Kavárna Herzog: Restaurátorské práce pokračují
Pondělí, 9. prosince 2024
Zanedlouho bude platit ono příslovečné „do roka a do dne” pro všechny, kdo se podílejí na vzkříšení legendární broumovské kavárny Herzog. Do konce roku 2025 by měly být hotové stavební a restaurátorské práce a pokud vše půjde dobře, kavárna v domě 104 na Mírovém náměstí otevře na jaře 2026.
Aktuálně restaurátoři odstraňují vrstvy starých nátěrů ze stropní štukové a papírmašové výzdoby. To, co působí jako pás nevelkých hrbolků, je při bližším pohledu zdobný mřížkový vzor. „Tady to jde vidět. Tam, kde se to kříží, jsou takové drobné kytičky,“ ukazuje restaurátor zubařskou špachtličkou, svým pracovním nástrojem, na kousek stropní výzdoby, kterou právě odhalil.
„Téměř celistvě dochovaná původní štuková a papírmašová výzdoba hlavního sálu kavárny je velice hodnotným příkladem dobové úrovně uměleckého řemesla prokazatelně inspirovaného mimo zdejší region,“ píše se v restaurátorském průzkumu k projektu. A co je vlastně technika papírmaš? Základem, jak název napovídá, je papír rozvařený na kaši, který se mísil s plnivem. To mohla být křída, mouka, sádra, mastek či nehašené vápno. Ke směsi se přidala lepivá složka (klihová voda nebo škrobový maz) a výsledná směs se buď rovnou vtlačovala do připravených forem, nebo se vyválela na placku a namačkala do formy. Příliš lákavě to nezní, ale na pohled to vypadá krásně.
Ariadna se vrátí
Oprava sádrových rámů a reliéfů na zdech už částečně proběhla, zrestaurované prvky nyní zakrývá igelitová plachta. Interiér kavárny kdysi doplňovala velká zrcadla a dvě nadměrná plátna vytvořená přímo pro kavárnu Herzog malířem vídeňské školy Adolfem Tinzmannem mladším (jeho otec Adolf Tinzmann starší je autorem malířské výzdoby v celé řadě kostelů a kaplí na Broumovsku, nástěnných dekorací v divadle v Broumově a několika místnostech kláštera, pozn. red.).
Obraz „Ariadnin triumf“ vyobrazuje vítězící Ariadnu (v řecké mytologii dceru krétského krále Mínoa, dárkyni pověstné Ariadniny nitě, díky níž hrdinný Théseus vyvázne z Minotaurova labyrintu) stojící na voze pouze s rouškou přes boky, obklopenou početnou družinou polonahých mužů, žen i dětí. U kol vozu leží lev a v popředí se vzpínají vlny rozbouřeného moře. Plátno o rozměrech 220 x 385 cm je nyní v péči restaurátorů, kde zůstane, dokud se nedokončí všechny prašné práce. Pak se do prostoru vrátí a rozzáří největší stěnu kavárny. Druhý obraz, „Římský bakchanál“, prošel restaurováním již před deseti lety a nyní je uložený v Muzeu Broumovska. Jeho kopie by se však do interiéru mohla vrátit taky, záměr je umístit tapetu s reprodukcí nad budoucí bar.
Jako za starých časů
Moderní novostavba majitelů Franze a Richarda Herzogových s bohatě zdobenou secesní fasádou vznikla podle návrhu místního stavitele Huberta Meiera na místě starého empírového domu v roce 1888. Kavárna fungovala od roku 1899, v přízemí byla pekárna a cukrárna. Tomuto účelu sloužily prostory ještě krátce po druhé světové válce. V roce 1948 byl dům znárodněn, v následujícím období zde byla umístěna tehdy lidová škola umění.
Město Broumov, které je dnes majitelem objektu, začalo prostory ve 3. podlaží opravovat již v roce 2016. Oproti původnímu využití se kavárna zvětší. Město propojilo prostory s částí přiléhajícího sousedního domu, kde vzniká sociální zázemí, přípravna gastro provozu a také částečně zahloubený bar.
Kavárnu bude provozovat Jan Záliš, který má v přízemí domu obchod s fotoaparáty. „Chtěl bych tu do budoucna vybudovat prvorepublikovou kavárnu a zkusit znovuobnovit slávu bývalé kavárny Café Herzog. Jelikož jsem se vyučil a maturoval na hotelové škole, mám ke gastronomii blízko. Navíc mám velmi rád komunikaci a práci s lidmi,“ řekl letos Našemu Broumovsku v rozhovoru, který najdete zde. Také by prý rád zkusil obnovit výrobu domácího perníku, který voněl po náměstí za časů prvního majitele Richarda Herzoga.
Na fotografiích zleva: Současný stav; podoba původního Café Herzog (černobílá fotografie) a vizualizace interiéru budoucí kavárny (Vivid Architects Broumov).