Naše Broumovsko Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyka Přejít na přihlášení Přejít na vyhledávání
  • Zprávy
  • Zjistili jsme za vás: Jak dlouho bude ještě semafor u polického nádraží?

Zjistili jsme za vás: Jak dlouho bude ještě semafor u polického nádraží?

M. Mašková, B. Fialová, foto M. Mašková

Pondělí, 20. ledna 2025

Zjistili jsme za vás: Jak dlouho bude ještě semafor u polického nádraží?

O situaci jsme psali v květnu loňského roku, nyní je to už rok, co je na silnici u polického nádraží semaforem řízený jednosměrný provoz. Na svahu nad komunikací se při běžném pohledu nic zvláštního neděje. Řidiči si tak kladou otázky – proč a jak dlouho ještě? Přinášíme nové informace – na jaře by měly začít sanační práce.

„V této věci jednáme celou dobu s Královéhradeckým krajem, který je vlastníkem komunikace. Jsme před podpisem smlouvy, kde řešíme komplexně následné problémy celého svahu. Museli jsme počkat, až se nové krajské zastupitelstvo dostane do fáze možnosti podpisu,“ uvedl pro Naše Broumovsko k celé situaci ředitel Hospodářské benediktinské správy Břevnov Petr Bláha.

Obsahem smlouvy je dohoda, která určuje, co vykoná Benediktinské opatství sv. Václava a co vykoná Královéhradecký kraj. „Každopádně až do jara tohoto roku se na místě nic nezmění, protože sanační práce ve svahu nejdou v zimním období provádět. Musíme počkat, až počasí dovolí, což bude v dubnu. Poté se začne provádět sanace svahu nad částí komunikace, která je dneska omezená střídavým provozem,“ řekl Bláha.

Na základě znaleckého posudku, který stanovil rizika, byl vypracován návrh opatření, která bude nutno provést. „Ty spočívají v odstranění uvolněného skalního bloku nahoře na svahu a bezpečného uložení materiálu tak, aby nemohl sestupovat po svahu dolů, k čemuž teď dochází,“ uvedl Bláha. Následně se vytvoří dvě pásma sítí z těžkého drátěného plotu, který bude zachytávat případné další uvolněné kameny.

Podle Petra Bláhy je potřeba ještě vyřešit mnoho razítek a povolení, kraj však přislíbil situaci neprotahovat. „Podle mého odhadu bude trvat do konce května, června, než se práce na svahu dokončí, neboť jsou ve velkém rozsahu,“ uzavírá Bláha.

 

Chráněná lokalita

Svah nad dotčenou komunikací je dlouhodobě ve špatném stavu. Ze suťovitého, skalnatého terénu padají dolů na silnici kameny, dříve také kmeny či větve stromů. „Pokud jste si všimli, tak na té opěrné zdi není žádná palisáda, takže všechny kameny, které se nahoře uvolní, padají až na komunikaci, což se v poslední době stále děje. Proto tam jsou ta betonová svodidla,“ vysvětluje Petr Bláha s tím, že benediktini kvůli stabilizaci situace ponechali na svahu v celé délce ležící kmeny a větve, které zachytávají poměrně velkou část padajících kamenů. „To, co vidíte dole na silnici, je už tak rozjeté a má takovou energii, že je ani palisáda nezachytí,“ upozorňuje Bláha.

Svah nad silnicí má kvůli věkovitému porostu navíc zvláštní ochranu. Stromy, které ve svahu nyní rostou, dosahují stáří i 160 let. Suťový svah je součástí druhé zóny CHKO, byla zde také vyhlášena Evropsky významná lokalita Kozínek zahrnující i suťové svahy v širším okolí. Účastníci aktuálního řízení si tedy museli nechat vypracovat odborné geologické posudky, jak s péčí o svah postupovat. (Více informací v našem loňském článku ZDE.)

