Šéfové krajů: česko-polské vlaky chceme
Dočkáme se obnovení železniční tratě mezi Broumovem a Kłodzkem? Šéfové krajů na obou stranách hranice mají velké plány.
Vlakem z Hradce Králové přes Meziměstí do Vratislavi. Nebo taky ze Sćinawky přes Otovice do Broumova a zase do Meziměstí. I taková témata probírali na nedávném setkání královéhradecký hejtman Martin Červíček a jeho nově zvolený polský protějšek, maršálek Dolnoslezského vojvodství Pawel Gancarz.
Plány na zmiňovaná vlaková spojení nejsou žádnou novinkou. Vedení kraje si však priority potvrdilo s novým vedením polské samosprávy, které vzešlo z květnových voleb. „Na schůzce se bavili o nejaktuálnějších věcech, ve kterých chtějí pokračovat,“ potvrdil Dan Lechmann, vedoucí tiskového oddělení Královéhradeckého kraje.
Obrovský tlak
O jednání informoval nový maršálek na svém oficiálním profilu na sociálních sítích. „Za dva roky bude po revitalizaci trati spuštěno nové železniční spojení z Wroclawi a Hradce Králové. Po cestě bude zastávka ve Wałbrzychu, Mieroszówie, Meziměstí a Náchodě. Denně budou čtyři páry vlaků. Otevírání tohoto spojení si jistě užijí turisté z obou stran hranice, kteří se pohodlně dostanou do skalního města nebo do Wałbrzyských hor a Suchých hor,“ napsal na svůj Facebook Pawel Gancarz, který kromě vedení kraje zastává také funkci náměstka polského ministra pro infrastrukturu, konkrétně zde má na starosti veřejnou a silniční dopravu.
„My i naši jižní sousedé vyvíjíme obrovský tlak na rozvoj železnic v našich regionech. V příštích letech bude na české straně hranice jezdit rychlá železnice z Prahy do Hradce Králové, odkud budou vlaky dál směřovat do Trutnova,“ dodal.
Raná fáze
Tiskový mluvčí Královéhradeckého kraje ohledně konkrétních termínů a dalších detailů tak jednoznačný nebyl. „Určitě je to žádoucí pro obě strany a budeme rádi, když se to do toho termínu stihne, ale bude ještě třeba udělat nějaké studie, celý projekt je v rané fázi,“ řekl Dan Lechmann. To samé dle jeho slov platí i pro obnovení železniční dopravy na padesát let nefungující historické trati přes Otovice do Sćinawky, případně do Kladska.
„Je to další zájem, který si obě strany potvrdily,“ dodal s tím, že kraj stále ještě čekají jednání s Českými drahami nebo zástupci Správy železniční a dopravní cesty. Nakonec to však bude samospráva, kdo vlaky musí objednat.
Takových tratí je
Podobná přeshraniční vlaková spojení spojují Česko se všemi sousedícími státy. Boom zažívaly hlavně v 90. letech, v poslední době jich už tolik nepřibývá. Na řadě míst jsou podle mluvčího Českých drah velmi využívané.
„Na objednávku Libereckého kraje provozujeme linku z Liberce do polské Sklářské Poruby, která byla také obnovena poté, co byla dlouhou dobu uzavřená. Linka na rozhraní Jizerských hor a Krkonoš funguje celoročně a je poměrně vytížená. Na objednávku Ústeckého kraje zase provozujeme ve spolupráci se Saskem linku z Děčína do Bad Schandau. Tam je spolupráce velmi úzká, vozidla jsou německá, my poskytujeme personál,“ popsal některé příklady funkčních přeshraničních linek Petr Šťáhlavský.
Jacek Adamski, jeden ze správců facebookového profilu Vlakem po Dolním Slezsku, si myslí, že by nové spojení lidé přivítali. „Mám rodinu v Nové Rudě a vím, že Češi sem jezdí nakupovat do Biedronky nebo do bazénu. Pokud by v prvním měsíci po otevření tratě cena jízdenky zahrnovala například vstup do pevnosti Kłodzko, byla by propagace nového spojení jednodušší,“ řekl.
V česko-polském pohraničí zatím jezdí hojně využívaný sezónní spoj mezi Wroclawí a Adršpachem, který bude v letošním roce jezdit až do konce září.