Projekt Společně s dětmi proti suchu je nyní dostupný všem školám
Na Broumovsku vznikla metodika Společně s dětmi proti suchu, která je určená základním školám a usnadňuje praktické zařazení tématu klimatické změny do výuky. Spolu s ní je k dispozici i metodika pro střední školy pod názvem Nová generace proti suchu.
Metodika s názvem Společně s dětmi proti suchu se věnuje tématu klimatické změny a naší krajině a je určena prvnímu stupni základních škol. Cílovou skupinou jsou děti mezi 6 a 11 lety. Jejím smyslem je oživit výuky přírodovědy, neboť mnoho škol stále považuje vycházku do přírody za ztrátu času a výuka tak stále většinově zůstává světem učebnic odtržených od reálného světa. Kde jinde však mohou děti lépe pochopit přírodu lépe než v samotné přírodě?
„Byla to velká výzva, jak téma uchopit a předat dál nejmladším žákům tak, abychom je nevyděsili, ale naopak motivovali k tomu, že i oni mohou leccos ve svém životě a okolí změnit. Vnímáme potřebu téma klimatické změny vnášet do učebních plánů, seznamovat mladou generaci s příčinami, důsledky a s možnostmi řešení. Proto hlavním cílem projektu je pomoct pedagogům tato témata do výuky zařazovat napříč všemi věkovými stupni,“ říká jedna z autorek projektu, lektorka Maiwaldovy akademie Šárka Vávrová. Metodika je obsáhlá a je rozdělena do šesti kapitol s názvy: Voda a já, Voda v krajině, Les, Půda, Klimatická změna a Krajina a já. Skrze tato témata se děti učí uvědomovat si význam vody pro člověka a krajinu, učí se rozumět propojení celého ekosystému. Důležitou součástí je pozorování a prozkoumávání krajiny v okolí školy a chápání, zda a jak může odolávat extrémům počasí, které přináší nastupující klimatická změna. „Děti mohou zároveň samy navrhovat změny a řešení. Když například uvidí, že někde chybějí stromy, mohou přijít s tím, že by je tam vysázely. K takovýmto praktickým nápadům by je pedagog měl pomocí metodiky dovést a motivovat tak žáky k aktivnímu životu, aktivnímu občanství,“ vysvětluje Šárka Vávrová.
Vypracování metodiky trvalo dva roky a znamenalo praktické zkoušení na několika základních školách včetně školy v Norsku. Konkrétně na Broumovsku byly do projektu v loňském školním roce zapojeny dvě základní školy – ZŠ Adršpach a ZŠ Suchý Důl. Škola v Suchém Dole už v další práci s tématem pracuje v letošním školním roce samostatně. „Proběhlo osm projektových dní na určité téma a většinu aktivit, které dnes pedagogové naleznou v metodice a pracovních listech, jsme s dětmi vyzkoušeli naživo. Díky tomu jsme i některé nápady mohli poupravit,“ upozorňuje Šárka Vávrová. (Více v reportáži z 22. 11. 2022)
Metodika je nyní k dispozici on-line na webových stránkách Maiwaldovy akademie a je ke stažení zdarma. Aktivní pedagogové si ji tedy mohou stáhnout a zařadit ji do výuky. „Víme však, že učitelé jsou dnes zavaleni prací, proto bychom jim rádi dál poskytovali podporu. Trochu to závisí na financích, čekáme, zda nám vyjde podpora od Státního fondu životního prostředí,“ říká Šárka Vávrová a dodává: „Pokud by však nějaká skupina učitelů měla zájem o proškolení už nyní, mohou nám napsat a určitě se na nějakém způsobu, jak je podpořit, domluvíme. Mohou napsat přímo na můj email sarka.vavrova@broumovsko.cz.“
O metodiku je v současnosti zájem jak na Broumovsku, tak v pěti dalších krajích. Na Broumovsku se zatím zapojila ZŠ Masarykova, ZŠ Bukovice a ZŠ Pod Montací v Náchodě. Na těchto školách by měl projekt probíhat, pokud bude finančně podpořen, od příštího školního roku.
Hlavní myšlenka metodiky Společně s dětmi proti suchu je inspirována modelem Živá krajina spolku Živá voda. Metodika pak vznikla ve spolupráci Vzdělávacího a kulturního centra Broumov a ZŠ Prameny z Rousínova, Živé vody a již zmiňované norské školy za finanční podpory Fondů EHP. Na jejím zrodu se podílel tým metodiček, obrazově ji doprovodila studentka střední školy Františka Čapková. Součástí metodiky je sešit s pracovními listy, které si mohou učitelé snadno namnožit.
Spolu s metodikou Společně s dětmi proti suchu vyšla také metodika určená středním školám s názvem Nová generace proti suchu, která byla podpořena programem Erasmus Plus. Od listopadu tohoto roku začnou lektorky pracovat na přípravě metodiky pro druhý stupeň základních škol, aby bylo možné téma klimatické změny zařazovat do výuky pro všechny věkové kategorie. Tato metodika vznikne v praktické spolupráci se ZŠ Pod Montací z Náchoda, se slovenskou školou v Dolním Kubíně a spolkem Krajinohled.