Nová vizuální identita Broumova navazuje na barokní dědictví
Od letošního podzimu začíná na veřejnost probleskovat nová vizuální identita Broumova, která pomáhá městu lépe komunikovat navenek i dovnitř. Kombinace zlaté, noční modré a rámování z barokních ornamentů dává na první pohled jasně najevo, s čím si sedmitisícové město spojovat a na co jsou jeho obyvatelé hrdí: barokní dědictví a prostor pro kreativitu. Vizuální identitu vytvořilo renomované Studio Najbrt v úzké spolupráci s lokálním grafickým designérem a s důrazem na hlasy a názory místních obyvatel.
„Broumov jako město doteď postrádal ucelenou a do hloubky zpracovanou vizuální identitu, díky které by mohl jednotně a s jasnou vizí komunikovat dovnitř i navenek,“ přibližuje radní Michal Čepelka důvody vzniku vizuální identity. Je unikátní, že se ke spolupráci podařilo získat cenami ověnčené Studio Najbrt vedené Alešem Najbrtem a jeho partnerkou Zuzanou Lednickou. Za dobu svého působení od roku 1994 se mohou pyšnit vytvořením nového loga a vizuální identity pro Národní galerii, Českou filharmonii či vytvořením loga hlavního města Prahy.
Samotné práci týmu grafických designérů Studia předcházela dlouhá a velmi pečlivá příprava. Cílem bylo, aby nová vizuální identita nesla čitelný otisk města, okolní krajiny a jejích obyvatel. Výsledkem série intenzivních workshopů konaných v rámci kandidatury Broumova na titul Evropské hlavní město kultury 2028 bylo tzv. kreativní zadání, které shrnuje emoce, reálie, tužby a přání obyvatel a obyvatelek Broumova. Hlavní myšlenkou tohoto zadání se stalo motto: Broumov. Prostor tvořit prostor.
„V našem návrhu jednak propojujeme myšlenku vnímání města Broumov jako otevřeného prostoru pro seberealizaci, inspiraci, sounáležitosti či duchovního naplnění, jednak také silnou historickou linku baroka spjatou především s místním broumovským klášterem. Výslednou podobu loga a celkové identity města tvoří grafické prvky v podobě ornamentů rámující otevřený prostor,“ popisuje výslednou vizuální identitu grafický designér Tuan Vuong ze Studia Najbrt a dodává: „Pro nás je teď důležitá fáze postupné implementace vizuálu a teprve reálná praxe ukáže, jak dobře se s ní pracuje a zda funguje.“
Už od prvního skicování byl ke spolupráci přizván coby místní konzultant také Jakub Šleis, grafický designér na volné noze. Ten celý proces vzniku pozoroval a vstřebával informace, aby při nasazování vizuální identity mohl být k dispozici jako lokální podpora. „Spolupráce byla velmi dobrá. Logo a potažmo celá vizuální identita krásně shrnula kreativní zadání vytvořené obyvateli Broumova a velmi dobře se s ní pracuje. Pro mě jako grafického designéra se dobře uplatňuje na letácích, propagačních materiálech, kalendářích nebo třeba hrnečcích a dalších dárkových předmětech,“ pochvaluje si Šleis.
Znamená to, že z grafické tváře města odlétla labuť? „Netřeba se obávat, labuť určitě nezmizela a bude se objevovat i nadále. Vizuální identita Studia Najbrt pracuje s novou podobou labutě v městském znaku. Je třeba oddělovat oficiální symbol města, kterým zůstává erb s labutí, a novým vizuálem od Najbrtů, který slouží ke komunikaci,“ uzavírá Čepelka.