednat o různé zpomalovací prahy, zvýšené plochy, přechody provedené v menší šířce. Někdy postačí psychologické prvky jako jsou vodorovné značky, optické brzdy. Někdy je vhodná jejich kombinace s prvky stavebními. Na průtazích obcemi je určitě důležité dát řidiči naprosto jasně na vědomí, že se mění jízdní režim například vjezdovými ostrůvky,“ vypočítává Polák.
Spíš rallye než odjezd
Zmíněné informační radary, které budou mít zabudovaný software zpracovávající průjezdy a počty případných přestupků, se zanedlouho objeví v Broumově. „Máme vytipované čtyři úseky, kde budeme měřit. Letos budeme dělat první úsek na Masarykově třídě, od Dětského domova po hejtmánkovický most v obou směrech. Další vytipované úseky jsou na Třídě Osvobození, pak na cestě na Otovice a na Martínkovice,“ informuje místostarosta Broumova Kamil Slezák. Na základě těchto měření se pak město rozhodne, zda a kam umístí opravdové, takzvané úsekové radary.
Jak již bylo zmíněno výše, o novém úsekovém radaru mezi Horním a Dolním Adršpachem aktuálně jedná obec s Náchodem. Loni si k tomuto účelu obec zaplatila analýzu průjezdů a přestupků v kritickém úseku. Podle místostarosty Tomáše Dimtera na otázku bezpečnosti při pohybu na silnicích poukazují občané Adršpachu už dvacet let.
„Největší problém představuje úsek mezi Horním a Dolním Adršpachem, kde se auta občas dokonce předjíždějí a ohrožují nejen chodce. V časech, kdy se mění směny v Continentalu, je lepší na vozovku nevstupovat, protože to v některé dny a časy připomíná spíše rallye než odjezd z práce,“ psal Tomáš Dimter v loňském obecním zpravodaji. Upozornil také na to, že Adršpach je obcí nejen s obrovským dopravním zatížením, ale také s nejtragičtější bilancí při střetu vozidel a chodců. V létě roku 2022 tady zahynuli dva chodci, když je v obci srazil řidič jedoucí skoro 90 kilometrů za hodinu.