 

Zvýšená průjezdnost a nehodovost

Dlouhotrvající jednosměrný a semaforem řízený provoz sebou nese další důsledky. Ačkoli je interval semaforu méně než jeden a půl minuty, velká část řidičů raději volí cestu přes Bezděkov nad Metují. Pravděpodobně se k tomu přidávají také nově instalované radary v obci Velké Petrovice. Ti, kteří chtějí jet plynule a zřejmě také rychle, volí cestu horem. Nese to sebou nejen zvýšený průjezd obcí, časté nedodržování povolené rychlosti v obci, ale také zvýšený počet dopravních nehod na úseku silnice mezi Bezděkovem a Policí nad Metují.

„Průjezdnost je samozřejmě zvýšená. Naše jediná možnost je usměrnit rychlost řidičů na přijatelnou mez. Žádáme proto o dotaci na elektronické tabule, které budou řidiče informovat o aktuální rychlosti. Jednu tabuli bychom chtěli dát na začátek obce od Mýta, druhou na stranu od Police,“ řekl starosta Bezděkova Miroslav Maroul. „Otázkou je samozřejmě, jak po odstranění semaforu dole bude doprava v Bezděkově vypadat. Jestli se vrátí k normálu nebo jestli budou řidiči jezdit dál tak, jak si za rok zvykli,“ dodává starosta a podotýká, že obec pro nadcházející léta plánuje celkovou rekonstrukci silnice v Bezděkově včetně nových chodníků. Projekt je ve fázi před zadáním projektové dokumentace.

Kritický je také úsek mezi Bezděkovem a Policí nad Metují, kde je na vršku rovinka mezi stromy. Vzhledem k ochrannému vodnímu pásmu se silnice nesolí, sype se pouze tzv. kamínky. Hasiči Královéhradeckého kraje zde za rok 2024 evidují 7 nehod, což je oproti roku 2023, kdy došlo jen ke dvěma nehodám, více než třínásobný nárůst. K poslední vážné nehodě, bohužel smrtelné, tady došlo před Vánoci. Řidič nezvládl řízení a narazil do stromu.

 

Raději jezdit přiměřenou rychlostí

„Lze předpokládat, že v případě dopravních nehod, které byly řešené na uvedeném úseku, mohlo dojít i k nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze silnice. V daném úseku za jistých povětrnostních podmínek může být i maximální povolená rychlost riziková, proto je zapotřebí jezdit přiměřenou rychlostí,“ vysvětluje preventista náchodské policie poručík Miroslav Mervart.

Poručík Mervart doporučuje řidičům, aby nejen na uvedeném úseku mezi Bezděkovem nad Metují a Policií nad Metují, ale i jinde dodržovali maximální povolenou rychlost. Řidič musí počítat i s tím, že v souvislosti se zimním počasím, může vozovka namrzat. Je dále zapotřebí, aby šoféři přizpůsobili rychlost i stavebně technickému řešení silnice, například zatáčkám, sklonu a případným nerovnostem. Platí pravidlo, že čím vyšší rychlostí vozidlo jede, tím vyšší je i riziko a pravděpodobnost, že řidič nestačí včas zareagovat. Při opatrnější a defenzivní jízdě má řidič mnohem větší šanci včas zatočit, zpomalit nebo dokonce zastavit vozidlo. V případě náhlého výskytu namrzlé vozovky, a pokud se chce vyhnout smyku, může být mnohem bezpečnější i podřadit na nižší rychlostní stupeň tzv. brzdění motorem. „Pamatujte, že být o pár sekund rychleji v cíli, neznamená jet bezpečněji,“ uzavírá policista.

 

 

Přidejte komentář:

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Pro odesláni musíte být přihlášeni
Přihlaste se: E-mail
Nebo se zaregistrujte

Diskuze k článku:

Diskuse zatím neobsahuje žádné příspěvky.
Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři
Odebírejte náš newsletter
O portálu

Zpravodajský portál Naše Broumovsko, který vznikl v říjnu 2010, se zaměřuje na informovanost obyvatel broumovského regionu. Web poskytuje každodenní informační servis a kulturní, společenské, ekonomické či sportovní zprávy nejen z Broumovska, ale i z Královéhradeckého kraje.

Kontakt

Michaela Mašková, šéfredaktorka
Telefon: +420 734 257 512
Bára Fialová, 732 284 847, redakce
Email: redakce.nase@broumovsko.cz

Adresa redakce:
Klášterní 1, 550 01 Broumov (Google Mapy)